Cross border w e-commerce
Cross border, czyli w wielkim skrócie sprzedaż międzynarodowa, cieszy się coraz większą popularnością. Korzysta z niej obecnie coraz więcej e-sklepów z różnych sektorów handlu. Na popularyzację tego modelu wpływ ma szczególnie COVID-19, który zupełnie odmienił nie tylko kupno i sprzedaż towarów, ale również transport. Wiele firm w tym trudnym czasie, objętych zostało całkowitym lockdownem, co sprawiło, że sprzedaż stacjonarna była po prostu niemożliwa. Mniejsze i większe przedsiębiorstwa zdecydowały się w tym okresie na całkowite lub częściowe przejście na e-sprzedaż.
Spis treści
Jak przejść na sprzedaż online?
Aby dobrze funkcjonować w zupełnie nowym modelu sprzedażowym, warto przemyśleć własną strategię cross-border. E-commerce musi wówczas zyskać swój odmienny plan na handel, zupełnie inny niż ten, który działał przy sprzedaży stacjonarnej. Z pewnością jednym z najważniejszych elementów jest zbudowanie strategii w zakresie ekspansji międzynarodowej. To ona będzie miała kluczowe znaczenie w pozyskaniu nowego rynku i klientów, którzy mieszczą się w innym regionie świata. Należy wziąć pod uwagę ich zróżnicowane potrzeby i wymagania względem różnych towarów i usług. Strategia ecommerce powinna wówczas obejmować również kwestie logistyczne. W ten sposób towar będzie mógł dotrzeć do kontrahenta lub konkretnego klienta na czas. Według konsumentów nie tylko jakość produktu, ale również czas wysyłki ma w tym przypadku kluczowe znaczenie i wpływa znacząco na pozytywne odczucia względem danego towaru i marki. Oczywiście wiele zależy od tego, w jakiej strefie znajduje się dane państwo. Kraje będące częścią Unii Europejskiej to również tańsza i szybsza wysyłka. Dlatego paczki do Francji dotrą szybciej niż te kierowane do Azji, czy USA.
Logistyka e-commerce to bardzo złożona kwestia, która wymaga wiele uwagi, zwłaszcza w przypadku marek, które dotychczas nie dostarczały swoich towarów w ten sposób. Trzeba wówczas dostosować cały zespół działań, który obejmuje integrację procesów związanych z zapewnieniem łańcucha dostaw. Składa się on po pierwsze z procesu składania zamówień, który musi być intuicyjny, szybki i niezwykle prosty, a do tego klarowny. Kolejną kwestią jest składowanie zamówień, za które odpowiada bezpośrednio sklep. Powinien zatem zapewnić sobie magazyn, którego wielkość będzie dostosowana do potrzeb danej marki. Na pierwszym etapie najlepiej wynajmować przystosowane do tego hale. Jeśli e-sklep się rozwinie, można zainwestować w zakup określonego terenu pod magazyny. Nie możesz również zapomnieć o bardzo ważnym procesie transportu i dostawy do klienta, który wymaga znalezienia nie tylko określonego przewoźnika, ale również negocjacji w kwestii opłat za dostawy i zwroty produktów, które są nieuniknione. Najlepiej w tym przypadku skorzystać ze wsparcia brokera kurierskiego. Globkurier.pl świadczy kompleksowe usługi dla firm oraz indywidualnych klientów, nie tylko w Polsce, ale również między różnymi krajami i to w dogodnych cenach. Pamiętaj, że kwota za transport wpłynie na koszt przesyłki, czyli finalnie opłatę za cały produkt, którą musi ponieść klient.
Cross border transport – na czym polega?
Dzięki globalnemu wzrostowi ecommerce podnosi się również popularyzacja cross border. Oczywiście poza znalezieniem grupy docelowej i podpisaniem umów z godnymi zaufania kontrahentami, warto zadbać o transport. W końcu to on wpływa na odbiór marki w oczach klienta. Ecommerce poza granicami kraju to doskonałe rozwiązanie nie tylko w zakresie rozwinięcia swojego biznesu, ale również na zabezpieczenie go w przypadku ewentualnych problemów przy kupnie-sprzedaży na terenie własnego kraju. Dla przykładu paczka do Niemiec dotrze do odbiorcy szybko i sprawnie, a rynek sprzedaży znacznie się powiększy. Wówczas nawet mniejsze przedsiębiorstwa decydują się na cross border, co pozwala na zyskanie uznania w oczach nie tylko polskich, ale również zagranicznych kontrahentów.
Warto wspomnieć, że sprzedaż towarów online zyskała na popularności pośrednio dzięki pandemii koronawirusa, ale również za sprawą pracy zdalnej. Coraz więcej osób całkowicie przestawiła się nie tylko na home office, ale również na zakupy w formie online. Wychodzenie do galerii czy nawet zakupy spożywcze w marketach przestały być atrakcyjne, a możliwość szybkich zwrotów i wymiany sprawia, że e-sprzedaż jest wygodna, bezpieczna i szybka. Do tego dochodzi płatność w wielu wariantach, również w formie odroczonej, która realizowana jest przez wiele firm. Cennik cross border różni się w przypadku różnych przewoźników. Na stronie globkurier.pl znajdziesz atrakcyjne oferty w tym zakresie dostosowane do różnych krajów. Obsługujemy m.in. przesyłki do Anglii.
Fedex cross border to absolutny faworyt również ze względu na doświadczenie. Ma szeroką gamę produktów dostosowanych zarówno do krajów, które znajdują się na terenie Unii Europejskiej, jak i tych poza nią. Również Inpost cross border cennik znajdziesz na stronie globkurier.pl. Tak różnorodny wybór w kwestii przewoźników pozwoli Ci w korzystnej cenie dostarczyć paczkę zarówno w kraju, jak i poza nim. Należy zatem dopasować te rozwiązania do strategii ecommerce swojej firmy.
Cross border – dlaczego warto w to zainwestować?
Praktycznie dla każdego, a z pewnością dla ludzi, którzy są za pan brat z nowinkami technologicznymi i w zasadzie nie rozstają się ze smartfonem, zakupy w formie online to codzienność. Zatem inwestycja firm w cross border to bardzo opłacalna decyzja biznesowa. Warto jednak wiedzieć, że zanim zdecydujesz się na wypłynięcie na szerokie wody i wejście na międzynarodowy rynek, warto przeprowadzić niezwykle skrupulatny i sprecyzowany research. W końcu takie przedsięwzięcia, zwłaszcza w przypadku gdy marka dotychczas oferowała swoje artykuły jedynie w sposób stacjonarny, będą sporo kosztowały. Dobrze zainwestowane środki w sprawdzone kierunki to duża szansa na globalny sukces firmy.
Co ciekawe, według badań i danych pozyskanych z roku 2021 wynika, że coraz więcej Europejczyków decyduje się na zakupy z zagranicznych serwisów. Zatem polskie towary, szczególnie te regionalne mają dużą szansę na przebicie się wśród konkurencji. Wówczas paczki do Belgii czy innych krajów będą wysyłane w setkach tysięcy, a nie w pojedynczych sztukach. Wtedy można spokojnie powiedzieć, że taka forma cross border bardzo się opłaca. Po pierwsze wysyłka paczki w większym transporcie jest tańsza nie tylko dla sklepu, ale również dla samego klienta. Warto zatem wysyłać je w większych ilościach. Można także choćby paczki do Włoch nadawać do konkretnego sklepu na miejscu, który po podpisaniu umowy z Twoją firmą, będzie dodatkowo oferował Twoje produkty w swoim punkcie stacjonarnym. Jest to ciekawa forma sprzedaży międzynarodowej, wymaga jednak sprawdzonych kontrahentów i zbudowania marki zaufanej zwłaszcza w oczach konsumentów. Paczki do Danii, czy paczki do Szwecji dostarczane będą na podobnych zasadach. Dla bezpieczeństwa na pierwszym etapie warto wybrać jednak jeden lub dwa kraje, a z czasem poszerzać swoją ofertę. Jeśli tylko znajdziesz zaufanego brokera usług kurierskich, cały proces przejdzie szybko i bezproblemowo, a Twoi klienci będą mogli cieszyć się zawartością paczki w ciągu zaledwie kilku dni!
Jak wypracować dobrą strategię cross border w ecommerce?
Strategia w przypadku biznesu to absolutna podstawa. Wiedzą o tym zarówno małe przedsiębiorstwa, jak i duże korporacje. W kwestii cross border jest to szczególnie istotne, w końcu prowadząc sprzedaż online poza granicami kraju, polegamy na wielu czynnikach, które nie są do końca zależne od jednej firmy. Z pewnością dużą pomocą będzie wybranie brokera kurierskiego, który ułatwi wybór przewoźnika. Dzięki temu paczka do Holandii trafi we właściwe miejsce, a paczki do Hiszpanii, czy paczki do Norwegii nie zgubią się w transporcie. Globkurier.pl ma różnorodną ofertę również pod względem cross border, dlatego dopasowanie najkorzystniejszego rozwiązania nie będzie stanowiło dla Ciebie przeszkody przy wypłynięciu na szerokie wody. Tyczy się to również wybrania punktów logistycznych, które działają na terenie całej Polski tak, aby były one dopasowane zarówno do klientów krajowych, jak i zagranicznych.
Następnie zwróć szczególną uwagę na to, jak dotrzeć do większego grona odbiorców. W tym celu należy dokładnie zbadać rynek międzynarodowy i potrzeby tamtejszych odbiorców. Zarówno pod kątem formy, wielkości, jak i samego opakowania paczek. Warto je także dostosować do wymagań przewoźnika, aby nie było problemu z przewozem np. niewymiarowych przesyłek. Bardzo istotna jest cena. Dopasowanie jej do konkretnego rynku wymaga dużego researchu. Jeśli towar będzie zbyt drogi, a jego zawartość nieadekwatna do jakości, można sporo stracić. Wszystkie umowy podpisywane są na określony czas i trzeba je zapłacić, nawet jeśli biznes nie przynosi spodziewanych dochodów. Z kolei zbyt tanie produkty eksportowane do innego kraju mogą okazać się po prostu nieopłacalne.
Ponadto postaw na dobrą reklamę. Doskonale sprawdzają się social media, które na podobnych zasadach funkcjonują na terenie całego świata. Warto w tym celu zatrudnić specjalistów, którzy rozplanują strategię marketingową i skorzystają z odpowiednich narzędzi, koniecznie w języku, który obowiązuje w danej części świata. Pamiętaj także o doprecyzowaniu grupy docelowej, do której kierowany jest dany produkt. E-sprzedaż powinna również działać bez zarzutu na stronie marki. Jeśli chcesz na dobre wejść w cross border, musisz dostosować stronę internetową do wymagań językowych swoich różnych klientów. Dzięki temu będą mieli możliwość otrzymania dokładnych informacji o danym produkcie. W końcu nikt nie chce kupować „kota w worku”. Do tego dochodzi oczywiście obsługa, chociaż w języku angielskim. Możliwość kontaktu z firmą, nawet tą pochodzącą z zagranicy to bardzo duża wartość dla konsumentów, zwłaszcza w kwestii ewentualnych zwrotów, wymiany, czy wątpliwości przy składaniu zamówienia.
Cross border e-commerce – analizuj dane!
Klienci w różnych krajach mogą mieć odmienne nawyki zakupowe. Niektóre towary sprzedają się lepiej w Internecie, a niektóre towary kupowane są wyłącznie lokalnie. Ponadto ludzie przypisują różne wartości danemu produktowi. Przed startem międzynarodowej przygody, zainwestuj czas w badania rynku. Ustalenie, czy potencjalni klienci w innych krajach kupią Twój produkt, jest pierwszym krokiem do podjęcia decyzji, czy cross border e-commerce będzie opłacalny finansowo. Dzięki mnóstwu danych rynkowych i konsumenckich dostępnych online nie trudno ocenić znaczenie rynku. Popyt na produkt zbadasz za pomocą wyszukiwarek i narzędzi monitorujących popularność fraz i słów kluczowych. Pomocnym, bezpłatnym narzędziem jest Google Trends, który zawiera listę popularnych tematów, wyszukiwań e-commerce kupujących i innych danych dla regionów geograficznych lub poszczególnych krajów.
Wybierz kraj, do którego chcesz wysyłać
Jeśli prowadzisz sprzedaż w Polsce, sprawdź kim są Twoi aktualni klienci i gdzie wysyłasz najwięcej. Podstawowe narzędzia analityczne pozwolą na śledzenie geolokalizacji osób odwiedzających Twoją witrynę. Być może warto zacząć tam, gdzie zapotrzebowanie jest widoczne. Na przykład, jeśli prowadzisz firmę z siedzibą w Polsce, ale widzisz duży ruch w swojej witrynie z Wielkiej Brytanii wykorzystaj rysujący się potencjał. W poradniku przygotowanym przez Izbę Gospodarki Elektronicznej podkreślany jest także duży potencjał naszego zachodniego sąsiada. Wedle danych cytowanych w publikacji, aż 34% Niemców robi zakupy online raz w tygodniu.
Nikolaj Schlickewitz, Legal & Projekt Manager w Setup.pl podkreśla wpływ pandemii na warunki rynkowe: Wszyscy sprzedawcy detaliczni – zarówno w Internecie, jak i poza nim – powinni w Niemczech być na bieżąco z trendami cyfryzacji. Nie chodzi tu tylko o oferowanie nowych usług, ale przede wszystkim o umożliwienie klientom dokonywania zakupów za pośrednictwem jak największej liczby kanałów.(…) Możliwości, jakie daje cyfryzacja są ogromne. Problem w tym, że niemieckie firmy są znacznie wolniejsze od np. polskich we wprowadzaniu nowych rozwiązań. Otwiera to tym samym drzwi dla dynamicznych i odważnych polskich przedsiębiorców! (źródło: N. Shlickewitz, Niemcy — jako rynek i jako kupujący, [w] Cross-border e-commerce Poradnik 2020, s.15.).
Cross border e-commerce – sprawdź swoją konkurencję
Odważni przedsiębiorcy z pewnością mogą wykorzystać szansę. Powinni jednak zoptymalizować swoje wejście na rynek w oparciu o badania przeprowadzone na temat cen i kanałów komunikacji na ich transgranicznym rynku docelowym. Oferowanie unikalnego produktu nie jest gwarancją sprzedaży. Dogłębne badanie popytu lokalnego pomaga przygotować się do konkurowania z dostawcami w kraju docelowym. Dane konkurencji, w połączeniu ze spostrzeżeniami na temat trendów zakupowych i zwyczajów klientów pomogą ułożyć strategię. Ponadto niektóre praktyki komunikacyjne i kulturowe mogą ograniczać Twoją działalność w obcym kraju. Na przykład, przyjmuje się, że w Azji ludzie wolą media społecznościowe do komunikowania się z markami. Preferencje są różne, dlatego wybranie jednego rynku testowego i planowanie ekspansji małymi krokami może być bardzo trafne.
Testuj przy niewielkich nakładach finansowych
Zamiast próbować sprzedawać wszędzie na raz, warto przeanalizować, który produkt będzie pasował do danego rynku. Badanie UPS wykazało, że 96% globalnych kupujących online co najmniej raz dokonało zakupów na platformach handlowych. To sprawia, że globalne platformy e-commerce, takie jak Amazon, eBay, Alibaba czy Etsy, są oczywistym wyborem i skrótem pozwalającym na oszczędzanie funduszy.
Oprócz oferowania sprzedawcom detalicznym dostępu do dużej liczby potencjalnych klientów dają nowicjuszom przedsmak tego, jak wygląda sprzedaż na konkretnym rynku, bez konieczności inwestowania we własne strony na zagranicznych domenach. Dzięki takim platformom możesz sprawdzić:
- wytyczne handlowe,
- kulturę,
- klimat biznesowy,
- konkurencję na rynkach kraju docelowego.
W planowaniu wysyłek za granicę możesz wspierać się także Międzynarodowym Centrum Logistycznym GlobKurier.pl. Chcesz znaleźć więcej informacji na ten temat? Przeczytaj, dlaczego powinieneś skorzystać z usługi Cross Border GlobKurier.pl
Cross border e-commerce – zadbaj o sprawną wysyłkę paczek
Wysyłka towaru za granicę to jedno z największych wyzwań cross border e-commerce. Wymaga głębokiej wiedzy na temat zgodności handlowej, transgranicznej odprawy celnej, zasad importu i eksportu, zmiennych stawek podatkowych i nie tylko. Utrzymanie odpowiedniej strategii e-commerce oznacza przestrzeganie szczegółowych przepisów każdego z krajów docelowych. Uważaj na kwestie podatkowe związane z wysyłką.
W niektórych krajach odbierane przedmioty mogą być przetrzymywane w urzędzie celnym, dopóki klient nie zapłaci obowiązującego podatku VAT. Aby sprzedawać produkty za granicą, musisz zrozumieć wymagania importowe i ich zastosowanie do Twoich produktów, po to, by być transparentnym w komunikacji do klientów. Pamiętaj o wewnętrznych regulacjach i produktach wykluczonych z transportu. Wiele krajów nie zezwala na wysyłanie określonych towarów w ich granicach. Obejmuje to kraj pochodzenia produktu końcowego oraz materiały, z których produkt został wykonany.
Sprawdź:
- Co można wysłać w paczce do Niemiec?
- Czego nie można wysłać do Australii?
- Co można wysłać w paczce do USA?
Cross border w ofercie GlobKurier.pl
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl