Ostatnia mila w e-handlu bardziej zielona?
Ostatnia mila w e-handlu to termin używany w planowaniu transportu, który opisuje przemieszczanie się osób i towarów z węzła komunikacyjnego do miejsca docelowego. Lokalny odcinek trasy do miejsca, takiego jak dom lub sklep. To kluczowy krok, który łączy produkt z jego nowym właścicielem. Krok kluczowy, ale także pod wieloma względami problematyczny.
Spis treści
Rosnąca skala dostaw
Jak wiemy, pandemia COVID-19 spowodowała masowe przejście konsumentów do handlu elektronicznego. Sprzedaż internetowa w USA w 2020 r. okazała się wyższa aż o 44% niż w 2019 r. Tendencję wzrostową potwierdzają dane z Wielkiej Brytanii gdzie sprzedaż e-commerce w pierwszym kwartale 2021 r. wzrosła o 74% niż w tym samym okresie w roku poprzednim. Szacuje się, że do 2025 r. liczba przesyłek dostarczanych na całym świecie wzrośnie do 200 miliardów. (źródło: bcg.com). Tak drastyczne zwiększenie volumenu nie może zostać obojętne dla środowiska.
Niestety, chociaż konsumenci mogą ogólnie popierać kwestie ochrony środowiska, cena i wygoda pozostają nadrzędnymi czynnikami przy dokonywaniu wyboru dostawy. Niewielu konsumentów bierze pod uwagę środowiskowe i społeczne konsekwencje opcji dostawy. I chociaż istnieje pewien spór na temat tego, jak handel elektroniczny ma się do tradycyjnego handlu detalicznego (w odniesieniu do emisji, zatorów, wypadków, pogarszającej się infrastruktury i zanieczyszczenia spowodowanego przez tysiące samochodów dostawczych) zmiany społeczne i oczekiwania konsumenckie nasilają problem.
Skutki rosnących zamówień w e-commerce
Chociaż ta usługa jest wygodna dla konsumentów, istnieje kilka elementów dostawy na ostatnim odcinku, które powodują nieefektywność środowiskową. Wraz ze wzrostem presji na zmniejszenie wpływu łańcuchów dostaw na środowisko, wzrost dostaw na ostatnim etapie może skutkować większą liczbą emisji i odpadów. Rosnące zamówienia w sektorze e-commerce to:
- więcej samochodów dostawczych na drogach, a tym samym większy ruch
- więcej opakowań, w tym pudełek, toreb i kopert; wkładów ochronnych ochronny, takich jak plastikowe wkładki bąbelkowe; styropian, papierowe wypełniacze
- wykorzystanie nieefektywnych ekologicznie pojazdów własnych przez pracowników wykonujących dostawy
Ostatnia mila w e-handlu – jak ją skrócić?
Jednym z głównych sposobów, w jaki dostawcy pracują nad zmniejszeniem negatywnego wpływu na środowisko, jest zmniejszenie odległości między najbliższym centrum dystrybucji a konsumentem. W przeszłości duże centra dystrybucyjne o ogromnej powierzchni budowano na bardziej odległych obszarach, gdzie grunty były tanie, a dojazd koleją lub ciężarówkami był wygodny. Te duże ośrodki były również wydajne i stosunkowo niedrogie w eksploatacji. Z drugiej strony znajdowały się w dużej odległości od konsumentów. Obecnie bliżej konsumentów buduje się centra mikrofulfillmentu o powierzchni około 100 m2.
Adaptacja już istniejących budynków
W niektórych przypadkach, zwłaszcza w przypadku firm spożywczych, sklepy detaliczne wykorzystuje się jako centra realizacji zamówień. Personel zatrudniony w sklepie może odebrać zamówione produkty z półek sklepowych i zapakować je do odbioru w sklepie lub w ramach dostawy do domu. Usługi te stały się jeszcze bardziej popularne w wyniku pandemii, ponieważ umożliwiają kupującym uniknięcie wejścia do sklepu i nawiązania kontaktu z większą liczbą osób. Istnieje jednak kilka wad tej strategii. Klienci indywidualni mogą przeszkadzać innym klientom w robieniu zakupów w sklepie, na przykład blokując alejki z dużymi wózkami używanymi do kompletacji zamówień.
Ostatnia mila w e-handlu – konieczna optymalizacja tras
Nawet skompletowane w zlokalizowanym w centrum sklepie zamówienie musi zostać dowiezione pod konkretny adres konsumenta. Wszyscy najwięksi przewoźnicy optymalizują trasy, które ich samochody dostawcze pokonują w normalny dzień. Wraz ze wzrostem dostaw, ostatnia mila w e-handlu musi być zmieniana, najczęściej przy użyciu zaawansowanych technologii. Przykładem jest algorytm programu On-Road Integrated Optimization and Navigation (ORION) UPS, który analizuje parametry i wyznacza najlepszą trasę dla poszczególnego kierowcy.
W oświadczeniu rzecznik UPS podkreśla, że dzięki tym rozwiązaniom oszczędza się średnio od sześciu do ośmiu mil na kierowcę dziennie. To 100 milionów mniej przejechanych mil rocznie i oszczędność 10 milionów galonów paliwa. ORION nie jest nowością, został w pełni wdrożony już jesienią 2016 roku. Dlatego też UPS rozpoczyna w tym roku testy nad rozwiązaniem nowej generacji. Obecna wersja jest statyczna, wyznacza trasę przed rozpoczęciem dostawy przez kierowcę. Zaktualizowany program dynamicznie zmieni nawigację po trasie, optymalizując ją przez cały dzień na podstawie informacji w czasie rzeczywistym o korkach, warunkach drogowych i prośbach o odbiór nowych przesyłek.
Niektóre rozwiązania optymalizacyjne (w tym pojazdy autonomiczne) będą wymagały lat testów, zanim zostaną w pełni wdrożone do użytku. Dla przykładu: drony były używane do dostarczania ratujących życie materiałów medycznych do odległych obszarów już w 2016 roku. Obecnie mogą latać z prędkością 80 mil na godzinę i przewozić 1,75 kg ładunku. Zipline, firma zarządzająca usługą, skróciła czas od otrzymania zamówienia do startu drona z 10 minut do 60 sekund. Mimo to drony wkraczają w świat logistyki stopniowo i nie zastępują tradycyjnych dostaw.
Ostatnia mila w e-handlu w zielonej energii
Oprócz pracy nad skróceniem ostatniej mili, firmy eksperymentują z bardziej przyjaznymi dla środowiska pojazdami. Amazon, FedEx, UPS i inne firmy badają możliwości pojazdów elektrycznych. Chociaż pojazdy te wytwarzają mniej emisji, wymagają do ich zasilania dużo energii elektrycznej. Baterie litowo-jonowe są obecnie popularnym wyborem, ale są też drogie i podatne na awarie. Pomimo trudności firmy widzą potrzebę zmian i zapowiadają rewolucje w organizacji dostaw. Pojazdy elektryczne i hybrydowe wyznaczają wyraźną ścieżkę do obniżenia emisji. Nawet jeśli uwzględni się koszty produkcji akumulatorów i wytwarzania energii elektrycznej, która je zasila, szacuje się, że pojazdy te emitują mniej więcej o połowę mniej gazów cieplarnianych niż samochód benzynowy.
Elektryczne pojazdy DHL
Przykładem “zielonego projektu” na zaawansowanym poziomie jest ten realizowany przez niemieckie przedsiębiorstwo logistyczne DHL. Przedstawiciele firmy, na czele z prezesem Johnem Pearsonem są w pełni świadomi potrzeb i własnej odpowiedzialności. Jak czytamy na oficjalnej stronie: “zmiany zachodzące na rynku konsumenckim to tylko połowa sukcesu. Jeśli mamy znacząco zredukować emisję dwutlenku węgla, rynek komercyjny musi dołączyć do zwolenników elektrycznych rozwiązań”. (źródło streetscooter and the future of electric vehicles, dhl.com). DHL jako duża globalna organizacja zatrudniająca ponad pół miliona osób i obsługująca prawie 100 000 pojazdów, zdaje sobie sprawę, że jest znaczącym producentem emisji dwutlenku węgla, jak każda firma o takiej skali. Dlatego w 2017 r. DHL ustanowił nowy plan o nazwie Misja 2050, mający na celu zmniejszenie emisji dwutlenku węgla do zera w roku 2050. Więcej o tym temacie przeczytasz w artykule DHL Express i DHL Parcel inwestują w ekologiczną flotę
Współpracujemy z najlepszymi
Obecnie DHL korzysta z 7000 vanów i 3200 rowerów elektrycznych marki StreetScooter oraz 9000 rowerów elektrycznych i trójkołowców innych producentów. Te rozwiązania zostały wdrożone także na rynkach rozwijających się, takich jak np. Wietnam. Elektryczne układy napędowe StreetScooter są ładowane przy użyciu 100% ekologicznej energii elektrycznej, co pomaga uniknąć produkcji około 20 000 ton CO2 rocznie. Około jedna piąta floty dostawczej DHL to obecnie pojazdy bezemisyjne, a zużycie zielonej energii elektrycznej przez DHL w całej firmie wynosi już 63%.
Jako GlobKurier.pl kibicujemy takim rozwiązaniom i cieszymy się, że mamy szansę współpracować z pionierami w wykorzystaniu zielonej energii w logistyce dostaw. Jako przedsiębiorstwo działamy międzynarodowo, dostarczamy przesyłki do ponad 192 krajów na całym świecie. Nasze logo składa się zielonego członu „glob” nie bez przyczyny. Rozumiemy, że dobro planety to nasz wspólny interes, cel każdego przedsiębiorstwa, dostawcy i konsumenta.
GlobKurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl