Co oznaczają statusy przesyłek?
Monitoring paczek stał się standardem w firmach kurierskich. Przesyłka może być śledzona dzięki indywidualnemu numerowi, który przydzielany jest przy złożeniu zamówienia na usługę. Status przesyłki dostępny w narzędziach do monitoringu definiuje, na jakim etapie dostawy aktualnie znajduje się paczka. Co warto wiedzieć o statusach przesyłek? Czy statusy przesyłek DHL, DPD czy InPost różnią się od siebie? Czytaj dalej!
Spis treści
Po co śledzimy paczki?
W czasie dostawy paczka przechodzi przez wiele rąk, trafiając z punktu do punktu. Przesyłka musi zostać odebrana od nadawcy, trafić do sortowni, zostać odpowiednio pokierowana i wysłana do doręczenia. Płynność tego procesu zapewnia indywidualny numer i kod kreskowy, który identyfikuje paczkę i jest niezbędną informacją. Indywidualny numer paczki jest konieczny dla dostawcy, ale pomaga także nadawcy i odbiorcy. Przejrzysty system śledzenia przesyłki obejmuje całą trasę paczki i uwzględnia harmonogram, a także wszelkie opóźnienia lub przeszkody w dostawie. Dzięki temu numerowi i narzędziom do śledzenia przesyłek możliwa jest weryfikacja statusu. Na podstawie tych informacji możliwe jest określenie przybliżonego czasu dostawy. Śledzenie przesyłki jest kluczowym aspektem relacji z klientem, zapewnia jasny i przejrzysty obraz całego procesu transportu oraz jest niezbędne dla pozytywnego doświadczenia kupującego.
Status przesyłki a tracking number
Numery śledzenia są niezbędnym trybem w maszynie do śledzenia zamówień. To unikalny zestaw liczb i kod kreskowy, które są przypisywane do konkretnego zamówienia. Klienci używają numerów śledzenia, aby zobaczyć status swoich zakupów. Bez numerów śledzenia zidentyfikowanie przesyłki nie byłoby możliwe. Jeśli nadajesz bądź zamawiasz przesyłkę to właśnie ten numer powinieneś zapisać i zapamiętać. Niektóre firmy wysyłają wiadomość e-mail z potwierdzeniem zakupu, która zawiera również numer śledzenia zarejestrowanej przesyłki.
Jak śledzić przesyłkę zamówioną przez serwis GlobKurier.pl
Aby śledzić przesyłkę potrzebny będzie indywidualny numer GK. Jest on generowany automatycznie po wypełnieniu formularza zamawiającego usługę. Numer GK trafi na Twoją skrzynkę mailową wraz z potwierdzeniem zamówienia.
Oczywiście, paczka może być śledzona zarówno na stronie przewoźnika, jak i bezpośrednio w serwisie GlobKurier.pl. Aby sprawdzić status paczki Orlen, nie musisz się logować ani rejestrować. Usługa śledzenia ma darmowy charakter i jest dostępna dla osób posiadających tracking number. Podobnie w przypadku sprawdzenia status paczki DHL. Do śledzenia potrzebny będzie numer listu przewozowego. Sam numer może mieć różny format. Może składać się z 11,12 bądź 18 cyfr, bądź także zawierać zarówno cyfry, jak i litery. Korzystając ze strony DHL masz możliwość sprawdzenia 10 różnych przesyłek na raz, wpisując po kolei numery listów przewozowych oddzielonych przecinkami.
Interesuje się status przesyłki InPost? Potrzebujesz numeru GK bądź 24 cyfrowego numeru przesyłki, który użyjesz na stronie przewoźnika. Po wpisaniu numerów śledzących otrzymasz informacje o aktualnym statusie przesyłki i prześledzisz czasowo poprzednie etapy. Zarówno w obrębie serwisu GlobKurier.pl, jak i na stronie InPost znajdziesz te same informacje. Aby śledzić przesyłkę, znajdź wysłany do Ciebie numer śledzenia i wprowadź go na stronie internetowej przewoźnika:
Śledzenie przesyłki z numerem GK: https://www.globkurier.pl/shipment-tracking
Wpisz podany numer w pasku wyszukiwania; nie używaj myślników ani spacji. Status paczki możesz sprawdzić z poziomu przeglądarki i telefonu komórkowego. Sprawdzenie przesyłki jest niezwykle proste i intuicyjne. Warto sprawdzać statusy przesyłek na bieżąco i monitorować paczki na każdym etapie dostawy!
Statusy przesyłek, co zobaczysz po wpisaniu numeru
Po wpisaniu odpowiedniego numeru system zwróci Ci aktualne dane dla Twojej przesyłki. Konieczne jest, aby rozumieć, co oznaczają poszczególne statusy. Ważne, aby zapoznać się z oznaczeniami i rozumieć, co sygnalizuje nam zmiana poszczególnego statusu.
Możemy wyróżnić kilka rodzajów statusów przesyłek i może różnić się w zależności od firm kurierskich.
Monitoring paczki podzielony jest na kilka etapów:
- Zarejestrowano dane przesyłki
- Przesyłka odebrana przez kuriera
- Przyjęta w oddziale
- Przekazano do doręczenia
- Doręczona
- Zwrot
Status zarejestrowano dane przesyłki
To pierwszy krok w podróży przesyłki. Proces dostawy „otworzy się”, jeśli nadawca wprowadzi odpowiednie dane do systemu. Mówimy tutaj o systemie kurierskim i wygenerowaniu etykiety przewozowej, która identyfikuje paczkę. Zwróć uwagę, że przyjęcie zamówienia i pakowanie przesyłki odbywa się poza systemem przewozowym. Status zarejestrowano dane przesyłki nie oznacza, że paczka wyruszyła w drogę, a jedynie to, że nadawca zgłosił intencję realizacji usługi transportowej. Dla firmy kurierskiej ten status oznacza, że: «Utworzono etykietę. Szczegóły przesyłki i informacje rozliczeniowe zostały przekazane od nadawcy przesyłki». Gdy kurier wejdzie w posiadanie przesyłki status zostanie zaktualizowany.
Przesyłka nadana co to znaczy?
Status przesyłki: paczka nadana oznacza nic innego jak przekazanie przesyłki kurierowi. Informuje więc o wydaniu przesyłki kurierowi. Paczka o tym statusie będzie przekazana na sortownię.
Status przesyłka odebrana przez kuriera
W tym momencie przesyłka trafiła do rąk kuriera. Została wydana przez nadawcę i opuściła magazyn sklepu. Następnie kurier dostarczy paczkę do najbliższej sortowni czy oddziału firmy kurierskiej. W momencie, w którym sprzedawca wywiązał się z zapakowania i przygotowania przesyłki i przekazał je dostawcy — ten z reguły ma 2 dni na dowiezienie jej pod wskazany adres. Ważne! Czas na dostawę zdefiniowanego w regulaminie przewoźnika liczony jest od momentu odebrania paczki przez kuriera, a nie od czasu zarejestrowania danych przesyłki.
Status Paczka przyjęta w oddziale
Trzeci etap podróży paczki. W tym momencie przesyłka jest obsługiwana i sortowana w oddziale konkretnej firmy kurierskiej. Co ważne, może zdarzyć się, że przesyłka będzie przekazywana pomiędzy oddziałami. Jeśli paczka nadawana jest na daleki dystans, z pewnością będzie migrować pomiędzy poszczególnymi oddziałami i zbliżać się stopniowo do adresu docelowego. Paczka trafia do oddziału zlokalizowanego najbliżej adresu odbiorcy, kurierzy pakują przesyłki w sortowni, a następnie paczka zostaje wydana kurierowi do doręczenia.
Status Przekazano do doręczenia
Przesyłka trafiła do oddziału w okolicy adresu docelowego i stamtąd została odebrana przez kuriera, który dostarczy ją pod wskazany adres (bądź do punktu odbioru). Jeśli taki status jest widoczny w systemie, oznacza to, że paczka jest aktualnie u kuriera i pokonuje zaplanowaną przez niego trasę. Szybkość doręczenia uzależniona jest od punktu na mapie i tego, jak kurier zaplanował swoją trasę. Możemy się jednak spodziewać doręczenia tego samego dnia. W zależności od przewoźnika możesz poznać również godziny przekazania paczki odbiorcy.
Status Doręczona
Status „doręczona” oznacza, że kierowca dostarczył paczkę do klienta końcowego i zaktualizował wszystkie powiązane systemy śledzenia, aby zakończyć transakcję. Zwykle status zmienia się zaraz po wizycie kuriera, bywa jednak, że na aktualizację statusu trzeba poczekać kilka godzin, aż ten finalnie zakończy trasę.
Status Zwrot
Jeśli kurier podejmie próbą doręczenia i nie zastanie odbiorcy, paczka będzie musiała wyruszyć w drogę powrotną. Przesyłka zostanie zwrócona na adres nadawcy w sytuacji, kiedy odbiorca odmówi jej przyjęcia.
Zwróć uwagę, że statusy paczek określają „kamienie milowe” podróży paczki. Nie ma możliwości śledzenia przesyłki w czasie rzeczywistym i weryfikacji jej położenia na mapie w czasie rzeczywistym. Status paczki będzie uaktualniał się podczas skanowania kodu kreskowego. Informacja ta będzie wysyłana do system, sama paczka nie jest jednak oznakowana na tyle, abyś mógł odszukać jej położenie na mapie. Choć nie jest to rejestrowane, paczka nadal podróżuje do miejsca przeznaczenia w czasie pomiędzy między zdarzeniami śledzenia. W zależności od miejsca docelowego dotarcie do „kolejnego uaktualnienia statusu” może zająć trochę czasu. Weź pod uwagę odległość i czas tranzytu wybranej usługi.
Śledzenie w sektorze e-commerce
Jeśli prowadzisz sklep internetowy z pewnością wiesz, że e-commerce sprawił, że klienci są coraz bardziej wymagający. Oprócz posiadania wielu opcji na wyciągnięcie ręki chcą doskonałego ogólnego doświadczenia zakupowego. Śledzenie przesyłek to skuteczny sposób na budowanie zaufania i otwartych linii komunikacyjnych z klientami. Śledzenie zamówień różni się w zależności od sprzedawcy, ale jego rolą jest komunikowanie statusu zamówienia na każdym etapie procesu wysyłki. Może wiązać się z powiadomieniami mailowymi, SMS-owymi, z określeniem szacowanej daty dostawy i aktualizacjami statusu zamówienia.
Czy wiesz, że? Dane z MetaPack pokazują, że 96% konsumentów ponownie zrobi zakupy u sprzedawcy, który zapewnił doskonałą dostawę. 45% klientów deklaruje, że po złym doświadczeniu z dostawą, zrezygnuje z następnych zakupów u sprzedawcy. |
Jak informować klientów o statusie przesyłek
Twoim obowiązkiem jako osoby nadającej przesyłkę jest odpowiednia komunikacja w stosunku do odbiorcy. Jeśli prowadzisz sklep, transparentność w dostawie pozwoli Ci obniżyć koszty obsługi. System monitoringu zdejmuje z Ciebie wiele obowiązków. Klient może za pomocą indywidualnego numeru sprawdzić gdzie znajduje się jego paczka. Dzięki temu nie pisze i nie dzwoni do sprzedawcy, aby upewnić się, czy paczka została wysłana. To uwalnia wiele mocy przerobowych pracowników, którzy nie muszą na bieżąco obsługiwać zgłoszeń. Aby usprawnić cały proces, warto przygotować odpowiednią bazę informacji dla klienta i umieścić ją już na stronie sprzedażowej. Klient z pewnością będzie zadawał pytania, takie jak:
- Jak śledzić przesyłkę?
- Dlaczego dostawa mojej paczki trwa tak długo?
- Co oznacza zamówienie potwierdzone?
- Czy “nadane” oznacza to samo, co “wysłane”?
Klienci zadają wiele pytań dotyczących procesu wysyłki, ale tak naprawdę chcą wiedzieć, kiedy mogą oczekiwać, że ich paczka zostanie dostarczona. Wyjdź im naprzeciw! Prześledź często zadawane pytania dotyczące wysyłki i przygotuj gotowe odpowiedzi. Dobrym pomysłem jest dedykowana podstrona, na którą będziesz odsyłał swoich klientów. Klient znajdzie tam odpowiedzi na typowe pytania, instrukcje i rozwiązania na konkretne problemy, które może napotkać w trakcie oczekiwania na przesyłkę. Klienci naprawdę chcą wiedzieć, czy ich paczka jest bezpieczna i czy dojdzie na czas. Dlatego im lepiej poinformujesz o opcjach śledzenia i opiszesz, co oznacza poszczególny status wysyłki, tym mniej klienci będą się kontaktować z Twoim Biurem Obsługi Klienta.
Sprzedawco, zweryfikuj swoją wiedzę
Aby odpowiedzieć na pytania klientów we wszystkich ich formach, potrzebujesz dogłębnego zrozumienia dostawy na ostatniej mili i tego, co tak naprawdę oznacza status przesyłki. Ostatnia mila w dostawie jest dużym wyzwaniem. Paczki się gubią. Przedmioty ulegają uszkodzeniu. Nawet pogoda może wpłynąć na czas transportu i spowolnić proces dostawy. W obliczu wypadku, kataklizmu, blokady drogowej czas dostawy może się wydłużyć. Większość zaniepokojonych klientów będzie sprawdzać w pierwszej kolejności politykę wysyłkową Twojego sklepu i/lub stronę z najczęściej zadawanymi pytaniami. Opisz, jak klient może śledzić przesyłkę bezpośrednio u przewoźnika. Daj konkretne instrukcje, pokieruj klientem i pomóż mu znaleźć odpowiedzi na zadawane pytania. Śledzenie przesyłek ma kluczowe znaczenie dla zachowania przejrzystości z klientem, zwłaszcza w świecie zdominowanym przez technologię. W 2018 roku badania wykazały, że 88% klientów uważa śledzenie przesyłek za kluczowe w kontekście pozytywnego doświadczenia z zakupu. Pokaż, że rozumiesz i dbasz o ich potrzebę. Monitoring paczek to element sukcesu e-sprzedaży, im lepiej zakomunikujesz możliwości śledzenia, tym masz większą szansa na konwersję w obrębie witryny.
Cenne informacje dla nadawcy
Zasadniczo śledzenie przesyłek dedykowane jest klientom. Czy wiesz, jaką funkcję może pełnić dla Ciebie? Nadawcy cenią sobie fakt, że monitoring pozwala także im śledzić zamówienia i zawarte w nim informacje. Śledzenie przesyłek minimalizuje ryzyko przestojów magazynowych. Ze względu na wysoką przejrzystość oprogramowania do śledzenia przesyłek detaliści często współpracują z przewoźnikami i pracownikami magazynu. Jako przedsiębiorca możesz wykorzystać statusy przesyłek do ulepszenia swojej usługi i zdefiniowania luk operacyjnych. Przecież bez dokładnego wglądu w łańcuch dostaw, nie możesz podejmować skutecznych decyzji biznesowych.
Zlokalizuj paczkę kurierską → GlobKurier.pl tracking
GlobKurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl