3pl – co to jest?
We współczesnym świecie zapotrzebowanie na usługi logistyczne dynamicznie rośnie. Nie jest więc zaskoczeniem, że coraz więcej firm interesuje się możliwościami, jakie niesie za sobą 3PL, czyli third party logistics. Oddelegowanie części obowiązków, takich jak prowadzenie obsługi logistycznej, magazynowanie, czy też przygotowanie towaru do wysyłki zewnętrznym podmiotom, może okazać się bardzo wygodną opcją dla wielu przedsiębiorstw. W tym artykule skupimy się na tym, czym jest outsourcing w logistyce, jakie możliwości daje 3PL, a także przedstawimy największe plusy tego rozwiązania. Jeśli więc interesuje Cię third party logistics – koniecznie przeczytaj ten artykuł
Spis treści
Czym dokładnie jest 3PL?
3PL to nic innego jak usługi logistyczne, świadczone przez firmy zewnętrzne. Dana firma, specjalizująca się w tej dziedzinie, przejmuje na siebie odpowiedzialność za część lub całość zadań związanych z obsługą procesów logistycznych, takich jak magazynowanie przesyłek, organizowanie transportu, załadunek towaru, czy też dystrybucja. Dzięki temu przedsiębiorstwo, które decyduje się na third party logistics, może skoncentrować swoją energię na głównej działalności i jednocześnie poprawić swoją efektywność w zakresie procesu logistycznego. Outsourcing w logistyce może okazać się również rozwiązaniem tańszym. Zewnętrzne firmy wyspecjalizowane w tej dziedzinie są lepiej przystosowane do realizacji zadań związanych z magazynowaniem, czy też transportem towaru, dlatego w wielu przypadkach 3PL może okazać się mniej kosztowne.
Jakie główne korzyści niesie za sobą outsourcing logistyczny?
Outsourcing w logistyce niesie za sobą szereg korzyści. Jedną z podstawowych zalet tego rozwiązania jest redukcja kosztów. 3PL sprawia, że dana firma nie musi inwestować w magazyny, personel, flotę transportową czy też zarządzanie logistyką. Całością procesu logistycznego może zająć się podmiot, do którego ten obowiązek zostanie oddelegowany. Kolejną ważną kwestią jest zwiększenie efektywności. Firmy logistyczne mają większe doświadczenie i świadomość dotyczącą nowoczesnych rozwiązań. Są więc skuteczniejsze w kwestiach związanych z transportem, obsługą, czy optymalizacją innych procesów logistycznych. Niezwykle istotnym aspektem jest także kwestia dotycząca elastycznością i skalowalności biznesu. Jeśli dojdzie do spadku lub wzrostu zapotrzebowania na obsługę logistyczną w danym przedsiębiorstwie, model 3PL pozwala na znacznie szybsze dostosowanie się do zaistniałej sytuacji. Bardzo ważne jest także to, że third party logistics daje firmie możliwość skoncentrowania swoich działań na rozwoju swojej podstawowej działalności.
3PL – jakie są przykłady wykorzystywania tego modelu?
Skoro już ustaliliśmy, czym jest 3PL, warto podać kilka konkretnych przykładów tego, jak opisany model działa w praktyce. Przedsiębiorstwa decydujące się na outsourcing w logistyce bardzo często mogą liczyć na to, że zewnętrzne firmy zajmą się w ich imieniu takimi kwestiami jak:
- transport i dystrybucja – wiele firm oferuje przewóz drogowy, kolejowy, lotniczy czy morski;
- usługi celne – obsługa formalności związanych z importem lub eksportem towaru;
- magazynowanie – udostępnianie własnych przestrzeni magazynowych w celu m.in. przechowania towaru;
- planowanie łańcuch dostaw – tworzenie strategii optymalizującej procesy logistyczne;
- dodatkowe usługi – etykietowanie, montaż, czy też kontrola jakości zamówienia.
Oczywiście jest to jedynie kilka przykładów. Zakres usług 3PL jest kwestią dość mocno indywidualną i zależy od konkretnej firmy logistycznej.
Czym się kierować przy wyborze odpowiedniego dostawcy usług 3PL?
Outsourcing w logistyce to bardzo ważna kwestia. Jeśli więc poszukujesz firmy, która zapewni Ci efektywny proces logistyczny, warto wziąć pod uwagę kilka kluczowych czynników. Pierwszym z nich jest doświadczenie i opinie na temat danego podmiotu. Jeśli firma logistyczna od lat działa w branży, to zapewne ma zoptymalizowane procesy, co przekłada się na jej sprawne funkcjonowanie. Warto jednak to zweryfikować. W tym celu istotne mogą okazać się referencje i opinie osób, które korzystały z usług dostawcy 3PL. Jeśli są one pochlebne, to bardzo dobry znak. Kolejnym ważnym zadaniem jest także sprawdzenie zakresu usług firmy, która świadczy outsourcing logistyczny. Część firm specjalizuje się w konkretnym obszarze, np. transporcie, magazynowaniu czy też obsłudze celnej. Poszukując firmy, która działa kompleksowo, należy zweryfikować czy dysponuje ona odpowiednim zapleczem umożliwiającym efektywne wykonywania zadań na wszystkich interesujących nas płaszczyznach. Kolejnym kluczowym czynnikiem może okazać się elastyczność danego podmiotu. Niektóre firmy mają popyt na swoje towary sezonowo, inne rozwijają się bardzo szybko. Warto więc postawić na firmy third party logistics, które potrafią szybko dostosować się do danej sytuacji.
Third party logistics – pamiętaj o zasięgu
Przy wyborze odpowiedniej firmy 3PL należy również uwzględnić zasięg geograficzny. Międzynarodowa logistyka wymaga bardziej rozbudowanego łańcucha dostaw. Transport towaru poza granice kraju może odbywać się drogami morskimi, powietrznymi czy też lądowymi. Warto więc zweryfikować konkretną firmę przed rozpoczęciem współpracy, czy ma doświadczenie w tego typu przedsięwzięciach i jak sobie radzi na arenie międzynarodowej. Bardzo ważne jest także to, aby rozpocząć współpracę z firmą, która wyróżnia się wysokim poziomem obsługi. Profesjonalizm i odpowiednie podejście do klienta gwarantują, że w razie trudnych sytuacji firma 3PL dołoży wszelkich starań, aby proces logistyczny był utrzymany na jak najwyższym poziomie. Warto także uwzględnić kulturę oraz wartości, jakie reprezentuje dane przedsiębiorstwo logistyczne. Jeśli dwie współpracujące ze sobą firmy mają podobne założenia, szanse na długotrwałą i bezproblemową współpracę znacząco rosną.
3PL – dlaczego nowoczesne technologie są tak istotne?
Zastosowanie współczesnych rozwiązań technologicznych w procesach logistycznych ma kluczowe znaczenie dla efektywności całego przedsięwzięcia. Firmy wykorzystujące współczesne możliwości mogą przyspieszyć cały proces poprzez automatyzację takich zadań jak magazynowanie, pakowanie, czy transport. Ważne jest także zarządzanie i przechowywanie informacji. Systemy zarządzania magazynem (WMS) czy transportem (TMS) pozwalają na gromadzenie danych dotyczących procesów logistycznych. Pozwala je to m.in. przyspieszyć i uczynić bardziej efektywnymi. Ważne jest też to, że współczesne rozwiązania pozwalają na monitorowanie prac w czasie rzeczywistym. Gwarantuje to lepszą komunikację między obiema stronami. W ten sposób można śledzić ilość zamówień, stany magazynowe, a także statusy czy historie przesyłek. Tego rodzaju rozwiązania pozwalają na szybkie zorganizowanie transportu w razie potrzeby i zachowanie ciągłości dostaw bez ryzyka wyczerpania stanów magazynowych. Wykorzystywanie nowoczesnej technologii pozwala firmom z sektora third party logistics działać bardziej efektywnie i elastycznie. To z kolei przekłada się na dodatkowe korzyści dla przedsiębiorstw korzystających z tego rodzaju usług.