Zwrot konsumencki w e-commerce
Przed zakupem towaru w każdym sklepie internetowym czy stacjonarnym, warto dokładnie zapoznać się zasadami ewentualnego zwrotu, wymiany czy reklamacji produktu. Coraz więcej osób korzysta z zakupów online ze względu na ogromną wygodę, a także dużą ilość dostępnych produktów i ich różnorodność. Z reguły zwroty konsumenckie nie sprawiają większych problemów, są bowiem regulowane przez zbiór praw przysługujących kupującemu. Są w nich zawarte wszystkie niezbędne informacje co do okresu, a także zastrzeżeń, w przypadku których towarów jest on możliwy. Dla przykładu często problematyczna jest kwestia zwrotów bielizny oraz strojów kąpielowych, które mają bardzo bliski kontakt z ciałem. Znacząca większość firm wychodzi naprzeciw potrzebom klienta i dostosowuje do nich swój regulamin, aby można było błyskawicznie odstąpić od umowy i odesłać artykuł, a także otrzymać za niego zwrot środków na konto. Tyczy się to również wymiany produktów, a także ich reklamacji. Jeszcze do niedawna wiele osób miało obawy przed zakupem towaru przez internet właśnie ze względu na problem z odesłanie produktu. Teraz nie ma się czego obawiać, jest to bowiem bardzo proste. Poznaj wszystkie zasady, które pozwolą Ci odesłać towar w określonym czasie, a także w najtańszy sposób.
Spis treści
Zwrot konsumencki – jak to wygląda od strony kupującego?
Co roku platforma Geminus publikuje raport dotyczący tego, jak w Polsce rozwija się e-commerce. Z danych, które dostępne były w 2021 roku, wynika, że na wzrost zainteresowania zakupami online znaczący wpływ miała nie tylko pandemia, ale również niewątpliwe zalety tej formy robienia zakupów. Mowa głównie o szybkich i bezproblemowych zwrotach, które pozwalają na odesłanie paczki bez podawania przyczyny. Aż 40% badanych uważa, że jest to czynnik, który wyraźnie zachęca ich do dokonania zakupów na danej stronie. Ważny jest także okres, w którym można go dokonać. Według praw konsumenta dotyczących zwrotów jest to 14 dni kalendarzowych, liczonych od momentu, w którym paczka znajdzie się w naszym posiadaniu. Natomiast w raporcie znajduje się także informacja, która może mieć kluczowe znaczenie dla sklepów online. Mowa o znacznym wydłużeniu tego okresu do nawet 30 dni. Taka zmiana w regulaminie przekonałaby do zakupów w sieci aż 30% respondentów. Co się natomiast tyczy samych metod zwrotu przesyłek, również i one wpływają na przychylniejsze spojrzenie na tę formę shoppingu. Im prostszy sposób wysyłki, tym więcej osób decyduje się na zakup w danym miejscu. W większości przypadków można skorzystać z opcji dostępnych na stronie sprzedawcy. Jest jednak coraz więcej możliwości. Jedną z nich świadczą brokerzy usług kurierskich, którzy umożliwiają wybór dowolnego przewoźnika, a także miejsca, z którego odebrana zostanie przesyłka. Na stronie GlobKurier.pl znajdziesz wiele propozycji od 50 firm. Możesz także zdecydować się na wysyłkę aż w 192 krajach. Takie bogactwo ofert pozwoli Ci znaleźć taką, która spełnia Twoje potrzeby.
Zwrot konsumencki – jaką metodę dostawy wybrać?
Metody dostawy nie są warunkowane przez prawo konsumenta, a przez konkretny sklep. Większość miejsc pozwala na wybranie własnego kuriera, który w bezpieczny sposób dostarczy paczkę pod wskazany adres. Większość badanych za najkorzystniejszą opcją uważa zwrot przez kuriera lub przy wykorzystaniu paczkomatu. Dobrym rozwiązaniem będzie więc skorzystanie z usług brokera usług kurierskich, dzięki któremu można szybko znaleźć najkorzystniejszą opcję wysyłki. Niektóre miejsca przewidują bezpłatny zwrot, oczywiście powyżej danej kwoty zamówienia. W sklepach stacjonarnych jest on dokonywany całkowicie bezpłatnie, jednak trzeba udać się w konkretne miejsce, co jest oczywiście dużą stratą czasu. Zatem jeśli w sklepie znajduje się opcja zwrotu przy wykorzystaniu kuriera, konsumenci chętniej robią w nim zakupy.
Sklep internetowy – organizacja zwrotu towarów
Dobrze zaopiekowany klient z pewnością chętnie wróci do sklepu i będzie miał z nim dobre skojarzenia. Poza odpowiednią obsługą klienta fundamentalne znaczenie ma przekazanie w sposób przystępny ważnych informacji. Dlatego na stronie sklepów znajdują się regulaminy, które jasno opisują wszystkie zasady zwrotów tak, aby klient nie miał co do nich żadnych wątpliwości. Zwykle są one napisane prostym językiem, aby były zrozumiałe dla każdej osoby. Doskonale sprawdza się także umieszczenie na stronie gotowego formularza zwrotów, który zawiera wszystkie pytania oraz punkty, po których wypełnieniu klient może dokonać zwrotu. Dzięki temu można uniknąć wielu błędów i znacząco przyspieszyć cały proces.
Po wypełnieniu formularza pozostaje jedynie zapakowanie przesyłki i jej nadanie. Tutaj najlepszą możliwą opcją jest podjęcie współpracy z rzetelnym brokerem usług kurierskich, który umożliwi klientowi szybki, prosty i bezpieczny zwrot. Ważne są także ceny, które proponuje dana firma. GlobKurier.pl ma znakomitą ofertę w tym zakresie. Dostarcza usługi wysokiej jakości od 50 przewoźników w 192 krajach. Taki szeroki wachlarz sprawi, że będziesz mógł bez trudu wybrać korzystną ofertę i z łatwością dokonać zwrotu. Kurier w wyznaczonym miejscu i czasie zjawi się po paczkę i to wszystko. Następnie należy już tylko czekać na przyjęcie zwrotu i zwrot środków. Należy jednak pamiętać, że zwracany produkt nie może być uszkodzony i musi zawierać oryginalne opakowanie i metki. Niespełnienie tych warunków może skutkować odrzuceniem zwrotu i odesłaniem paczki do klienta.
Dodatkowo należy pamiętać, że przy zwrocie produktów klientowi zależy również na szybkim odzyskaniu środków, zatem im sprawniejszy proces wysyłki, tym większe zadowolenie klienta z obsługi. Liczy się to także w przypadku procesu reklamacji i wymiany towarów, które zdarzają się w sklepach online dosyć często. Takie pozytywne doświadczenie wykreowane przez sklep będzie miało ogromny wpływ na sukces biznesu i sprawi, że w bardzo szybkim czasie liczba stałych klientów się powiększy.
Co jeśli klient przekroczy termin przyjęty przez sklep na zwrot produktu? Wiele w tym przypadku zależy od wielkości przedsiębiorstwa. Jeśli jest to mała firma np. odzieżowa i minęło jedynie kilka dni po terminie, może ona sobie pozwolić na zaakceptowanie prośby klienta, ale jest to kwestia indywidualna. Wiele sklepów jednak stara się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów, co wpływa znacząco na ich zadowolenie i satysfakcję z zakupów. Jednak jeśli termin minął już dawno, raczej nie ma szans na zwrot produktu. Warto zatem jeszcze przed zakupem sprawdzić, jaki okres jest przewidziany na zwrot produktu i pilnować tego terminu.
Polityka zwrotów a zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym
Według danych wielu klientów zwraca uwagę na politykę zwrotów w sklepach internetowych. Wiele sklepów decyduje się na znaczne wydłużenie okresu zwrotu. Taka informacja z pewnością przyciąga klientów. Doskonale sprawdza się 30-dniowy okres, który jest wystarczający, aby stwierdzić, czy produkt zwrócić czy nie i bez problemu go odesłać w razie potrzeby. Do tego błyskawiczna opcja przelania środków na konto znacząco poprawia obraz firmy, a przy tym spowoduje, że klient szybciej skorzysta z ponownych zakupów. Ważne jest również nawiązanie współpracy z rzetelną firmą kurierską, która gwarantuje szybkie i bezpieczne dostawy. Zwroty konsumenckie to zatem bardzo ważny aspekt w budowaniu pozytywnego obrazu marki w sieci.