Otwierasz międzynarodowy sklep? Nie powielaj tych błędów!
Transport międzynarodowy może być polem minowym. Otwierając międzynarodowy sklep błędy popełnia się naprawdę łatwo. Niezrozumienie przepisów celnych, wybór niewłaściwej firmy logistycznej, brak ubezpieczenia towarów lub nawet niewłaściwe ich zapakowanie mogą skutkować poważnymi stratami dla Twojej firmy. Z drugiej strony, przekształcenie firmy w globalną markę jest aktualnie łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Jak przygotować do nowej handlowej przygody i na tym nie stracić?
W przypadku firmy internetowej bardzo łatwo popełnić błędy w dostawach, które mogą niepotrzebnie zwiększać wydatki. Co gorsza, jeśli te błędy nie zostaną rozwiązane szybko i skutecznie, na dłuższą metę mogą spowodować, że firma straci nie tylko pieniądze i czas, ale też klientów. Dlatego tak ważne jest, aby upewnić się, że znasz wszystkie warunki wysyłki, które mogą mieć wpływ na Twój biznes online.
Spis treści
Międzynarodowy sklep internatowy – złe szacowanie czasu dostawy
Jeśli chodzi o wysyłkę transgraniczną, najważniejszy jest czas. Jeśli próbujesz wysyłać za granicę po raz pierwszy, możesz skończyć z błędnym szacunkiem czasowym. Problemem w analizie dokumentacji bywa mylenie eksportu i importu. Dla przykładu: wysyłając paczkę do Australii, przy przesyłce eksportowej czas dostawy wynosi około 5-6 dni. W przypadku wysyłki importowej czas zmniejsza się i szacunkowo jest to 2-3 dni robocze. Deklarowany czas dostawy zmienia się także, gdy paczkę nadaje klient indywidualny (a nie firma). W tym przypadku czas dostawy przesyłki importowej to 3-4 dni robocze.
Przy wysyłce paczki w obrębie kontynentu czas dostawy determinowany jest przez wybór środka transportu. Jeśli zdecydujesz się wysyłać swoje towary np. do Francji i postawisz na transport drogowy, czas doręczenia wynosi od 1 do 3 dni roboczych. W przypadku wyboru transportu lotniczego deklarowany czas skraca się i wynosi 1-2 dni robocze. Co ważne, czas doręczenia nie uwzględnia czasu odprawy celnej.
Bądź szczery ze swoimi klientami!
Otwierając sprzedaż międzynarodową, podawaj na stronie wyłącznie prawdziwe informacje, nie wprowadzaj użytkownika w błąd. Zaznacz czas przeznaczony na kompletowanie zamówienia oraz czas dostawy (moment, w którym kurier odbierze od Ciebie przesyłkę).
- Upewnij się, że skonfigurowałeś swoje przesyłki zgodnie z ofertami stawek frachtu
- Przeprowadź badania, sprawdź konkurencje, aby uzyskać przyzwoite przybliżenie czasu trwania eksportu i importu z jednego kraju do drugiego
- Pozostań w kontakcie ze swoim spedytorem
Nie ukrywaj swojego adresu i lokalizacji sklepu. Nawet jeśli w pełni dostosowałeś wersję językową do nowego rynku, uczciwie pokaż, gdzie produkujesz i skąd będą wysyłane paczki. Klient powinien mieć świadomość, gdzie znajduje się międzynarodowy sklep i jaką drogę musi pokonać zamawiany towar.
Brak ubezpieczenia towarów
Wysyłka na duże odległości to ryzykowna gra. Paczki mają długą drogę do przebycia, zatem im dłuższy czas dostawy tym statystycznie większa szansa ewentualnych uszkodzeń. Jeśli Twój sklep wysyła towary międzynarodowo z wykorzystaniem np. frachtu morskiego, musisz być przygotowany na ryzyko. Skradzione towary, uszkodzone statki towarowe, wypadki, piractwo, klęski żywiołowe… Te nieprzewidziane zdarzenia mogą doprowadzić do problemów z Twoimi przesyłkami i spowodować opóźnienia w dostawach transgranicznych. Jeśli nie ubezpieczysz swoich produktów, możesz ponieść dotkliwe straty. Aby uniknąć nieprzewidzianych wypadków, podejmij następujące kroki:
- Zapoznaj się z opcjami ubezpieczenia
- Zapoznaj się z rodzajem ładunku, który importujesz lub eksportujesz
- Dowiedz się, co obejmują Twoje potencjalne polisy ubezpieczeniowe — a czego nie
- Dowiedz się, czy w wybranych opcjach są specjalne postanowienia, które mogą oznaczać, że Twoje towary nie są ubezpieczone — sprawdź listę towarów wykluczonych
GlobKurier gwarantuje, że w przypadku utraty przesyłki, nadawca otrzyma odpowiednią rekompensatę. Opłata za takie ubezpieczenie jest zależna od wartości przesyłki.
Częstym problemem okazuje się brak pokwitowania dostawy. Wedle regulaminu, klienci nie ponoszą odpowiedzialności za uszkodzenie produktu podczas realizacji usługi kurierskiej. W takich przypadkach istnieje potrzeba wprowadzenia mechanizmu dla właścicieli firm, który udowodni, że uszkodzenie zostało wyrządzone podczas procesu wysyłki, a nie podczas pakowania. Posiadanie pokwitowań dostawy bez uszkodzenia produktu jest jednym ze sposobów na otrzymanie zwrotu pieniędzy. Prowadzenie pokwitowań dostaw na każdym etapie pomoże Ci określić dokładną fazę, w której doszło do uszkodzenia.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat ubezpieczeń w GlobKurier.pl? Zajrzyj do artykułu: Ubezpieczenie przesyłki – usługa, z której warto skorzystać?, gdzie znajdziesz wszystkie najważniejsze informacje obejmujące ubezpieczenie przesyłki.
Wybór najniższych stawek frachtu
Jeśli prowadzisz międzynarodowy sklep, szukanie przystępnych stawek frachtu zagranicznego nie jest złym pomysłem. Kierowanie się wyłącznie ceną może być jednak zgubne. Dlaczego? Niektórzy spedytorzy naliczają niewiarygodnie niskie stawki, ale ich międzynarodowa usługa wysyłkowa pozostawia wiele do życzenia.
Oto jak uniknąć błędów w wysyłce:
- Sprawdź reputację firmy i zidentyfikuj wszelkie sygnały ostrzegawcze
- Dowiedz się, jak responsywna jest obsługa klienta firmy
- Przeczytaj prawdziwe recenzje pozostawione przez poprzednich klientów
- Przejrzyj ranking kurierów
- Szukaj wiarygodnych poleceń
Jeśli dopiero zaczynasz ekspansję międzynarodową i nie planujesz obecnie otwierać bardziej zlokalizowanych centrów dystrybucji, możesz wykorzystać przewoźników, takich jak DHL, FedEx, UPS lub GLS, aby zachować przejrzystość w warunkach wysyłki. Jeśli zależy Ci na cenie, skorzystaj z szybkiej i wygodnej porównywarki GlobKurier.pl znajdziesz najtańszą z możliwych opcji.
Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez firmy, które dopiero zaczynają przygodę z międzynarodową wysyłką, jest niezrozumienie wagi wymiarowej i fizycznej oraz jej wpływu na stawki. Przyjrzyjmy się paczce, która ma zostać wysłana w małym pudełku ze zryczałtowaną opłatą krajową 3x3x3. W przypadku wysyłki krajowej waga nie stanowi problemu. W przypadku transportu międzynarodowego waga często ma pierwszeństwo. Oznacza to, że jeśli waga pudełka ryczałtowego przekracza wagę wymiarową, sprzedawca zostanie obciążony dodatkową opłatą za różnicę w wadze.
Niezrozumienie przepisów
Prowadząc międzynarodowy sklep internetowy szybko przekonasz się, że każdy kraj ma własne przepisy dotyczące dostaw za granicę. Jeśli nie masz jasnego zrozumienia dla obowiązujących zasad, możesz stracić dużo pieniędzy, gdy Twoje towary zostaną zajęte przez krajową agencję celną. Aby uniknąć tego błędu wysyłki, wykonaj następujące czynności:
- Upewnij się, że Twoja paczka spełnia wymagania dotyczące przejazdu przez granice kraju docelowego
- Przygotuj i prawidłowo wypełnij całą dokumentację
- Skontaktuj się z prawnikiem handlowym, aby dokładniej zapoznać się z przepisami obowiązującymi w danym kraju
- Bądź na bieżąco z przepisami handlowymi i wymaganiami niestandardowymi danego kraju
Wszystkie kluczowe informacje znajdziesz w ofercie GlobKurier.pl.
Międzynarodowy sklep internetowy – przesyłki w granicach i poza UE
Co ważne, pamiętaj, że wysyłki w ramach Unii Europejskiej funkcjonują na zasadzie przesyłek krajowych. Wysyłając w ramach UE, potrzebujesz tylko listu przewozowego. Kompletowanie dokumentów celnych nie będzie konieczne. Jeśli eksportujesz towar poza Unię Europejską towar o wartości celnej poniżej 22 euro potrzebujesz następujących dokumentów
- list przewozowy,
- faktura handlowa + EORI,
- oświadczenie eksportera.
W kontekście przepisów celnych postaraj się być transparentny dla kupujących. Nie ma nic gorszego dla klienta międzynarodowego niż zdecydować się na promocyjny zakup, a następnie zostać obciążonym rachunkiem celnym i podatkowym. Wdrażając międzynarodową płatność, bądź przejrzysty dla kupujących. Prowadząc międzynarodowy sklep internetowy nie musisz wkalkulowywać w cenę produktu opłat granicznych, warto jednak poinformować kupującego, że będzie musiał dokonać opłat celnych w dalszym procesie dostawy.
Brak automatyzacji
Zanim na dobre wkręcisz się w międzynarodowy sklep internetowy i wysyłkę na cały świat, sam proces i formalności mogą przytłoczyć. Brak automatyzacji procesu wysyłki zniechęca, dlatego pamiętaj, że nie musisz uzupełniać wszystkiego samodzielnie. Jednym z największych błędów w wysyłce popełnianych przez firmy internetowe jest unikanie automatyzacji wysyłki. Jeśli chodzi o strony internetowe oparte na WordPressie, istnieje mnóstwo wtyczek, które mogą zautomatyzować całe zadanie tworzenia i pakowania przesyłek. Korzystając z takich integracji, możesz nawet uzyskać etykiety wysyłkowe, które w łatwy sposób pobierzesz. Integracja z platformą wysyłkową GlobKurier.pl to oszczędność pracy ludzkiej na poziomie 88% i 50% mniej błędów przy adresowaniu.
Sprawdź integracje e-commerce dostępne w platformie GlobKurier.pl
Tylko jeden przewoźnik
Jeśli chodzi o właścicieli średnich i dużych firm, poleganie tylko na jednym przewoźniku nie zawsze się sprawdza. Większość firm zwykle współpracuje tylko z jedną firmą kurierską, co w większości przypadków się nie sprawdza. Pracując w środowisku wielu przewoźników, właściciele firm mają swobodę wyboru na podstawie takich czynników, jak skala, doświadczenie i obszary geograficzne obsługiwane przez firmy. Jako broker, GlobKurier.pl integruje kilkudziesięciu przewoźników i realizuje wysyłki do 192 krajów. Dzięki temu nie musisz zawierać umowy z kilkoma podmiotami. UPS, FedEx, DHL — zamów kuriera z każdej z tych firm z jednego panelu i bez starty czasu na poszukiwania.
Źle dobrany produkt
Czasami od pytania „jak” ważniejsze jest „co” sprzedawać za granicę? Wybierz rynki, które mają największy sens dla Twojej firmy. Po pierwsze, odrób swoją pracę domową i określ, kim będą Twoi międzynarodowi klienci. Badania PayPal wykazały, że Portugalia, Irlandia i Peru to kraje, w których zakupy transgraniczne są najbardziej rozpowszechnione, podczas gdy Chiny są najpopularniejszym celem zakupów online na całym świecie. Niektóre wschodzące rynki doświadczają silniejszego wzrostu transgranicznego handlu elektronicznego niż inne. Na przykład 600 milionów konsumentów z Azji Południowo-Wschodniej coraz częściej decyduje się na zakupy online, co prowadzi do przewidywanej wyceny rynkowej na poziomie 200 miliardów dolarów do 2025 roku.
Wybór odpowiednich rynków internetowych do sprzedaży to ważna decyzja, gdy szykujesz się do skoku na rynki międzynarodowe. Będziesz musiał przeprowadzić trochę badań, aby dowiedzieć się, które z nich są najpopularniejsze w Twojej lokalizacji docelowej i czego lokalsi wymagają od sprzedawców transgranicznych, takich jak Ty. Rozważ następujące kwestie:
- Gdzie jest popyt na to, co sprzedajesz i dlaczego?
- Kto jest Twoją konkurencją na tym rynku?
- Czy są jakieś sezonowe wzorce zakupów?
- Czy będziesz musiał dostosować ceny?
Międzynarodowy sklep internetowy – bądź na bieżąco!
Szukasz inspiracji? Zerknij na produkty na tej liście. Te towary zwyciężyły i okazały się najpopularniejszymi kategoriami produktów na platformie Shopify w okresie od lipca do grudnia 2020 r.
- Wycieraczki — Globalny wzrost zamówień (rok do roku): 147,8%
- Pojemniki do przechowywania — Globalny wzrost zamówień (r / r) 276.2%
- Ręczniki kuchenne — Globalny wzrost zamówień (r / r) 192.1%
- Siodełka rowerowe — Globalny wzrost zamówień (r / r) 115.4%
- Akcesoria do telefonów i tabletów- Globalny wzrost zamówień (r / r) 370.8%
- Zabawki do gotowania dla dzieci — Globalny wzrost zamówień (r / r) 229.1%
- Dywaniki i tapicerka samochodowa — Globalny wzrost zamówień (r / r) 7%
- Regały i półki stojące na książki — Globalny wzrost zamówień (r / r) 7
Popyt i trendy konsumentów — różne obszary świata preferują różne rzeczy. Jest to spowodowane kilkoma czynnikami kulturowymi i społeczno-ekonomicznymi. Rozpoznanie i odpowiednie planowanie jest receptą na sukces w globalnym merchandisingu. W wypowiedzi dla Polskiego Instytutu Transportu Drogowego Mateusz Pycia, prezes zarządu GlobKurier.pl podkreśla: Jestem za tym, aby polskie firmy zaczęły agresywniej wchodzić na rynki zagraniczne, ale w przemyślany sposób. Tylko 4 proc. sklepów internetowych w Polsce sprzedaje za granicę, a średnia unijna, to według PWC 7 proc, więc jest co robić. Zatem do dzieła!
Międzynarodowy sklep internetowy – daj sobie czas na testy
Twoje pierwsze 6–12 miesięcy będzie przebiegać pod szyldem prób i testów, więc daj sobie elastyczność, aby sprawnie przejść przez pierwszy rok z cross-border e-commerce. Realistycznym celem wprowadzenia do oferty międzynarodowej jest wprowadzenie 2-3 rynków rocznie. I to jeśli masz do tego dedykowany personel!
Rozsądnie jest najpierw wejść na jeden rynek, zdobyć orientację i stworzyć plan sukcesu, który będzie można wykorzystać w kolejnych działaniach. Pomoże ci to uniknąć dwóch razy tych samych błędów. Od zapominania o cłach i podatkach, po zbyt obiecujące ramy czasowe dostawy — oto najczęstsze błędy popełniane przez firmy handlu elektronicznego przy wysyłkach za granicę. Dzięki internetowym brokerom wysyłkowym i firmom przewozowym możesz nie powielać błędów konkurencji.
Skorzystaj z wiedzy specjalistów GlobKurier.pl — działamy na rynku wysyłkowym od kilku lat, współpracujemy z ponad 50 przewoźnikami, dostarczając paczki do 192 krajów. Skontaktuj się i zapytaj o możliwość współpracy.
GlobKurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl