Ekologiczne pakowanie przesyłek kurierskich
Coraz więcej firm uświadamia sobie znaczenie ekologicznego pakowania przesyłek kurierskich. Miliardy ton odpadów opakowaniowych, które wypełniają wysypiska śmieci na całym świecie, uświadomiły skalę problemu. Marki wciąż szukają sposobów na zastosowanie biodegradowalnych materiałów i metod pakowania, które będą miały mniej szkodliwy wpływ na planetę. Jak nadać ekologiczną przesyłkę kurierską? Czym są przesyłki przyjazne dla środowiska? Jak wygląda ekologiczne pakowanie przesyłek? Zapraszamy do lektury!
Spis treści
Skala wysyłek rośnie z roku na rok
Handel elektroniczny jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi przemysłu na świecie. W Stanach Zjednoczonych, gdzie handel elektroniczny jest dobrze ugruntowany od wczesnych lat 2000, przemysł nadal rośnie w tempie 16% rocznie. W Ameryce Łacińskiej często uważanej za światowego lidera wzrostu handlu elektronicznego, sprzedaż internetowa rośnie jeszcze szybciej, ponad 19% w skali roku. Polacy również wpisują się w światowe tendencje i coraz chętniej kupują online. Sumując wszystkie te zakupy online, otrzymujemy proces wysyłkowy na ogromną skalę. Aby chronić wszystkie wysyłane produkty, sprzedawcy stosują konieczne elementy zabezpieczające. Wystarczy pomyśleć o folii bąbelkowej, styropianie czy masywnych kartonach — z których większość i tak trafi bezpośrednio na wysypisko śmieci. W USA co roku wysyłanych jest ponad 165 miliardów paczek, a to oznacza prawie 1 miliarda ściętych drzew do wyprodukowania potrzebnej tektury. W obliczu takich liczb i takiej skali ekologiczna przesyłka zyskała na popularności w ciągu ostatnich kilku lat. Firmy różnych branż uznały, że materiały zdrowe dla środowiska przyciągają niszową, ale wciąż rosnącą grupę odbiorców.
Ekologiczna przesyłka wymagana przez świadomych konsumentów
Nie ma wątpliwości, że samą tendencję w dużej mierze wymuszają klienci. Zanieczyszczenie tworzywami sztucznymi to ważny temat, szeroko dyskutowany w ciągu ostatnich kilku lat. W wyniku nagłaśniania sprawy supermarkety wycofały ze swobodnego użycia jednorazowe torby na zakupy, a restauracje i bary zamieniały plastikowe słomki na te papierowe. Społeczeństwo konsumenckie jest coraz bardziej świadome skutków zakupów online i masowych wysyłek. To stawia pod lupą takie elementy przesyłek kurierskich jak folia bąbelkowa, czy folia termokurczliwa. Wszyscy powoli orientujemy się, że zastosowanie unikalnych materiałów znacznie ułatwia proces recyklingu, a ostatecznie pomaga zminimalizować wpływ na środowisko.
Produkty kupowane w sklepach internetowych wymagają specyficznego pakowania przy wykorzystywaniu środków amortyzujących. Jeśli zamawiamy przesyłkę z drugiego końca Polski czy świata, produkt musi zostać umieszczony w sztywnym kartonie, w otoczeniu foli bąbelkowej i silnych taśm klejących. Paczki pokonują wiele kilometrów, trafiają do sortowni, są przekazywane z rąk do rąk, przewożone w ciężarówkach i noszone przez kurierów. Bez tych zabezpieczeń, kruchy produkt nie miałby szans dotrzeć nieuszkodzony. Nie możemy zaprzeczyć — zabezpieczenia i opakowania produktów są koniecznością. Czy da się jednak pakować paczki z większą ekologiczną świadomością? Czym właściwie są przesyłki przyjazne dla środowiska?
Ekologicznie oszczędzaj miejsce
Jeśli chodzi o wysyłkę paczki, rozmiar samego opakowania ma duży wpływ na ogólne koszty wysyłki, może mieć także znaczący wpływ na środowisko. Wynika to z prostych zależności — rozmiar Twojej paczki może zwiększyć liczbę podróży, które musi wykonać kurier, jednocześnie zanieczyszczając środowisko. Każdy z nas z pewnością choć raz otrzymał dużą paczkę tylko po to, aby po otwarciu zorientować się, że duży karton mieści w 90% powietrze. Wielu sprzedawców internetowych stosuje metodę „przepakowania” z myślą o ochronie małego produktu w środku. Aby Twoja paczka była jak najbardziej ekologiczna, możesz zacząć od ograniczenia przestrzeni w opakowaniu. Analizy pokazują, że znaczna ilość odpadów powstaje na poziomie magazynu i sprzedawcy. Porozmawiaj z producentem opakowań na temat tworzenia niestandardowych opakowań, aby zaoszczędzić miejsce i materiały w trakcie procesu dystrybucji. Minimalistyczne opakowanie zapewnia elegancką, czystą estetykę, która przypadnie do gustu konsumentom, a jednocześnie wyróżni Cię spośród konkurencji. Dobrze dopasowane opakowanie jest wygodniejsze dla użytkownika i ogranicza zużycie materiałów. Duże pudła wypełnione w połowie powietrzem nie są ekologiczną przesyłką. Utrzymując małe opakowanie elementów, przysyłasz się do hurtowej wysyłki większej liczby paczek i zmniejszasz ślad węglowy.
Ekologiczne alternatywy dla opakowań
Używaj materiałów nadających się do recyklingu. Plastik, karton, papier i inne materiały można odtworzyć w celu stworzenia nowych przedmiotów. Warto zacząć od prostych rzeczy, np. pakować w kartonowe pudełka z myślą o recyklingu i ograniczyć koperty z folią bąbelkową. Ciekawym rozwiązaniem jest wykorzystanie szarego papieru pakowanego. Wybieranie papieru i tektury w porównaniu z plastikiem jest postrzegane jako znacznie mniej szkodliwy materiał do pakowania przesyłek kurierskich. Jeśli chcesz, aby Twoja paczka została wysłana w kartonowym pudełku, upewnij się, że używasz paczki wykonanej z tektury z recyklingu. Co ważne, jeśli jesteś po stronie odbiorcy, zawsze wrzucaj zużyte kartony do odpowiedniego kosza!
Dlaczego ekologiczne opakowania w przesyłkach kurierskich są ważne?
- Konsumenci chcą kojarzyć się z markami zorientowanymi na środowisko.
- Duże firmy tworzą inicjatywę, która ma pomóc wizerunkowi ich marki.
- Mniejsze i średnie marki będą zmuszone zacząć korzystać z ekologicznych opakowań.
- Zrównoważone opakowanie nie oznacza, że musisz zainwestować więcej ani iść na kompromis w zakresie jakości czy funkcjonalności.
Ekologiczne zabezpieczenie przesyłki kurierskiej
Oczywiście ważne jest, aby Twoje produkty były bezpieczne. Musisz rozważyć odpowiednie opakowanie, biorąc pod uwagę rozmiar, wartość i wytrzymałość przesyłki. Nie byłoby wygodnie całkowicie porzucić folię bąbelkową — w końcu ochrona delikatnych przedmiotów przed uszkodzeniem podczas transportu jest koniecznością i jedną z najskuteczniejszych metod.
Ciekawą alternatywą są folie wykonane z okso-biodegradowalny plastiku. Taka folia, nawet jeśli nie zostanie ponownie użyta lub poddana recyklingowi, gdy trafi na wysypisko, ciepło, światło słoneczne i drobnoustroje przyczynią się do rozbicia materiału na dwutlenek węgla, wodę i biomasę. Mimo to materiał okso-biodegradowalny nadal nie jest uważany za w 100% przyjazny dla środowiska. Wciąż pozostaje postrzegany, jako mniej szkodliwy niż standardowe pakowanie z wykorzystaniem klasycznej folii bąbelkowej. Warte uwagi jest opakowanie kompostowalne. Jednymi z najlepszych, czyli najmniej szkodliwych opcji są te wykonane z kompostowalnego materiału. To świetna alternatywa. Istnieje szeroka gama kompostowalnych produktów opakowaniowych, które, choć podobne do plastiku są wykonane z naturalnych i odnawialnych materiałów, takich jak skrobia kukurydziana, miazga drzewna i inne polimery pochodzenia biologicznego. Zielone opakowanie nie musi wyglądać jak nudny, brązowy karton z recyklingu. Co więcej, niekoniecznie musi być droższy niż tradycyjne metody pakowania.
Dla wielu firm opakowanie to sposób na wyrażenie swojej marki, więc bądź kreatywny i oryginalny — postaw na ekologiczne opakowania. Wiele nowych materiałów naśladuje tworzywa sztuczne i inne popularne produkty opakowaniowe, ale firmy mogą również myśleć o opakowaniach wielokrotnego użytku, które nawet zwiększają wartość dodaną dla konsumentów.
Nadaj ekologiczną przesyłkę kurierską
Wykorzystanie handlu detalicznego w Internecie rośnie coraz bardziej, a wraz z nim również odpady z milionów paczek dostarczanych każdego dnia. Aby uniknąć katastrofy, trzeba zapanować nad całym procederem. Łączenie ekologicznych, poddawanych recyklingowi lub biodegradowalnych opakowań z ograniczeniem ilości zużytych środków może naprawdę pomóc w ograniczeniu zanieczyszczeń i szkodliwych materiałów. Ulepszenie opakowania nie tylko zmniejsza ślad węglowy firmy, ale może również pomóc wyróżnić markę wśród klientów i jeszcze bardziej obniżyć koszty logistyczne. Korzystając z platformy GlobKurier.pl, w łatwy i szybki sposób zamówisz przesyłki kurierskie. Wystarczy, że podasz wymiary paczki, miejsce odbioru i adres docelowy. Na tej podstawie zostanie zaproponowana cena i firma kurierska, która może zrealizować Twoje zlecenie. Prowadzisz firmę i wysyłasz paczki regularnie? Sprawdź, ile zaoszczędzisz, korzystając z dedykowanej oferty:
Karolina Kadłubek
Key Account Manager w firmie Globkurier.pl. Odpowiada za kontakt firmy z kluczowymi klientami. Koordynuje współpracę z przewoźnikami. Zarządza i wspiera swoim wieloletnim doświadczeniem Biuro Obsługi Klienta.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl