Kontenery transportowe – rodzaje i wymiary
Wraz z rosnącymi potrzebami dotyczącymi transportu i handlu, z rosnącą koniunkturą gospodarczą, rośnie potrzeba optymalizacji i rozwoju technik logistycznych. Co za tym idzie, sposób magazynowania i przewożenia towarów musiał sprostać najnowszym wymaganiom. W tym celu, już na początku XX wieku stworzono pierwszy kontener transportowy. Ale czym tak właściwie jest kontener transportowy?
Spis treści
Co to jest kontener i kiedy się z niego korzysta?
Najprościej mówiąc, jest to najczęściej metalowa skrzynia, która swoimi wymiarami musi odpowiadać ogólnie przyjętymi i określonymi wartościami, mająca także ściśle określoną konstrukcję. Kontener służy do przewozu materiałów i towarów drobnicowych, to znaczy zapakowanych w różnego rodzaju opakowania, np. kartony, paczki, skrzynie czy worki, często także ustawionych na europaletach. Cała ich konstrukcja służy przede wszystkim do ochrony transportowanych towarów przed warunkami atmosferycznymi, ale także przed wszelkiego rodzaju uszkodzeniami. Atutem jest także możliwość wielokrotnego ich użycia, możliwość przewozu towaru wieloma środkami transportu, bez potrzeby przeładowywania zawartych w ich wnętrzu produktów. Jednak dlaczego właściwie muszą odpowiadać określonym wymiarom? Jest to kluczowa kwestia związana z możliwością korzystania ze specjalnego sprzętu, służącego do ładowania i wyładowywania kontenerów, co także przekłada się na znaczne przyśpieszenie całego procesu logistycznego. A jak wiadomo – czas to pieniądz. Przy obecnym, znacznym zwiększeniu ruchu w transporcie, przy aktualnych warunkach infrastruktury, transport z użyciem kontenerów znajduje wielu zwolenników. Na początku wykorzystywane były jedynie w transporcie morskim, obecnie jednak używa się ich także w transporcie lądowym, za pomocą pojazdów samochodowych, ale także kolei. W dzisiejszych czasach już około 90% towarów drobnicowych transportowanych jest za pomocą kontenerów. Przy ich zastosowaniu możliwa jest tzw. konteneryzacja – metoda grupowania towarów, najpopularniejsza, zaraz po paletyzacji.
Najpopularniejsze rodzaje kontenerów
W dzisiejszych czasach istnieje wiele różnych rodzajów kontenerów. Najbardziej szeroką klasyfikacje kontenerów możemy znaleźć mówiąc o transporcie morskim. Najpopularniejszymi typami wśród tego rodzaju transportu są:
- KONTENERY UNIWERSALNE DROBNICOWE 20’
Służą do przewozu wszystkiego rodzaju towarów drobnicowych. Po zastosowaniu odpowiednich rozwiązań mogą także służyć do transportu materiałów sypkich, a nawet płynnych.
- KONTENERY UNIWERSALNE DROBNICOWE 40’
Większy brat bliźniak poprzedniego, przeznaczenie i konstrukcja są takie same, jednak jeśli chodzi o wymiary, jest dwa razy dłuższy od swojego krótszego brata.
- KONTENERY HIGH CUBE 40’ I 45’ (40’HC I 45’HC)
Pozwalają na przewóz towarów i ładunków przestrzennych i o większej wysokości, niż w poprzednich. Wymiary pozwalają na zagospodarowanie powierzchni większej o około 10m3 (40’HC) lub 20m3 (45’HC) od swoich poprzedników.
- KONTENERY PALETOWE („PALLETWIDE”)
Dzięki większej szerokości wewnętrznej mieszczą rzędy złożone z trzech europalet lub dwóch palet przemysłowych. Używane są w transporcie morskim najczęściej na mniejsze odległości.
- KONTENERY UNIWERSALNE Z OTWARTYM DACHEM (OPEN TOP CONTAINERS) 20’ I 40’
Jak sama nazwa wskazuje, kontenery te nie posiadają elementu konstrukcyjnego, jakim jest dach, co pozwala na załadunek towarów o wysokości przewyższających wysokość uniwersalnych typów, wykorzystując światło drzwi i dachu. Zabezpieczenie „z góry” stanowi plandeka.
- KONTENERY 20’ HARDTOP
Służy do przewożenia ładunków ciężkich i wysokich. Różnicą od poprzednich jest możliwość zdejmowania stalowego i wodoszczelnego dachu. Są zaliczane do kontenerów specjalistycznych, co przekłada się na cenę frachtu w porównaniu do standardowych kontenerów.
Nietypowe rodzaje kontenerów
Obok standardowych rodzajów, w szerokiej ofercie frachtów morskich możemy znaleźć także inne kontenery, które może i swoim wyglądem nie przypominają typowych, jednak dzięki swojej budowie pozwalają na wykorzystanie ich do specjalnych zadań. Są to, między innymi:
- KONTENERY Z OTWARTYM DACHEM I BOKIEM (FLAT RACK CONTAINERS)
Kiedy potrzebujemy przewieźć towar, który nie zmieści się do typowego kontenera, na pomoc przychodzi Flat Rack Cointainer. W swojej budowie brak mu ścian bocznych oraz dachu, ma natomiast ściany czołowe oraz podłogę o mocnej konstrukcji. To wszystko pozwala na odpowiednie zabezpieczenie towaru. Ten typ nie posiada żadnej ochrony z góry, należy więc odpowiednio ładunek zabezpieczyć przed chociażby warunkami atmosferycznymi.
- KONTENERY PLATFORMY (PLATFORM)
Mają dwa warianty: 20’ i 40’. Służą do transportu ładunków masywnych, ciężkich i wielkogabarytowych. Dzięki swojej konstrukcji możliwe jest połączenie kilku kontenerów tego rodzaju, tworząc jedną całość.
- KONTENERY CHŁODNICZE (REFRIGERATED CONTAINERS)
Dzięki konstrukcji ścian (wypełnionych pianką poliuretanową) pozwalają na transport ładunków, które przez swoje właściwości muszą być składowane w miejscu ze stałą temperaturą. Możliwe jest jej podtrzymanie na poziomie od
-25oC do +25oC.
- KONTENERY ZBIORNIKOWE
Zbudowany jako metalowa rama o wymiarach kontenera uniwersalnego 20’, w którego wnętrzu umieszcza się zbiornik. Pozwala na transport ładunków płynnych, chemikaliów. Pojemność takich zbiorników sięga do około 20000 litrów.
Jakie rozmiary kontenerów są dostępne w transporcie morskim?
Przyjrzyjmy się dokładnym wymiarom i ładownością poszczególnych rodzajów kontenerów, wykorzystywanych we frachtach morskich.
PARAMETR TYP | Pojemność [m3] | Ładowność [kg] | Długość [cm] | Szerokość [cm] | Wysokość [cm] |
20’DV | 32,3 | 21680 | 590 | 235 | 239 |
40’DV | 67,3 | 28500 | 1200 | 235 | 239 |
40’HC | 76,3 | 28500 | 1200 | 235 | 270 |
45’HC | 88,7 | 29550 | 1350 | 242 | 270 |
OPEN TOP 20’, 40’ | Do 76,3 | Do 28500 | Do 1200 | 235 | Do 270 |
FLAT RACK 20’, 40’ | – | Do 42100 | Do 1200 | 235 | Do 270 |
CHŁODNIA 20’, 40’ | Do 76,3 | Do 28500 | Do 1156 | 230 | Do 240 |
PLATFORMA 20’, 40’ | – | Do 42100 | – | 230 | – |
Jak widać frachty morskie, wykorzystujące transport ładunku za pomocą kontenerów, mają szeroki wachlarz możliwości, jeśli chodzi o gabaryty, ciężar oraz rodzaj przewożonych towarów. To, oraz cechy wymienione na wstępie tego artykułu przemawiają za wyborem tego rozwiązania podczas planowanych transportów morskich.
Karolina Kadłubek
Key Account Manager w firmie Globkurier.pl. Odpowiada za kontakt firmy z kluczowymi klientami. Koordynuje współpracę z przewoźnikami. Zarządza i wspiera swoim wieloletnim doświadczeniem Biuro Obsługi Klienta.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl