Jak oszczędzać prowadząc własny sklep internetowy?
Oszczędzać chce każdy, szczególnie podczas prowadzenia sklepu internetowego. Zadanie jednak nie jest proste. Już sam pomysł na redukcję kosztów może okazać się problematyczny, nie mówiąc o jego wdrożeniu. Mimo to optymalizacji szukać warto. Sprawdź najskuteczniejsze techniki oszczędzania w e-commerce. Poznaj sposoby priorytetowania wydatków i przemyślanego rabatowania bez strat. Nie czekaj i zwiększ rentowność swojego sklepu.
Spis treści
Zacznij od analizy
Jednym z pierwszych kroków jakie musisz wykonać, to dokładna analiza wszystkich wydatków i zlokalizowanie tych najwyższych. Nie możesz działać po omacku, dowiedz się, co generuje wysokie faktury. Zapewne w rankingu wysoko znajdą się koszty przetwarzania płatności. Sprawdź, które opcje płatności dostępne w obrębie Twojej witryny są najpopularniejsze. Oferujesz PayPal i akceptujesz karty kredytowe bezpośrednio na swojej stronie? Być może to w zupełności wystarczy i nie potrzebujesz dodatkowych opcji. Rozważ upuszczenie i być może eliminację jednej lub kilku najmniej popularnych opcji płatności.
Koszty wysyłki
Opłaty za wysyłkę są zwykle dużym obciążeniem dla zasobów finansowych e-sklepów. Koszty w tym obszarze są nieuniknione, trzeba jednak przyznać, że wielu sprzedawców płaci więcej niż to konieczne. Przepłacają ze względu na stare przyzwyczajenia bądź dlatego, że nie znają alternatyw, jakie proponuje rynek. Przelicz wszystkie możliwości, spójrz czego wymagają Twoi klienci, tylko wtedy będziesz w stanie znaleźć optymalny sposób wysyłki. Chcesz oferować dostawę FedEx, UPS i DHL? Boisz się podpisywania umów z każdym dostawcą i deklaracji wolumenu? Może nie musisz wybierać? W GlobKurier.pl zyskujesz rabat na każdego z przewoźników. Możesz zredukować koszty wysyłki nawet do 70% i korzystać z różnej formy płatności (online, prepaid, termin odroczony). Integrując sklep z platformą GlobKurier.pl możesz liczyć na stałe wsparcie dedykowanego konsultanta, który pomoże w bieżącej optymalizacji wysyłek. Koszty obsługi wysyłki są jedną z najdroższych części prowadzenia sklepu internetowego, więc spróbuj znaleźć sposób na oszczędności w tym obszarze.
Korzystaj mądrze z kuponów i rabatów
Kupony rabatowe stały się standardem i są oczekiwane przez klientów. Na podstawie swoich badań Forrester Research podaje, że 66% ankietowanych konsumentów skorzystało w swojej e-zakupowej historii z rabatów. W niektórych przypadkach to naprawdę dobry ruch! Musisz jednak określić, co Ty chcesz osiągnąć dzięki kampanii kuponowej. Zdecyduj, jak szeroko będzie obowiązywał rabat i do jakich konkretnie produktów się odnosił. Wprowadzając rabaty musisz jednocześnie ściśle monitorować wpływ obniżek na marże. Innymi słowy, nie twórz arbitralnie rabatu — jeśli kupon stanie się popularny, możesz szybko stracić więcej pieniędzy niż przewidziałeś.
Wietrzenie magazynów
Kupony świetnie sprawdzą się w przypadku „wietrzenia magazynów”. Aby zwiększyć popularność mało chodliwych przedmiotów, pomyśl o profilowanej kampanii promocyjnej z wysokim rabatem. Jeśli produkt nie jest zbyt wartościowy możesz rozważyć opcję dodatku jako bezpłatny prezent przy bardziej pożądanych zakupach. Jeśli masz produkty, które uparcie zajmują miejsce w magazynie, rabatuj i sprzedawaj taniej — to bezpośredni sposób na obniżenie kosztów magazynowania zapasów.
Profesjonalni partnerzy biznesowi
Inwestycje w Twoją stronę e-commerce, niezależnie od tego, czy chodzi o projektowanie witryny, marketing czy logistykę sumują się, tworząc pokaźną kwotę. To wyjaśnia, dlaczego wielu właścicieli firm szuka bardziej przystępnych cenowo alternatyw. Jednak współpraca z niesprawdzonymi partnerami i korzystanie z półśrodków budzi wiele wątpliwości. Dla przykładu: nie da się zatrudnić profesjonalnej obsługi SEO w abonamencie za 19 zł miesięcznie… Chociaż taka opcja wydaje się opłacalna w perspektywie krótkoterminowej, wkrótce zdasz sobie sprawę, że choć to małe pieniądze, to jednak wyrzucone w błoto. Zamiast zawsze starać się znaleźć najtańszy sposób na ulepszenie firmy, przeprowadzaj rzetelne badania i szukaj zaufanych dostawców, tak aby Twoje inwestycje się zwróciły.
Ufaj i kontroluj
Ważne jest również, aby upewnić się, że faktycznie dostajesz to, za co płacisz — cięcie niepotrzebnych kosztów jest tak samo istotne, jak upewnienie się, że inwestujesz w rzeczy, które podnoszą rentowność sklepu. Jeśli okaże się, że płacisz za usługę, której tak naprawdę nie potrzebujesz lub której cena mogłaby być tańsza w innym miejscu — nie wahaj się! Tym sposobem możesz obniżyć średnie miesięczne koszty utrzymania witryny. Nawet nieznaczne obniżenie miesięcznych wydatków może w długim okresie przynieść wiele oszczędności, więc przejrzyj swoje miesięczne wydatki i zadaj swoim usługodawcom kilka pytań.
Zrób wszystko, aby utrzymać obecnych klientów
Pozyskanie klienta kosztuje 7 razy więcej niż jego utrzymanie, co oznacza, że powinieneś skupić się na jak najlepszej obsłudze i płynnej komunikacji. ”Utrzymanie klienta” obejmuje dotrzymywanie obietnic i podsycanie zainteresowania nową ofertą, np. poprzez wysyłanie e-maili i angażowanie ich za pośrednictwem mediów społecznościowych. Jest w tym ogromny dodatkowy atut, gdy budujesz lojalność klientów, ci zaczną dzielić się pozytywnymi opiniami na temat Twojej działalności, co jest tanim i skutecznym sposobem na przyciągnięcie nowego odbiorcy do sklepu.
Wydajniejsze fundusze marketingowe
Jako firma zajmująca się handlem elektronicznym powinieneś maksymalnie wykorzystywać jedną ze swoich naturalnych zalet: fakt, że jesteś online. Wykorzystanie budżetu marketingowego w metodach cyfrowych jest bez wątpienia opłacalne, ale wciąż musisz wiedzieć, które kanały są najbardziej pomocne. Obliczenie zwrotu z inwestycji (ROI) dla każdej kampanii określa najlepsze sposoby wydawania pieniędzy bez niepotrzebnego zgadywania.
Oto podstawowa formuła: Zysk netto z inwestycji ÷ łączna inwestycja x 100.
Jeśli zależy Ci na oszczędnościach wybierz najskuteczniejsze metody. Pamiętaj tylko, że marketing to ciągłe testowanie, jeśli myślisz długofalowo o rozwoju swojej działalności, budżet na eksperymenty i testowanie może okazać się niezbędny.
Zmniejsz zwroty produktów
Oto jedna z najbardziej podstawowych zasad handlu: trzymaj produkty w rękach klientów, a zyski w swoich. Gdy produkt jest zwracany rusza cała machina, nie chodzi tylko o fakt dostępności produktu, bardziej o przepalone koszty wysyłki, czas pracowników, a także zużyte opakowanie. Zwrócony produkt dodatkowo wymaga oględzin, czy nie jest uszkodzony i czy może wrócić do aktualnej oferty. Zmniejszenie zwrotów produktów to niezawodny sposób na obniżenie kosztów, ale jak to zrobić? Przede wszystkim zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów. Po pierwsze klient niedoinformowany, to klient zwracający.
Upewnij się, że klient wie, co kupuje
Opracuj opisy swoich produktów i dodaj wiele zdjęć pod różnymi kątami, tak aby kupujący mieli dokładniejszy obraz tego, co otrzymują. Nowym trendem są filmy 3D, które obrazują produkty, dając kupującym realistyczne wyobrażenie o tym, jak produkt wygląda. Możesz także wydłużyć ramy czasowe zwrotów. Chociaż ten w sposób wydaje się sprzeczny z intuicją, wydłużenie dopuszczalnych ram czasowych może realnie zmniejszyć stopy zwrotu. Ekonomiści przypisują to efektowi przyzwyczajenia – im dłużej klient „jest właścicielem” produktu, tym silniejsze jest przywiązanie do niego. Dłuższe zasady zwrotu zmniejszają również presję na jak najszybszą decyzję, dając klientom więcej czasu na zmianę zdania i zatrzymanie produktu.
Klienci wysokiego ryzyka
Unikaj przypadkowości. Możesz mieć pokusę, by budować jak najszerszy zasięg dla swojego sklepu, ale jednym z najskuteczniejszych sposobów zmniejszenia zwrotów jest izolacja klientów, którzy stwarzają największe ryzyko. Wykluczenie i niemarketowanie produktów do grup, w których dany produkt nie spotyka się z pozytywnym odbiorem może zmniejszyć ogólne koszty prowadzenia e-sklepu. Przy odrobinie dodatkowego wysiłku, przeglądając dane dotyczące sprzedaży, możesz zidentyfikować segmenty klientów z największą liczbą zwrotów.
Polityka pakowania
W e-commerce jednym z najczęściej pomijanych kosztów jest opakowanie dostawy. Zawsze chcesz używać najmniejszych i najlżejszych dostępnych opakowań, które nadal będą chronić towary w środku. Jeśli możesz użyć usztywnionej koperty, powinieneś tak zrobić. Za duże lub za ciężkie opakowanie podniesie koszty wysyłki i będzie nieporęczne dla odbiorcy. Materiały amortyzujące kupuj hurtowo. Skorzystaj z obniżek i cen dostępnych przy zakupie większych ilości. W końcu materiały opakowaniowe nie psują się i są łatwe do przechowywania. Możesz używać kartonów sprzed kilku lat, a klienci nie będą mieli nic przeciwko. Dobrym pomysłem jest także ekologiczne opakowanie. Opakowania biodegradowalne są lżejsze niż większość innych rodzajów opakowań, co tym samym zmniejsza koszty wysyłki. Oprócz tego możesz zwiększyć sprzedaż, identyfikując się jako zielona marka. Konsumenci uważają dziś, że ekologiczność jest najwyższym priorytetem przy podejmowaniu decyzji, gdzie kupić, a większość kupujących jest skłonna zapłacić dodatkowo za eco produkty i marki. Liczby te zwiększają liczbę młodych kupujących, więc jest to trend biznesowy, który z czasem będzie się powiększał.
Automatyzuj!
Czas to pieniądz, więc jeśli chcesz obniżyć koszty, skracaj marnowany czas pracownika. E-commerce kładzie ogromny nacisk na automatyzację i integrację systemów. Narzędziem optymalizującym czas pracy jest platforma GlobKurier.pl, korzystanie z serwisu do obsługi
przesyłek kurierskich pozwala zaoszczędzić nawet 125 godzin w skali roku na wypisywaniu listów przewozowych. To oszczędność pracy ludzkiej i 50% mniej błędów przy adresowaniu.
GlobKurier.pl
GlobKurier.pl to pełna oferta usług kurierskich. Współpracujemy z 50 firmami kurierskimi i dostarczamy przesyłki kurierskie do 192 krajów świata.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl