Jak dokonać zwrotu towarów do sklepu przez GlobKurier?
Dzięki dzisiejszym narzędziom zakupione online towary można zwracać sprawnie i szybko. E-commercowa logistyka usprawniła się, wszystko po to, by zaspokoić rosnące oczekiwania konsumentów. Trendy wyznacza szczególnie branża modowa, ale główne zasady polityki zwrotów kształtowane są przez europejskie prawo. Co o zwrotach powinien wiedzieć konsument? O jakich aspektach muszą pamiętać sprzedawcy?
Spis treści
Logistyka zwrotna
Zwrot produktów detalicznych może okazać się kluczowym elementem w relacji między klientem a sprzedawcą. Według National Retail Federation (NRF), Amerykanie zwrócili w ubiegłym roku towary o łącznej kwocie 260 miliardów, co stanowi wzrost, aż o 66% na przestrzeni ostatnich 5 lat. Co ciekawe, ¼ wszystkich zwrotów przypada na okres wakacyjny 1. Kupujemy coraz więcej online, co naturalnie pociąga za sobą wzrost liczby zwrotów.
Ważna strategia
Jeszcze do niedawna zwroty były postrzegane jako „zło konieczne” zarówno dla jednej, jak i drugiej strony transakcji. Dziś wiele sprzedawców buduje swoją przewagę konkurencyjną w oparciu właśnie o ten element. Proces zwrotów powinien być priorytetem dla sprzedawców detalicznych, chcących budować długoterminowe relacje z klientami, którzy doceniają możliwość płynnych zwrotów. W niektórych obszarach konsument przyzwyczajony do pewnego standardu, wręcz domaga się bezproblemowego procesu zwrotów. W raporcie „E-commerce Benchmark & Retail” specjaliści z mixpanel.com wskazują na newralgiczne branże gdzie procent zwracanych towarów jest najwyższy. Podium piastują kategorie: media (17,78%), moda (16,50%) i domy towarowe (15,98%). Sklepy specjalistyczne i sprzedawcy żywności mają najniższą stopę zwrotu, co nie powinno dziwić… klienci specjalistycznych sklepów są bardziej przygotowani do zakupu i rzadko finalizują transakcję pod wpływem impulsu. W przypadku sklepów spożywczych często nie mogą zwrócić już otwartych produktów żywnościowych.
Konsumencie, poznaj swoje prawa
Pamiętaj, że każdy klient, który kupił produkt przez Internet, ma prawo do zwrotu. Wedle europejskiego prawa konsumenci korzystający z kanału online mają prawo anulować i zwrócić swoje zamówienie w ciągu 14 dni. Nie mają obowiązku informować sprzedawcy, dlaczego zwracają produkt. Wielu sprzedawców internetowych wydłuża okres anulowania, dlatego przed zakupem warto uważnie zapoznać się z warunkami i przeczytać politykę zwrotów. Czasami czas, w jakim klient może zrezygnować, określa się to mianem „okresu odstąpienia”. Oczywiście istnieją pewne wyjątki od tej zasady. Na przykład biletów lub wyraźnie spersonalizowanych towarów nie można zwrócić na takich samych warunkach.
Jeśli otrzymasz towary, które są wadliwe, nie spełniają swojej funkcji, lub nie pasują do podanego opisu, ustawa o prawach konsumenta, gwarantuje takie same prawa jak przy stacjonarnym zakupie.
Kto pokrywa koszty przesyłki zwrotnej?
Po stronie konsumenta leży opłata za zwrot niechcianego towaru, chyba że sprzedawca deklaruje inaczej i w regulaminie określa, że sam ponosi koszty zwrotu. Niektórzy sprzedawcy oferują bezpłatne etykiety zwrotów dołączone do przesyłek, w tej sytuacji konsument jest zwolniony z dodatkowego obciążenia. Oczywiście, jeśli dostarczone towary są uszkodzone, konsument nie powinien płacić za ich zwrot. Polityki zwrotów, które mówią, że musisz pokryć koszty odesłania produktu, nie mają zastosowania w przypadku, gdy zwracany towar jest wadliwy. Przy zamawianiu kuriera zalecamy otrzymanie dowodu nadania na wypadek, gdyby sprzedawca spierał się o pokrycie należności. Dowód nadania powinien być wystarczającym dowodem na to, że fizycznie zwróciłeś towar.
Kliencie, chcesz zwrócić produkt?
Jeśli chcesz szybko i tanio odesłać towar do sklepu internetowego możesz skorzystać z praktycznej wyszukiwarki na platformie GlobKurier.pl. Po wpisaniu parametrów swojej przesyłki będziesz mógł wybrać najatrakcyjniejszą cenowo ofertę. Za pomocą kilku kliknięć prześledzisz ofertę ponad 50 firm kurierskich. Nie musisz tracić czasu na wertowanie cenników. W ramach wyszukiwarki porównasz ofertę czołowych przewoźników: UPS, DPD, InPost, DHL czy FedEx.
Zwracając towar pokuś się o założenie darmowego konta. Rejestracja nie jest zobowiązująca, otwiera natomiast drogę do uzyskania atrakcyjnych rabatów. Możesz obniżyć koszty swojej wysyłki nawet o 70%. Wybierz przewoźnika, następnie poczekaj na odbiór kuriera bądź zanieś przesyłkę do jednego z 500 punktów odbioru.
Masz pytania odnośnie zwrotu towaru? Nie wiesz jak zwrócić towar do sklepu przez GlobKurier? Możesz sprawdzić informacje tutaj lub skontaktować się z nami. Nasi specjaliści odpowiedzą na wszystkie dodatkowe pytania.
Piotr Schuetz
Specjalista ds. Reklamcji w GlobKurier.pl. Na co dzień pracuję przy obsłudze bieżących reklamacji oraz pomaga w rozwiązania problemów klientów indywidualnych i biznesowych.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl