Incoterms – co powinieneś wiedzieć na ten temat?
Incoterms nazywane są również jako Międzynarodowe Reguły Handlu. Innymi słowy jest to zbiór reguł, które określają warunki sprzedaży. Incoterms stosowane są na całym świecie. Reguły te rozróżniają odpowiedzialność oraz koszty pomiędzy sprzedającego a kupującego. Międzynarodowe Reguły Handlu zostały opublikowane w 1936 roku i stanowią zbiór zasad definiujących, kto i za co jest odpowiedzialny podczas międzynarodowego handlu. Dzięki temu przedsiębiorcy na całym świecie nie muszą ustalać szczegółów transakcji, wystarczy bowiem, że zdecydują się na wybór odpowiedniej reguły.
Autorem Incoterms jest Międzynarodowa Izba Handlowa, największe na świecie zrzeszenie przedsiębiorstw pochodzących z ponad 1000 państw.
Spis treści
Terminologia i zasady stosowania reguł Incoterms
Formułując reguły Incoterms, szczególną uwagę poświęcono konsekwentnemu stosowaniujednolitej terminologii we wszystkich regułach, by uniknąć niezrozumiałego używania różnych określeń do opisu tych samych zjawisk.
Podstawowe terminy to:
- Przewoźnik (Carrier) – strona, z którą zawarto umowę o przewóz;
- Formalności celne (Customs formalities) – wymagania dotyczące przepisów celnych, obejmujące również obowiązki związane z dokumentacją, bezpieczeństwem, informacją lub fizyczną kontrolą;
- Dostawa (Delivery) – wskazanie, gdzie przechodzi ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru ze sprzedającego na kupującego;
- Dokument dostawy (Delivery document) – dokument potwierdzający dokonanie dostawy; zazwyczaj jest nim dokument transportowy, który może również spełniać inne funkcje, np. jako element procedury zapłaty;
- Zapis lub procedura elektroniczna (Electronic record or procedure) – funkcjonalny odpowiednik analogicznego dokumentu papierowego;
- Opakowanie (Packaging) – spełniające wymagania umowy sprzedaży i dostosowane do środka transportu.
Dlaczego zasady Incoterms są tak ważne w handlu międzynarodowym?
Incoterms ma ogromne znaczenie w przypadku handlu międzynarodowego, ponieważ stanowi zbiór ogólnoprzyjętych standardów, które muszą być respektowane zarówno przez kupujących, jak i sprzedających. Incoterms sprawia, że przebieg procesu handlowego i transportowego jest jasny i bardzo przejrzysty. Strony umowy doskonale zdają sobie sprawę z odpowiedzialności i obowiązków, które do nich należą. Dzięki temu cały proces może być bardziej efektywny, a w razie problemów czy trudności pojawiających się w trakcie zlecenia z łatwością można ustalić odpowiedzialność. Incoterms jest ogromnym ułatwieniem z uwagi na standaryzację wielu istotnych kwestii. Przyjęte zasady pozwalają uniknąć sporów i opóźnień, co sprawia, że handel jest znacznie bardziej efektywny. W trakcie procesu transportowego i handlu międzynarodowego warto postępować zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami Incoterms.
Aktualne reguły Incoterms – co warto wiedzieć?
Wiele osób zastanawia się nad tym, czy istnieją reguły Incoterms 2022? Jeśli chodzi o ten rodzaj zasad przyjętych w handlu międzynarodowym, to w ostatnich latach nie pojawiła się aktualizacja, więc w przypadku zawierania umów opartych o opisywane standardy, należy sugerować się Incoterms 2020. 11 reguł handlowych dokładnie opisuje założenia związane z odpowiedzialnością danej strony w procesie handlowym i transportowym. Incoterms 2020 jest więc dokumentem, który w klarowny sposób przekazuje najważniejsze informacje dotyczące tego, na której ze stron spoczywa odpowiedzialność na danym etapie procesu transportowego. Jasno określone standardy ułatwiają zawieranie umów handlowych. Jeśli więc nie masz pewności co do konkretnych warunków i ustaleń, koniecznie sprawdź reguły opisane w Incoterms 2020 i skonsultuj to z drugą stroną umowy.
Jak wybrać regułę Incoterms odpowiednią dla swojej transakcji?
Zastanawiając się, jakie reguły Incoterms sprawdzą się najlepiej w przypadku konkretnych umów handlowych, warto wziąć pod uwagę kilka bardzo ważnych czynników. W pierwszej kolejności należy uwzględnić rodzaj transportu. Niektóre warunki Incoterms dotyczą określonego środka transportu. Przykładem mogą być FAS i FOB odnoszące się do transportu morskiego. Bardzo ważne jest także ustalenie konkretnych warunków między stronami umowy. Incoterms powinien gwarantować korzystne zasady transakcji obu stronom. Warto więc przeanalizować dokładnie cały proces, którego ma dotyczyć dana zasada, aby obie strony czuły się wygrane. Formuły Incoterms należy wybrać także z uwzględnieniem kwestii związanej z kosztami i obowiązkami każdej ze stron. Koniecznie należy ustalić, która ze stron opłaca transport, ubezpieczenie, podatki i zajmuje się innymi, określonymi kwestiami finansowymi. Zastanawiając się nad wyborem konkretnego rozwiązania, warto uwzględnić również aspekty dotyczące poziomu kontroli. Incoterms pozwala na wiele różnych rozwiązań, które powinny być ustalone przez obie ze stron. Dzięki temu, że handel międzynarodowy jest standaryzowany przez Incoterms, ustalenia związane z całym procesem są znacznie bardziej przejrzyste.
Incoterms – Kto jest odpowiedzialny za towar?
Na to pytanie dotyczące tego, kto jest odpowiedzialny za towar, w kontekście zasad Incoterms istnieje tylko jedna, prawidłowa odpowiedź, a jest nią – to zależy. Tak naprawdę wszystko jest kwestią dość indywidualną, ponieważ jest uwarunkowane tym, na której zasadzie Incoterms będą bazowały strony umowy podczas realizacji procesu transportowego. Przykładowo, w zasadzie CIF, to sprzedawca jest odpowiedzialny za towar. Nie musi być to jednak regułą. Są postanowienia, w wyniku których odpowiedzialność może znaleźć się po stronie kupującego, lub być zależna od etapu transportu, na którym znajduje się dany towar. Jeśli jednak konkretne reguły Incoterms określają, że odpowiedzialność za towar znajduje się po Twojej stronie, warto wziąć pod uwagę wykupienie ubezpieczenia. Może się to okazać niezwykle istotne, zwłaszcza w przypadku większych transportów. Jeśli wartość zamówienia jest wysoka, to tę kwestię bez wątpienia warto rozważyć, lub wybrać takie formuły Incoterms, które odpowiedzialność za towar przenoszą na drugą stronę umowy.
INCOTERMS 2020 to zbiór 11 zasad handlowych, podzielonych na dwa rodzaje:
- dla każdego rodzaju lub środka transportu,
- dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego.
Każda reguła Incoterms oznaczona jest trzyliterowym skrótem (pierwsze litery ich nazw angielskich). Reguły sklasyfikowano w każdej grupie wg warunków zwiększających się obowiązków i ryzyka sprzedającego (od EXW do DDP i od FAS do CIF). W każdej formule obowiązki sprzedającego i kupującego ujęto odpowiednio w dziesięciu punktach, wzajemnie współgrających ze sobą. Obowiązki sprzedającego ponumerowano A1-A10, a kupującego B1-B10. W skrócie podstawowe obowiązki i podział ryzyka przedstawiają się następująco:
Reguły dla wszystkich środków i gałęzi transportu
EX Works – o to znaczy?
-
Warunki dostawy EXW ( Ex Works) – odbiór towaru przez kupującego. EXW nakłada niewielką odpowiedzialność na sprzedającego. Przy tej regule sprzedający jest zobowiązany jedynie udostępnić towar, zapakować go i przekazać do odbioru. Sprzedający musi pozostawić towar do dyspozycji kupującego w wyznaczonym miejscu (magazyn sprzedawcy, zakład produkcyjny itp.). Obowiązkiem kupującego jest przyjęcie ryzyka od tego miejsca oraz poniesienie wszelkich kosztów, w tym kosztów załadunku towaru na środek odprawy oraz odprawy celnej. Kwestia ubezpieczenia podlega negocjacji.
Czym jest Incoterms FCA?
-
Reguła Incoterms FCA (Free Carrier) – towar przekazany kupującemu. Sprzedający zobowiązany jest do dostarczenia towaru przewoźnikowi lub spedytorowi, określonemu przez kupującego, w zakładzie sprzedającego (sprzedający również ma obowiązek załadować towar na środek transportu) oraz dokonać formalności związanych z odprawą celną w eksporcie. Kupujący zaś zobowiązany jest do przyjęcia ryzyka oraz zawarcia umowy przewozu do wyznaczonego miejsca dostawy, a także musi poinformować sprzedającego, jakim przewoźnikiem będzie transportowany towar, jaki jest termin załadunku oraz środek transportu. FCA może być używany w przypadku dowolnego środka transportu lub też w przypadku więcej niż jednego środka transportu.
Czym jest CPT Incoterms?
-
Zasada handlowa CPT Incoterms (Carriage Paid To) oznacza, że towar został przekazany przewoźnikowi kupującego. Sprzedający zobowiązany jest do dostarczenia towaru (od tego miejsca ryzyko ponosi kupujący) oraz zawarcia umowy transportu do określonego miejsca dostawy i opłacenie jego kosztów. Jeśli w czasie transportu powstaną dodatkowe opłaty (poza tymi, które wraz z frachtem poniósł sprzedający) ponosi je kupujący.
Jak działa CIP Incoterms?
-
CIP Incoterms (Carriage and Insurance Paid To) potwierdza, że ubezpieczony towar został przekazany przewoźnikowi kupującego. W porównaniu do wcześniejszej reguły, zakres obowiązków sprzedającego jest większy o zawarcie umowy ubezpieczenia i pokrycie jego kosztów, a także przekazanie kupującemu dowodu ubezpieczenia, aby w przypadku utraty bądź zniszczenia towaru mógł starać się o zwrot lub częściowy zwrot środków od ubezpieczyciela.
Czym się charakteryzują warunki dostawy DAP?
-
Warunki dostawy DAP (Delivery At Place) – towar dostarczony na miejsce dostawy. Sprzedający zobowiązany jest do dostarczenia towaru i pozostawienia go do dyspozycji kupującego, na środku transportu gotowym do wyładunku w wyznaczonym przez kupującego miejscu. Sam proces wyładunku oraz odprawa celna są w gestii kupującego.
Czym się charakteryzują warunki dostawy DPU?
-
DPU (Delivery At Place Unloaded) – towar dostarczony i wyładowany w miejscu dostawy. Jest to jedyna reguła Incoterms, która wymaga wyładowania towaru w miejscu dostawy. Sprzedający jest zobowiązany do dostarczenia towaru i pozostawieniu go do dyspozycji kupującego, po wyładunku ze środka transportu, w określonym przez kupującego miejscu. Odprawa celna importowa należy do obowiązków kupującego.
Incoterms DDP – co należy wiedzieć o tego rodzaju rozwiązaniu?
-
Incoterms DDP(Delivery Duty Paid) – towar dostarczony do miejsca dostawy, gotowy do wyładunku. Opłacona Odprawa celna w imporcie. Reguła ta oznacza, iż wszelkie czynności są w obowiązku sprzedającego (włącznie z kosztami odprawy celnej importowej). Kupujący w tej sytuacji ma obowiązek jedynie wyładować towar.
Reguły dla Transportu Morskiego i Wodnego Śródlądowego
-
FAS (Free Alongside Ship) – towar dostarczony wzdłuż burty statku. Zgodnie z tą regułą kupujący wybiera port docelowy, datę oraz statek transportujący. Odpowiedzialność sprzedającego jest w zakresie dostarczenia towaru do portu załadunku wzdłuż burty statku. W gestii kupującego jest załadowanie towaru na statek i wszelkie późniejsze ryzyko oraz koszty.
-
FOB (Free on Board) – towar dostarczony na pokład statku. Ta reguła Incoterms jest jedną z najczęściej stosowanych, z tak zwanej Grupy F, wyróżnia ją to, że sprzedający ponosi koszty oraz odpowiedzialność wyłącznie do momentu przekazania towaru przewoźnikowi. W transporcie morskim, za moment przekazania towaru przewoźnikowi uznaje się dostarczenie towaru do portu załadunku. Reguła FOB jest bardzo zbliżona do FAS, natomiast w tym przypadku kosztem sprzedawcy jest również załadunek towaru.
Incoterms CFR – co trzeba wiedzieć o tej zasadzie?
-
Incoterms CFR (Cost and Freight) – towar dostarczony na pokład statku. Reguła handlu CFR charakteryzuje się tym, że sprzedawca ponosi nie tylko koszt transportu, ale również i odprawy celnej. Po dostarczeniu towaru na statek dostawa jest uznana za zrealizowaną. Fracht odbywa się na koszt sprzedającego, natomiast ryzyko, odpowiedzialność oraz dodatkowe koszty ponosi kupujący.
CIF Incoterms – o tym należy pamiętać!
-
CIF Incoterms (Insurance and Freight) – ubezpieczony towar dostarczony na pokład statku. Oznacza to, iż sprzedawca organizuje i ponosi koszt za transport do portu, wskazanego wcześniej przez kupującego. Sprzedawca również zobowiązany jest do ubezpieczenia towaru i odprawienia go do eksportu. Ryzyko przechodzi ze sprzedającego na kupującego w chwili załadowania towaru na statek
Podsumowanie
Znajomość Incoterms może ułatwić negocjacje handlowe, a także zawarcie korzystnej umowy. W Incoterms zawarte są regulacje, które określają podział kosztów, odpowiedzialności, obowiązków oraz także ryzyka zarówno osoby sprzedającej towar jak i osoby kupującej towar. Celem Incoterms jest uniknięcie niepewności wynikającej z różnej interpretacji warunków handlowych w różnych krajach, w tym problemów wynikających z odmienności obyczajów czy też różnic kulturowych. Dopuszczalne jest używanie wcześniejszych niż ostatniej wersji Incoterms, natomiast zawsze należy wskazywać użytą edycję (nie wystarczy Incoterms, należy zawsze podawać Incoterms 2020 lub Incoterms 2010 itp.).
Reguły Handlu Incoterms nie stanowią pełnej umowy sprzedaży, są jedynie jej częścią. Prawidłowe stosowanie reguł musi wyglądać następująco:
„[Wybrana Reguła Incoterm] [Wyznaczony port, miejsce lub lokalizacja] Incoterms 2020”
Przykładowo: „CIF Melbourne Incoterms 2020” lub „DAP 16 Main Street, Miami, Floryda, Stany Zjednoczone Incoterms 2020”
Jeżeli natomiast w regułach Incoterms nie jest dokładnie zaznaczony rok, obowiązuje poniższe postanowienie:
- do 31 grudnia 2019 r. obowiązują reguły Incoterms® 2010.
- Od 1 stycznia 2020 r. obowiązują reguły Incoterms® 2020.
Jeżeli podano natomiast dokładny rok, np. Incoterms 1990, obowiązują podane reguły.
Karolina Kadłubek
Key Account Manager w firmie Globkurier.pl. Odpowiada za kontakt firmy z kluczowymi klientami. Koordynuje współpracę z przewoźnikami. Zarządza i wspiera swoim wieloletnim doświadczeniem Biuro Obsługi Klienta.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl