GLOBKURIER POMOC
Usługi międzynarodowe
Nic trudnego! Podczas podawania danych dotyczących gabarytów paczki ustal destynację przesyłki. GlobKurier.pl obsługuje ogromną ilość krajów. Działamy nie tylko w Europie, ale na całym świecie!
Czas dostawy zależy od wybranego rodzaju usługi, gabarytów przesyłki, jak również wybranej relacji. W celu otrzymania przybliżonego czasu dostawy bardzo prosimy o kontakt z Biurem Obsługi Klienta.
Określenie precyzyjnego terminu dostawy w przypadku frachtu morskiego jest bardzo trudne, a do elementów składowych, na które należy zwrócić uwagę, należą:
• gotowość towaru do transportu,
• warunki dostawy,
• formalności celne (dużą rolę odgrywają dokumenty – im skrupulatniej je wypełnisz, tym mniejsze prawdopodobieństwo przestoju podczas odprawy celnej),
• warunki transportu (np. warunki pogodowe, obszary, przez które przepływa kontenerowiec, zmiany w planach wypłynięć itd.).
Szacowany czas na dotarcie z portu do portu to w zależności od kierunku ok. 20-65 dni od dnia wypłynięcia towaru. W celu otrzymania przybliżonego czasu dostawy bardzo prosimy o kontakt z Biurem Obsługi Klienta.
Przesyłki wysyłane do krajów spoza UE wymagają dokonania w naszym kraju odprawy celnej wywozowej a to z kolei wymaga od przedsiębiorców odpowiedniego przygotowania się.
Jeśli odprawę celną chcesz powierzyć agencji celnej, w pierwszym kroku należy upoważnić agencję do reprezentacji przed urzędem celno-skarbowym. Musisz jako przedsiębiorca posiadać także numer EORI (Economic Operators Registration and Identification).
Wymagane dokumenty eksportowe to przede wszystkim faktura handlowa i packing list (lista pakowa/ lista pakunkowa).
Do odprawy celnej importowej poza fakturą handlową niezbędne będzie jej tłumaczenie – wykonane na kopii faktury, z podaniem imienia i nazwiska oraz numeru dowodu osobistego osoby tłumaczącej, kopia konosamentu (listu przewozowego morskiego, BL).
Dodatkowo zarówno w przypadku eksportu, jak i importu towaru mogą być potrzebne inne dokumenty związane ze specyfiką danego towaru, a wymagane prawem unijnym.
Przykłady innych dokumentów, które mogą być potrzebne w związku z wymogami Unii Europejskiej: certyfikat CE, świadectwo pochodzenia, karta charakterystyki towaru z numerem CAS (wymagane przy wyrobach chemicznych) czy świadectwo zdrowia produktu (o ile jest wymagane).
Aby odprawa celna przebiegła sprawnie musisz przygotować fakturę handlową. Informacje o elementach, które musisz w niej zawrzeć, znajdziesz tutaj.
Jeśli odprawę celną chcesz powierzyć zewnętrznej agencji celnej, w pierwszym kroku należy upoważnić agencję do reprezentacji przed urzędem celno-skarbowym. Spokojnie, jeśli zamówisz u nas transport, wskażemy zaprzyjaźnioną agencję celną oraz skontaktujemy się z nią w Twoim imieniu i uzyskamy niezbędne formularze upoważnień do odprawy.
W przypadku towarów niebezpiecznych oprócz wspomnianych dokumentów: faktury czy listy pakowej, nadawca obowiązkowo powinien wypełnić Dengerous Goods Note, o którym więcej szczegółowych informacji znajdziesz na naszym blogu.
W przypadku przesyłek poza UE mogą wystąpić opłaty celno-podatkowe. Koszt odprawy celnej ponosi odbiorca przy doręczeniu przesyłki.
EORI to Wspólnotowy System Rejestracji i Identyfikacji Podmiotów Gospodarczych. Powinien zostać wygenerowany przez firmy zlecające transport poza kraje UE.
Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje odpraw celnych:
• Odprawa indywidualna
Nadawcą może być zarówno firma, jak i osoba prywatna, a wartość towaru przekracza 22 euro.
• Odprawa zbiorowa
Nadawcą jest równocześnie firma i osoba prywatna, a wartość towaru nie przekracza 22 euro. (brak cła)
Decydując się na eksport towarów poza granice Unii Europejskiej, powinieneś zwrócić szczególną uwagę na procedury charakterystyczne dla danych krajów:
– AMS, czyli Automated Manifest System, to elektroniczny system przekazywania i weryfikacji danych dotyczących ładunku. Jest on obowiązkowy w przypadku wszystkich przesyłek oceanicznych i lotniczych do USA. Formularz jest obsługiwany przez Urzędy Celne i Ochrony Granic, a brak zgłoszenia skutkuje wycofaniem towaru do miejsca nadania na koszt eksportera.
– ACI, czyli Advance Commercial Information Definition to procedura elektronicznego zgłaszania ładunków przewożonych na teren Kanady. W myśl tej procedury, towar może wypłynąć z EU dopiero po uzyskaniu zgody z systemu celnego Kanady. Podobnie jak w przypadku AMS, również tutaj w przypadku niedopełnienia procedury, towar jest cofany do miejsca nadania na koszt eksportera.
– AFI czyli Advance Filing Rules, ma bardzo podobne zastosowanie jak dwie poprzednie procedury, przy czym ta używana jest w przypadku towarów eksportowanych do Japonii. Eksporter jest zobligowany do niezwłocznego przekazania informacji o ładunku transportowanym za pośrednictwem frachtu lotniczego bądź morskiego.
Odprawy celnej dokonuje urząd celny, czas odprawy celnej zależy od pracy danego urzędu, jak również kompletności dostarczonych dokumentów do przeprowadzenia procedury celnej. Nie możemy określić konkretnego czasu odprawy celnej.
W zależności od rodzaju odprawy należy przygotować stosowne dokumenty. Zawsze należy dokładnie oszacować wartość towaru.
1. Odprawa indywidualna
– W przypadku firmy :
• Faktura handlowa (w języku polskim oraz angielskim)
• Kopie numerów NIP, KRS, REGON
• Numer EORI
• Upoważnienie do Agencji Celnej
– W przypadku osoby prywatnej:
• Faktura proforma (w języku polskim oraz angielskim)
• Upoważnienie do Agencji Celnej
• W zależności od przewożonego towaru może być wymagane dodatkowo stosowne oświadczenie
2. Odprawa zbiorowa:
• Faktura proforma (w języku polskim oraz angielskim). Należy jak najdokładniej opisać przewożone towary oraz określić materiały z jakich są wykonane.
• W zależności od przewożonego towaru może być wymagane dodatkowo stosowne oświadczenie
Tak. W przypadku wybranego w zleceniu kierunku transportu jakim jest ROSJA, wysyłka może być realizowana w relacji FIRMA-FIRMA
W przypadku wysyłki na wyspy: Ceutę, Melillę, Wyspy Kanaryjskie, Wyspy Alandzkie, Wyspy Normandzkie oraz Wyspę Man obowiązuje odprawa celna.