BREXIT - WYSYŁKA PACZEK DO ANGLII
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wysyłki do Wielkiej Brytanii!
Na chwilę obecną wysyłka paczek do Anglii jest możliwa wyłącznie za pośrednictwem firmy TNT / FedEx i UPS. Niebawem uruchomiony zostanie GLS, DPD oraz DHL. O wznowieniu usług na tym kierunku w przypadku innych firm kurierskich będziemy informować na bieżąco.
Najczęściej zadawane pytania
Obowiązujące od 1.01.2021 roku przepisy sprawiły, że Wielka Brytania z perspektywy Unii traktowana jest jako kraj trzeci. Oznacza to, że handel między UE a Wielką Brytanią podlega odprawie celnej.
- Firma musi posiadać numer EORI – jest to numer identyfikacyjny, którym posługują się służby celne.
- Należy ustalić warunki INCOTERMS – zasady Incoterms lub International Commercial Terms to seria wstępnie zdefiniowanych warunków handlowych szeroko stosowanych w międzynarodowych transakcjach handlowych.
- Należy znać kody taryfy celnej wysyłanych towarów (HS) – to lista numerów służących do klasyfikacji produktów obejmująca podatki i cła oraz wszelkie niezbędne ograniczenia.
- Należy upoważnić agencję celną do reprezentowania firmy podczas odprawy celnej.
DOKUMENTACJA CELNA:
- Druk pełnomocnictwa do odprawy celnej;
- Oświadczenie eksportera;
- Faktura handlowa/faktura proforma w zależności od wartości towaru oraz powodu wysyłki;
- W zależności od rodzaju towaru mogą pojawić się dodatkowe wymogi w postaci: licencji eksportera, świadectwa pochodzenia towaru, świadectwa fitosanitarnego, etc.
Dla przesyłek handlowych potrzebna jest faktura w dwóch egzemplarzach (oryginał plus jedna kopia) zawierająca następujące dane:
- nazwę i pełen adres nadawcy/wystawcy faktury wraz z numerem NIP oraz danymi kontaktowymi,
- nazwę, pełen adres odbiorcy z numerem telefonu kontaktowego oraz adresem e-mail,
- adres faktycznego odbiorcy, jeżeli dostawa towaru odbywa się na inny adres niż adres płatnika faktury,
- dokładny opis i ilość towaru, cena jednostkowa oraz wartość towaru (opis powinien jednoznacznie określać, co jest przedmiotem wysyłki, żadna z pozycji faktury nie może przyjąć wartości zerowej, np. 0 EUR),
- kod taryfy celnej,
- całkowitą wartość faktury z podaniem waluty (bez VAT),
- warunki transportu zgodnie z Incoterms 2010,
- wagę paczek (netto, brutto),deklarację pochodzenia towaru (opieczętowaną i podpisaną przez wystawcę faktury),
- pieczątkę firmową wystawcy faktury i podpis osoby uprawnionej do wystawienia dokumentu,
- brytyjski numer BN lub EORI (w zależności od wybranych warunków transportu).
Faktura powinna być umieszczona na opakowaniu paczki tak, aby w razie konieczności była ona łatwo dostępna dla służb celnych.
Rząd brytyjski zdecydował, że limit na odprawę o niskiej wartości przestał obowiązywać w dniu Brexitu.
Wyjątek stanowią prezenty o wartości mniejszej lub równej 39 funtów.
Towary pochodzące z Wielkiej Brytanii podlegają importowej odprawie celnej. Dla odbiorców oznacza to, że wszelkie wynikające z niej podatki, opłaty celne i opłaty za odprawę, w zależności od warunków Incoterms określonych przez nadawcę, mogą być poniesione przez odbiorcę.
Brexit nie wpłynął na status Republiki Irlandii. Kraj ten nadal należy do Unii Europejskiej, a przepływ towarów odbywa się na dotychczasowych zasadach.
Z kolei Irlandia Północna, będąca częścią Wielkiej Brytanii, pomimo opuszczenia struktur Unii Europejskiej pozostaje w Unii Celnej z UE. Oznacza to, że transport towarów nie podlega odprawie celnej.
- Dotychczasowe przesyłki o niskiej wartości, tzw program zwolnienia z VAT, w przypadku, gdy dla towarów poniżej wartość 15 funtów nie obowiązywał podatek VAT został usunięty. Oznacza to wszystkie przesyłki importowane do Wielkiej Brytanii z dowolnego kraju będą objęte podatkiem VAT.
- W przypadku wartości towaru poniżej 135 funtów to nadawca płaci podatek VAT od dostaw pod linkiem: https://www.gov.uk/guidance/vat-and-overseas-goods-sold-directly-to-customers-in-the-uk )
BREXIT - najważniej informacje od przewoźników
BREXIT - GLS
Kilka kroków by sprawnie odprawić przesyłkę za pośrednictwem przewoźnika GLS:
1. Upewnij się, że firma posiada numer EORl. Jeśli nie, zarejestruj się, aby uzyskać numer EORI.
2. Wypełnij fakturę.
3. Przypisz kody taryfy celnej wysyłanych towarów – kody HS.
4. Dołącz dowód pochodzenia towarów.
5. Ustal warunki transportu (Incoterms).
6. Przygotuj odpowiednie dokumenty – wzory do pobrania poniżej.
7. Upoważnij agencję celną do reprezentowania firmy (AC Raben).
Kod HS (https://ext-isztar4-test.mf.gov.pl/taryfa_celna/GoodsIndexAlpha) – jest to system odpowiedniej klasyfikacji produktów właściwy dla danego kraju. Kod systemu zharmonizowanego (HS) składa się z co najmniej sześciu cyfr. Kiedy nadawca posiada odpowiednio sklasyfikowane towary, wszystkie organy celne na całym świecie są w stanie odpowiednio zidentyfikować zawartość przesyłki.
Wymagane dokumenty do odprawy celnej:
- Do każdej paczki wysyłanej do Wielkiej Brytanii dołącz fakturę handlową lub fakturę proforma w dwóch egzemplarzach i dwóch językach (oryginał plus jedna kopia).
- Fakturę handlową dołączamy do przesyłek zawierających towar będący przedmiotem transakcji handlowej, a fakturę proforma do paczek niehandlowych zawierających np. prezenty, próbki, itp.
- Faktura powinna być umieszczona na opakowaniu paczki tak, aby w razie konieczności była ona łatwo dostępna dla służb celnych.
Irlandia Północna
Irlandia Północna nadal znajduje się w Europejskiej Unii Celnej – dostawy towarów z UE są traktowane jak dostawy wewnątrzwspólnotowe w rozumieniu VAT.
Oznacza to, że gdy 1 stycznia 2021 r. Wielka Brytania przestała być członkiem UE, w niczym nie zmienił to statusu Irlandii Północnej. Przepływ towarów odbywa się na dotychczasowych zasadach, a odprawa celna nie jest konieczna.
Regulacje podatkowe VAT
Główne zmiany to:
- Objęcie podatkiem VAT wszystkich towarów importowanych do Wielkiej Brytanii.
Zostało zniesione zwolnienie z podatku VAT od towarów importowanych do Wielkiej Brytanii o wartości poniżej 15 funtów brytyjskich (15 £), równowartość 22 euro (22 €). Wszystkie towary wjeżdżające do Wielkiej Brytanii jako przesyłki wysyłane przez zagraniczne firmy podlegają podatkowi VAT; - Dla towarów poniżej 135 GBP podatek VAT opłaca nadawca.
- Dla wszystkich przesyłek importowanych do Wielkiej Brytanii o wartości poniżej 135 funtów brytyjskich (135 £), równowartość 150 euro (150 € ) nadawca jest zobowiązany odprowadzić podatek VAT (jeśli odbiorcą jest firma-płatnik VAT w Wielkiej Brytanii i poda ważny numer podatnika VAT, obowiązek zapłacenia VAT może zostać przeniesiony na odbiorcę będącego firmą-płatnikiem VAT w Wielkiej Brytanii).
Więcej informacji jest dostępnych na stronie: https://www.gov.uk/goods-sent-from-abroad
Stawki VAT w zależności od rodzaju produktu: https://www.gov.uk/guidance/rates-of-vat-on-different-goods-and-services
BREXIT - FedEx i TNT
Wysyłając przesyłki za pośrednictwem FedEx/ TNT konieczny jest:
- Numery EORI (zarejestrowane w odpowiednich krajach);
- Dokładny opis towarów, kod (y) HS;
- Wartość towarów;
- Kraj pochodzenia;
- Powód eksportu i uzgodnione Incoterms;
- Adresy nadawcy i odbiorcy oraz dane kontaktowe.
W przypadku niektórych rodzajów towarów klienci powinni również sprawdzić, czy wymagana jest licencja eksportowa lub inna dokumentacja uzupełniająca, i powinni poinformować swoich klientów / odbiorców o wszelkich cłach i podatkach, które mogą być zobowiązani zapłacić z tego tytułu.
Regulacje VAT:
Dotychczasowe przesyłki o niskiej wartości, tzw. program zwolnienia z VAT, w przypadku gdy dla towarów poniżej wartość 15 funtów nie obowiązywał podatek VAT został usunięty. Oznacza to wszystkie przesyłki importowane do Wielkiej Brytanii z dowolnego kraju będą objęte podatkiem VAT.
W przypadku wartości towaru poniżej 135 GBP to nadawca płaci podatek VAT od dostaw (szczegóły pod linkiem: https://www.gov.uk/guidance/vat-and-overseas-goods-sold-directly-to-customers-in-the-uk )
Irlandia Północna:
Towary wysyłane do Irlandii Północnej (kody pocztowe BT w GB – strefa kodów Belfastu) nie wymagają odprawy celnej.
Dodatkowe szczegóły pod linkiem: https://www.gov.uk/government/collections/moving-goods-into-out-of-or-through-northern-ireland
BREXIT - DHL
Przesyłki z odprawą uproszczoną:
- Przesyłki jednoelementowe do 30 kg;
- Maksymalne wymiary 1 x 0,5 x 0,5 m;
- Minimalne wymiary 0,01 x 0,15 x 0,11 m;
- Maksymalna długość przesyłki 1,5 m;
- Maksymalny obwód nie może przekroczyć 3 m
(1 x długość + 2 x szerokość + 2 x wysokość).
Dopłata za odprawę uproszczoną:
- Do maksymalnej wartości towaru 1 000 EUR.
- Brak możliwości otrzymania potwierdzenia wywozu, uprawniającego do zastosowania 0% stawki VAT w eksporcie.
- Wymaga samodzielnego przygotowania deklaracji CN23 i faktury proforma. Wydrukowane dokumenty celne należy załączyć przesyłki w 2 egzemplarzach.
Jeśli nie chcesz odzyskać VATu wybierz odprawę uproszczoną, dotyczy towarów do 1000 EURO
Do odprawy uproszczonej niezbędne jest załączenie Numer EORI oraz VAT REGISTRATION NUMBER.
- EORI – Economic Operators’ Registration and Identification, czyli Wspólnotowy System Rejestracji i Identyfikacji Podmiotów Gospodarczych. Jest on elementem systemu elektronicznego cła.
- VAT REGISTRATION NUMBER – to brytyjski numer identyfikacji podatkowej (odpowiednik polskiego NIP), niezbędny do odprowadzenia podatku VAT. Dla przesyłek o wartości poniżej 135 GBP sprzedawca z UE będzie musiał zapłacić podatek VAT w Wielkiej Brytanii (tzw. Supply VAT), a dla przesyłek o wartości powyżej 135 GBP – tzw. import VAT.
Przesyłki z odprawą indywidualną:
- Przesyłki jednoelementowe do 31 kg;
- Maksymalne wymiary 1,2 x 0,6 x 0,6 m;
- Minimalne wymiary 0,01 x 0,15 x 0,11 m;
- Maksymalna długość przesyłki 2 m;
- Maksymalny obwód nie może przekroczyć 3,6 m
(1 x długość + 2 x szerokość + 2 x wysokość).
Dopłata za odprawę indywidualną:
- Do maksymalnej wartości towaru 100 000 PLN.
- Daje możliwość otrzymania potwierdzenia wywozu, uprawniającego do zastosowania 0% stawki VAT w eksporcie.
- Wymaga udzielenia upoważnienia stałego dla wyznaczonej przez DHL Parcel agencji celnej do reprezentowania Firmy przed organami celnymi oraz załączenia do przesyłki faktury handlowej w formie papierowej i elektronicznej.
Dopłata za każdy kod taryfy celnej powyżej 5 (nie dotyczy przesyłek z odprawą uproszczoną).
Kod taryfy celnej to ciąg cyfr przypisany do danej kategorii towarów. Na jego podstawie identyfikuje się dany produkt i pobiera odpowiednią należność przy odprawie. Jeżeli w przesyłce liczba kodów taryfy celnej przekroczy 5, to za każdy dodatkowy kod taryfy celniej zostanie naliczona dopłata.
Opłata za przedłożenie upoważnienia organom celnym:
W związku z wymaganiami administracji celnej wymagane jest powiązanie firmy udzielającej upoważnienia z firmą Gerlach (na platformie Służby Celnej PUESC). Czynność ta może potrwać do kilku dni roboczych. Za złożenie upoważnienia w administracji celnej pobierana jest jednorazową opłata skarbowa. Zostanie ona uiszczona w Państwa imieniu, a po wykonaniu usługi wystawiona będzie nota obciążeniowa w tej samej wysokości.
Jeśli chcesz odzyskać VAT, wybierz odprawę indywidualną, do wartości towaru 100 000 EURO.
Do odprawy indywidualne niezbędne będzie: Numer EORI, VAT REGISTRATION NUMBER, UPOWAŻNIENIE dla agencji celnej.
Dane celne potrzebne do utworzenia przesyłki
Już na etapie tworzenia przesyłki potrzebne będą szczegółowe dane:
- Dokładny opis każdego artykułu w języku angielskim;
- Wartość i waga każdego artykułu;
- Kraj pochodzenia wysyłanych artykułów;
- Kod taryfy celnej w ramach jednolitej klasyfikacji artykułów (Harmonised System – HS).
Kody używane są na całym świecie do klasyfikacji towarów i określania wysokości ceł, podatków i innych opłat.
Wszystkie kody towarów są dostępne na stronie https://www.gov.uk/trade-tariff
Dokumenty celne dla odprawy uproszczonej i indywidualnej
Odprawa celna uproszczona:
- Faktura pro-forma (drukowana);
- Dokument CN23 (drukowany).
Muszą być dołączone na zewnątrz przesyłki w 2 egzemplarzach.
Brak tych dokumentów sprawi, że przesyłka wróci do Nadawcy, który zostanie obciążony kosztem zwrotu i odprawy celnej.
Odprawa celna indywidualna:
- Faktura handlowa w języku angielskim (drukowana i elektroniczna);
- Faktura handlowa w języku angielskim musi być załączona w formie elektronicznej w narzędziu elektronicznym DHL.
Po wydrukowaniu musi być dołączona na zewnątrz przesyłki.
Brak tych dokumentów sprawi, że przesyłka wróci do Nadawcy, który zostanie obciążony kosztem zwrotu i odprawy celnej.
TOWARY ZAKAZANE I PODLEGAJĄCE OGRANICZENIOM W PRZEWOZIE MIĘDZYNARODOWYM DHL
Parcel nie przyjmuje do przewozu przesyłek zawierających:
- wyroby akcyzowe (alkohol, tytoń);
- gotówkę, papiery wartościowe, inne dokumenty o charakterze płatniczym,
- przedmioty wartościowe (wyroby jubilerskie, dzieła sztuki, antyki, numizmatyki, itp.),
- broń i amunicję,
- artykuły szybko psujące się, wymagające specjalnych warunków przewozu,
- towary chemicznie i biologicznie aktywne,
- zwierzęta.
Dodatkowo, w przypadku przesyłek do Wielkie Brytanii, Klient potwierdza, że wysyłany towar nie należy do:
- towarów, w odniesieniu do których zostały spełnione formalności dla uzyskania refundacji lub korzyści finansowych przy wywozie w ramach wspólnej polityki rolnej;
- towarów, w odniesieniu do których złożono wniosek o zwrot należności celnych lub innych należności (np. procedury gospodarcze);
- towarów będących przedmiotem zakazu lub ograniczenia w wywozie;
- towarów będących przedmiotem dowolnej innej formalności przewidzianej w przepisach Unii, którą organy celne są zobowiązane dopełnić.
BREXIT - DPD
Wymagane dokumenty:
1. Oświadczenie;
2. Faktura proforma lub handlowa;
3. Świadectwo pochodzenia (dla firm)
4. Świadectwo pochodzenia towaru (certificate of origin) jest dokumentem eksportowym występującym w handlu międzynarodowym. Dokument ten ma na celu potwierdzenie pochodzenia eksportowanego towaru i jest wymagany przez administrację celną kraju importera.
5. Numer EORI
BREXIT - UPS
Wymagane dokumenty:
1. Zarejestruj się, aby uzyskać numer EORI.
2. Prawidłowo wypełnij fakturę handlową.
3. Dołącz dowód pochodzenia towarów.
4. Przypisz towarom kody Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów (Harmonized System, HS).
5. Zastosuj się do przepisów dotyczących podatku VAT w imporcie do Wielkiej Brytanii.
7. Sprawdź, czy towary podlegają kontroli na granicy.
8. W razie potrzeby uwzględnij wymagania dotyczące zwrotów.
BREXIT - DHL FRACHT
Wymagane formalności:
1. Numer EORI
2. Warunki dostawy (DAP/DDP)
3. Dokumenty (faktura, specyfikacja).
4. Pełne dane importera w UK wraz z osobą kontaktową, numerem NIP i angielskim numerem EORI importera.
Towar do Wielkiej Brytanii należy wysyłać na paletach fumigowanych.
Warunkiem wysyłki są odprawy celne odpowiednio:
- Exportowa w AC Gerlach PL
- Importowa w AC Gerlach UK