Nowe przepisy zrewolucjonizują e-commerce
1 czerwca 2020 roku wejdą w życie nowe przepisy dotyczące zwrotów do e-sklepów. Wprowadzone zmiany pozwolą jednoosobowym przedsiębiorstwom zwracać towary zakupione przez internet niemalże na tych samych prawach, co osobom fizycznym. Taka zmiana może przysporzyć sprzedawcom wielu kłopotów. Wzrośnie liczba zwracanych produktów, a ich obsługa może stanowić spore wyzwanie. Jednak to nie jedyne problemy, jakie sprzedawcy mogą napotkać.
Spis treści
Co zmienią nowe przepisy?
Obecnie osoby fizyczne, która zakupiły dany towar online, mogły skorzystać z prawa rękojmi, czyli zwrotu produktu z powodu wady fizycznej, za którą odpowiedzialność ponosi sprzedawca. Od 1 czerwca br. podobne przywileje zyskają osoby posiadające jednoosobową działalność gospodarczą. Jednak pojawią się pewne ograniczenia. Nowe przepisy będą miały zastosowanie do zakupów dokonanych przez firmę w innym celu niż jej podstawowa działalność. Przykładowo programista nie będzie mógł zwrócić komputera, ale inny towar niezwiązany ze swoją działalnością już tak. Nowe zasady sprawią, że na rynku pojawi się ok. 3 mln kupujących nowego typu, tj. przedsiębiorców z uprawnieniami konsumenckimi. Taki wzrost kupujących na pewno wiele zmieni w funkcjonowaniu branży e-commerce.
Nowe przepisy to także nowe problemy
Pierwsze poważne wyzwanie będzie stanowił formularz zamówienia, gdzie obecnie użytkownicy zaznaczają osobę prywatną lub firmę. Po zmianach w przepisach musi pojawiać się kolejna kategoria deklaracji, czyli na firmę, ale niezwiązane z jej profilem zawodowym. Wprowadzeniem takiej zmiany niesie za sobą wiele innych działań. Sprzedawcy już muszą zacząć przygotowania do takich działań. Będą musieli wprowadzić zmiany w regulaminie sklepu, o których należy poinformować klientów. Dodatkowo zautomatyzowanie weryfikacji klientów może wiązać się z na tyle dużymi kosztami, że lepszym rozwiązaniem będzie ujednolicenie polityki zwrotów dla klientów indywidualnych i firmowych, zgodnie z nowym rozporządzaniem.
Klient klientowi nierówny
Nowe przepisz budzą wiele wątpliwości wśród ekspertów. Szczególną uwagę zwracają na małą precyzyjność zasad oraz, że może pojawić się spory problem z interpretacją przepisów i odpowiednią oceną, czy danemu klientowi przysługuję prawo zwrotu. Zofia Babicka-Klecor z kancelarii Legal Geek prezentuje przykład fotografa, który może wykorzystywać do sesji różnego typu przedmioty od zabawek przez ubrania, aż po meble. W takim przypadku nowe zasady nie są oczywiste i mogą być nadużywane przez sprzedawców, a także kupujących. Niewątpliwym jest, że zmiany które zaplanowano wprowadzą spore zamieszczenie wśród klientów oraz sprzedawców. I przyczynią się do wzrostu ilości zwracanych towarów.
Źródło: cyfrowa.rp.pl
GlobKurier.pl
GlobKurier.pl to pełna oferta usług kurierskich. Współpracujemy z 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dostarczamy przesyłki kurierskie do 192 krajów świata.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl