Jak działają firmy kurierskie?
Wielu naszych klientów zastanawia się, jak dostarczane są przesyłki kurierskie. Często pada również pytanie o przewagę firm kurierskich nad usługami pocztowymi i co jest lepszym rozwiązaniem broker kurierski czy firma kurierska. Pomożemy znaleźć odpowiedź na pytanie: jak wybrać najlepszą firmę kurierską?
Spis treści
Tanie firmy kurierskie
Firmy i konsumenci w różny sposób wchodzą w interakcje z kurierami. Bez względu na to, czy konsumenci zamawiają produkty u swojego ulubionego sprzedawcy w celu dostawy do domu, czy chcą wysłać produkt z punktu A do punktu B, kryteria oceny dobrej usługi kurierskiej są zwykle podobne:
- Czy wysyłany przedmiot dotrze na czas do wybranej przeze mnie lokalizacji?
- Ile zapłacę za usługę kurierską?
- Czy mogę śledzić swoją przesyłkę?
- Czy paczka dotrze do adresata w dobrym stanie?
Wiele firm polega na usługach kurierskich, aby utrzymać działalność i zadowolić klientów, w tym wypadku niezwykle istotna jest szybkość dostawy. Ubezpieczenia i bezpieczeństwo również są kluczowe. Co się stanie, jeśli Twoje towary nie dotrą do wybranej lokalizacji lub jeśli dotrą uszkodzone? Bardzo ważne jest, aby chronić swoje paczki, zdjąć z siebie odpowiedzialność i zatrudnić kuriera, który zapewni spokój w tym zakresie. Upewnij się, że znasz zakres ubezpieczenia kuriera, rozumiesz regulamin i podejmujesz świadomą decyzję. Zbadaj też specjalizację kuriera — upewnij się, że kurier, którego bierzesz pod uwagę, jest w stanie skutecznie i bezpiecznie transportować Twoje produkty. Na przykład, jeśli produkujesz towary wymagające transportu w kontrolowanej temperaturze, warto współpracować z firmą specjalizującą się w transporcie chłodniczym.
Firma kurierska jak wybrać?
Chociaż zdajemy sobie sprawę, że problemy z przesyłką mogą wystąpić w każdej firmie kurierskiej i na pewne rzeczy nie mamy wpływu — reputacja jest ważna. Problemy często korelują z kosztami. Inwestowanie w dobrego, renomowanego kuriera to inwestowanie w swój produkt i kontynuację wysokiej jakości usługi. Wielu kurierów na bieżąco informuje odbiorców o terminach dostawy lub aktualizacjach miejsca pobytu paczki, dzięki czemu kupujący nie muszą czekać cały dzień na przybycie kuriera. Jakość przesyłki kurierskiej wpływa na ogólną ocenę produktu, towarów i firmy. Dlatego tani kurier nie zawsze jest najlepszą opcją, szczególnie jeśli wybieramy dostawcę, z myślą o długofalowej współpracy, a nie w ramach jednorazowego zlecenia.
Kurier, czyli kto?
Chociaż słowo „kurier” jest zwykle interpretowane jako synonim szybkiej dostawy na niewielką odległość, dostawa paczki kurierem nie musi odbywać się na drugą stronę miasta — może również oznaczać dostawę na cały świat. W rzeczywistości kurierzy mogą przybierać różne formy i wykorzystywać różne środki transportu. W niektórych miastach oprócz ciężarówek i furgonetek mogą jeździć na rowerach lub motocyklach. W przypadku dostaw na większe odległości mogą korzystać z długodystansowych ciężarówek, kolei i samolotów.
Jednocześnie kurierzy są najważniejszymi graczami w dostarczaniu na ostatniej mili, dowożeniu paczek z magazynu bezpośrednio do jego ostatecznego miejsca przeznaczenia. Wraz ze wzrostem standardów i zapotrzebowania na dostawę i transportu na żądanie wzrośnie rola kurierów jako usługi premium w dostarczaniu produktów. Wybierając firmę kurierską, warto postawić na szybkich i sprawnych graczy.
Przewaga firm kurierskich nad usługami pocztowymi
Czy takim graczem może być Poczta Polska? Usługi pocztowe są zwykle monopolem państwowym i przewożą listy i paczki z mandatem usługi powszechnej — to znaczy, że będą dostarczać na każdy adres w danym kraju, a także zawierać ustalenia międzynarodowe dotyczące dostarczania poczty do i z zagranicy. Może to dotyczyć zarówno paczek, jak i listów. Poczta zapewnia powszechne punkty odbioru korespondencji lub skrytek pocztowych na ulicach i innych miejscach publicznych. Chociaż poczty w Polsce i innych krajach ciągle ulepszają swoje usługi, nie zawsze nadążają za potrzebami rynkowymi.
Firmy kurierskie to zwykle firmy prywatne (np. DHL, FedEx, InPost, DPD). Duża część ich działalności to często dostawa następnego dnia roboczego lub forma dostawy „do dwóch dni roboczych”. Firmy kurierskie koncentrują się bardziej na paczkach i przesyłach o większych gabarytach niż na zwykłej komunikacji. Kurierzy skoncentrowani byli na dostawach między przedsiębiorstwami (B2B), ale rozwój e-commerce, sklepów internetowych i serwisów aukcyjnych doprowadził do sprzedaży B2C, a nawet C2C. W przeciwieństwie do usług pocztowych kurierzy często oferują bardziej szczegółowe terminy doręczenia (w ciągu dnia — np. przed 12:00 lub po 17:00). Pozwalają określić datę docelową i zwykle odbierają przesyłkę od nadawcy. Znaczącym wyróżnikiem jest to, że kurierzy działają w systemie door to door. W praktyce funkcjonuje to tak, że dokumenty o pilnym znaczeniu biznesowym (umowy, dokumenty o walorach prawnych) wysyłane są kurierem, ale rutynowa faktura zwykle bywa wysyłana pocztą. Zadanie dla obu podmiotów dla poczty i dla kuriera jest podobne — dostarczyć przesyłkę z jednego miejsca do drugiego — ale obowiązek świadczenia usługi powszechnej i państwowe regulacje wpływają na rozróżnienie przesyłek pocztowych i kurierskich.
Firmy kurierskie — usługa premium?
Główna różnica między usługami kurierskimi a standardowymi usługami pocztowymi polega na tym, że kuriera możemy zamknąć pod szyldem usługi premium. Kurierzy zapewniają ogólne korzyści, których nie mogą zapewnić standardowe usługi pocztowe:
- Krótszy czas dostawy
Dzięki wyższej wydajności i specjalizacji kurierzy mogą dostarczać produkty szybciej niż standardowa usługa pocztowa, często gwarantując określoną datę, a nawet blok czasowy.
- Śledzenie zamówień i dostaw
Poczta często podaje jedynie zakres dat, w którym według nich paczka lub list zostaną dostarczone. Dzięki kurierowi śledzenie zamówień online jest bardziej precyzyjne, a spedytorzy i odbiorcy dokładnie wiedzą, kiedy paczka zostanie dostarczona.
- Wyższe bezpieczeństwo
Usługi kurierskie często wymagają podpisów na dostarczanych przez nich przedmiotach, co podnosi element bezpieczeństwa.
- Specjalizacja
Kurierzy mogą się znacznie odróżnić od standardowych usług pocztowych dzięki specjalizacji. Firmy kurierskie, które mogą bezpiecznie transportować poufne dokumenty lub substancje o kontrolowanej temperaturze. Czyli coś, czego poczta nie jest w stanie zagwarantować w ramach standardowej usługi pocztowej.
- Wyższy poziom wygody
Kurierzy zwykle odbierają z domów konsumentów lub z magazynu firmy, co eliminuje problemy związane z podejmowaniem dodatkowych kroków w całym procesie, np. odwiedzenia placówki i oczekiwania w kolejkach na poczcie.
Jak wybrać najlepszą firmę kurierską?
Wiele zależy od potrzeb. W zależności od firmy usługi logistyczne mogą być niezwykle złożone. W niektórych przypadkach firmy kurierskie odpowiedzialne są za organizowanie ogromnych ilości zamówień, materiałów i przepływu pracy dla całej organizacji. Gdy firmy muszą wysyłać produkty, zwłaszcza te, które są fizycznie duże, na przykład meble, potrzebują pełnej usługi logistycznej. Standardowe usługi kurierskie koncentrują się przede wszystkim na mniejszych dostawach i szybkości realizacji. To usprawnia codzienne funkcjonowanie, wiele firm musi mieć podpisane i fizycznie dostarczone dokumenty np. do oddziałów w innych miastach. Aby płynnie poukładać te procesy, muszą polegać na usługach kurierskich.
Kluczową różnicą między kurierami a logistyką jest kontrast między kurierem a ładunkiem. Usługa logistyczna koncentruje się na przewożeniu ładunków, często wielkogabarytowych. Ładunek jest wysyłany i dostarczany zasadniczo inaczej niż klasyczne paczki i dokumenty. Ładunek, ponieważ jest na ogół nieporęczny i z reguły transportowany jest w ramach sprzężonego procesu dostaw, wysyłany jest w ciężarówkach, statkach, samolotach lub pociągach. Oczywiście w wielu przypadkach obie usługi przenikają się, firmy potrzebują różnych rozwiązań i różnych usług. Z perspektywy konsumenta zawsze warto mieć wybór 🙂
Firma kurierska czy broker kurierski?
Dostawa może odbywać się w ramach przedsiębiorstw, między przedsiębiorstwami a konsumentami lub odwrotnie. Podczas gdy wiele firm korzysta z konkretnej usługi kurierskiej dla wszystkich lub większości swoich dostaw, konsumenci też mogą wynająć niektórych kurierów do dostaw jednorazowych. Rynek oferuje wiele rozwiązań hybrydowych. Korzystając z platformy GlobKurier.pl, możesz wybrać, który z kurierów bądź firm logistycznych powinien zrealizować Twoje zlecenie. GlobKurier.pl działa partnersko z ponad 50 firmami, zarówno z popularnymi gigantami rynkowymi, takimi jak DPD, DHL, FedEx czy InPost, a także z lokalnymi filmami logistycznymi. Dzięki temu dostarczysz przesyłkę do ponad 190 krajów na świecie. Możesz korzystać z transportu lądowego, kolejowego, morskiego czy skorzystać z frachtu lotniczego. GlobKurier.pl oferuje zaawansowane systemy logistyczne, które usprawnią nie tylko procesy wysyłkowe, ale też funkcjonowanie całej firmy, odciążając pracowników. To oszczędność zasobów i czasu. Jeśli prowadzisz firmę i regularnie wysyłasz, sprawdź, co możesz zyskać.
Karolina Kadłubek
Key Account Manager w firmie Globkurier.pl. Odpowiada za kontakt firmy z kluczowymi klientami. Koordynuje współpracę z przewoźnikami. Zarządza i wspiera swoim wieloletnim doświadczeniem Biuro Obsługi Klienta.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl