Metody doręczenia przesyłek — na którą się zdecydować?
W ciągu ostatnich 15 lat nastąpił ogromny wzrost handlu elektronicznego, napędzany przez coraz większą popularność smartfonów, rozwój Internetu i rosnącą klasę średnią. Więcej ludzi niż kiedykolwiek zamawia towary, z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie. Jednak logistyka jest nadal największym wyzwaniem… Zdarza się, że klienci albo nie mogą odebrać zamówionych towarów, albo nie ufają dostępnym na platformie opcjom, więc w ogóle powstrzymują się od składania zamówień. Jak uniknąć takich problematycznych sytuacji, dlaczego warto proponować odbiór w paczkomacie i jak zadbać o skuteczne doręczenie paczki? Przeczytaj i sprawdź, czy tani kurier jest w stanie zaoferować atrakcyjną dla Twoich klientów metodę doręczenia paczek.
Spis treści
Dlaczego warto dać swoim klientom wybór?
Dzisiejszy klient jest wymagający. W dobie e-sprzedaży takie stwierdzenie okazuje się trywialne. Konsumenci przyzwyczajeni są do wysokich standardów, szczególnie w kwestiach dostawy. Mnogość ofert i konkurencyjnych cen zmieniła przyzwyczajenia. Kupując online klient lubi mieć wybór i decydować o tym, gdzie, jak i za ile dostanie dany przedmiot. Chce też dostosowywać formę dostawy pod swoje oczekiwania. Preferencje oraz tryby życia Klientów są bardzo różne. Nie wszyscy funkcjonujemy w utartych schematach, dlatego biorąc pod uwagę choćby godziny pracy, wygodna dostawa nie dla każdego oznacza to samo. Dla jednych najwygodniejszą formą będzie paczkomat, ale dla przykładu młode mamy mogą bardzo doceniać możliwość odbioru paczek w trybie door to door. Osobom przebywającym większość czasu poza domem możliwość nadania paczek w punkcie pozwala na płynną wymianę towaru bez zbędnego oczekiwania na przybycie kuriera. Wszystko zależy od tego, kto złożył konkretne zamówienie.
Ciągle w RUCHu
Wielu aktywnych konsumentów wybiera odbiór przesyłki w paczkomacie ze względu na swój nieregularny rytm dnia. Przy wzmożonym tempie życia trudno wykalkulować gdzie będziemy o danej godzinie. Paczkomat działa w trybie 24-godzinnym, pod większość z nich można swobodnie podjechać autem, w drodze do lub z pracy — to kusząca opcja dla wszystkich zabieganych. To ułatwienie, z którego, jak pokazują statystyki, namiętnie korzystają przedstawiciele młodego pokolenia. Dla takich osób doręczenie paczki pod wskazany adres może być problematyczne. Standardowe godziny pracy kuriera najczęściej pokrywają się z czasem pracy od 9 do 17. Jest to bardzo niepraktyczne, ponieważ odbiorcy w tym czasie pracują i niekoniecznie mają w domu kogoś, kto odbierze paczkę w ich imieniu. Jednocześnie nie każdy konsument może przekierować dostawę na adres swojej pracy. Wiele placówek zostało wykluczonych z odbierania zamówień online dla pracowników w swoich biurach ze względu na surowe przepisy firmowe. Doręczenie paczki może być w takich przypadkach niemożliwe. Poza tym duży odsetek kupujących mieszka na osiedlach z ochroną, co dodatkowo utrudnia dostawę kurierską i wydłuża cały proces.
Dostępność paczkomatów
Nadawanie i odbiór paczki w paczkomacie niweluje ten problem. Dostępność przez całą dobę pozwala wpleść taką czynność w rytm dnia, jako element poboczny. Chociaż paczkomaty wymagają pewnej infrastruktury (zasilania czy dostępu do internetu), ta forma dostawy zauważalnie upowszechnia się, co potwierdza rosnąca liczba maszyn. Paczkomaty są zlokalizowane w miejscach publicznych, w centra handlowych, dworcach, przy węzłach komunikacyjnych, a nawet w przestrzeniach prywatnych (np. obszary wspólne stowarzyszeń sąsiedzkich). W rezultacie znajdują się „pod nosem” większości klientów. Jedyną wadą tej metody jest rozmiar i waga paczek, przesyłki realizowane tą metodą muszą uwzględniać wymiary szafki.
Wygodne odbiory w punktach RUCHu
Dużą popularnością cieszą się także odbiory w punktach. Zasadniczo punkt odbioru pozwala klientowi wybrać, gdzie chce otrzymać zamówienie. Spośród listy dostępnych adresów może wybrać najbliższy sobie punkt. Punktem odbioru może być sieć kiosków RUCH, ale też pobliski sklepem spożywczy lub nawet pralnia w pobliżu domu. Dzięki temu klient może wybierać zgodnie z harmonogramami handlu, a także kierować się lokalizacją, bliskością miejsca zamieszkania czy pracy. Dlaczego ta metoda odbioru jest aż tak popularna? To pozwala dodać odbiór paczki do swojej „listy rzeczy do zrobienia” i kontynuować dzień bez konieczności czekania w domu na dostawę. Cały proceder odbioru w punkcie jest bardzo prosty. Po tym, jak paczka trafi pod wskazany adres, klient zostanie poinformowany o dostępności paczki w punkcie i terminie, w którym musi ją odebrać. Do odbioru potrzebny jest najczęściej kod identyfikujący, wysłany SMS-em bądź w wiadomości mailowej. Odbiór poza domem ma tę zaletę, że jest po prostu bardziej elastyczny niż dostawa pod drzwi. Oferuje klientowi możliwość wyboru punktu odbioru zgodnie z jego lokalizacją i harmonogramami.
Klienci wybierają punkty odbioru według różnego klucza, najczęściej zadając sobie pytanie:
- Który punkt odbioru znajduje się najbliżej biura lub domu?
- Który z nich jest otwarty wcześnie rano i późno w nocy?
Warto zaznaczyć, że w trend elastycznego odbioru wpisują się też największe marki i duże sieci handlowe oferując swoim klientom usługę Click and Collect. Ta metoda jest szeroko stosowana, zwłaszcza wśród sprzedawców detalicznych. W rzeczywistości jest to hybrydowe rozwiązanie, które integruje sklep internetowy ze sklepem fizycznym. Zamawiając online, klient wybiera odbiór w sklepie. Sklep może szybko zarządzać wydaniem towaru, w większości przypadków prawie natychmiast, jeśli akurat ma towar na stanie. Ponadto metoda ta pozwala pośrednio kreować rotację klientów i ewentualnie zwiększać sprzedaż. Ten nurt wyraźnie pokazuje, w którą stronę podążają konsumenckie preferencje.
Zalety dostawy do domu
Punkty odbioru nie są jednak dla każdego i na rynku wciąż funkcjonuje szeroka grupa konsumentów, która woli dostawę w formacie door to door. Możliwość otrzymania paczki pod drzwi to dla wielu najwygodniejsza forma. Przesyłka zostanie dowieziona bez względu na pogodę i warunki atmosferyczne. Klient nie musi podejmować żadnego wysiłku, by odebrać paczkę. Osoby pracujące z domu, młode mamy czy osoby o utrudnionych możliwościach ruchowych najczęściej wybierają taką opcję.
Przesyłki mogą być doręczane w przeróżny sposób, wystarczy dobrać formę dostawy do swoich preferencji. Żadne z nich nie wykluczają się wzajemnie, a odnoszący największe sukcesy sklep internetowy zastosuje kilka z tych opcji, aby stworzyć kompletną strategię dostaw. Nie da się jednak ukryć, że dostawa typu „kliknij i odbierz” jest bardziej opłacalna niż dostawa do domu klienta. Paczki są konsolidowane w centrach — punktach odbioru, tym samym wysłanie 10 paczek do 10 osób jest droższe niż wysłanie 10 paczek do 1 punktu odbioru. Statystyki pokazują, że około 73% kupujących online oczekuje, że ich zamówienia zostaną dostarczone szybko — i po przystępnych cenach. Oferowanie klientom najniższych dostępnych stawek wysyłki może być naprawdę kuszące, ale w ten sposób może negatywnie wpłynąć na marżę zysku. Dlatego ważniejsza jest możliwość obniżenia kosztów samej wysyłki. Jak to zrobić? Zapoznaj się z ofertą kurierską stworzoną dla sklepów internetowych:
GlobKurier.pl integruje ponad 50 firm i realizuje dostawy do 190 krajów. Dzięki wygodnym integracjom jesteś w stanie zaoszczędzić na przesyłkach krajowych i międzynarodowych. Zarejestruj się i odbierz rabat dla firm!
Dostosowanie do oczekiwań
Kupujący żądają elastyczności. Aby znaleźć rozwiązanie najlepiej odpowiadające ich potrzebom, warto skupić się na optymalizacji całego procesu. Warto przyjrzeć się swoim personom i dowiedzieć się czego właściwie oczekują klienci. Narzucona forma dostawy okazuje się problematyczna, niejednokrotnie generuje konieczność odesłania przesyłki do nadawcy, jeśli klienta akurat nie będzie pod wskazanym adresem. Oferując klientom proste i wygodne rozwiązanie w zakresie dostawy i zwrotów, bez frustracji związanej z czekaniem na kuriera przez cały dzień, możesz zwiększyć konwersję w swoim sklepie. Warto! Aż 90% klientów sprawdza politykę zwrotów sprzedawcy internetowego przed dokonaniem zakupu.
Doręczenie paczki a wizerunek e-sklepu
Różnorodność jest w cenie. Wybór dla kupującego jest ważnym aspektem. To kluczowa informacja dla właścicieli e-commercowych platform. Już sam fakt, że dana strona oferuje wybór, buduje dobry wizerunek marki i sytuuje po stronie prokonsumenckiej. Jeśli zadajesz sobie pytanie, czy powinieneś wprowadzić różne formy dostawy w swoim sklepie, odpowiedź jest prosta. Dodatkowe formy odbioru wzmacniają wiarygodność Twojej firmy. Ponadto pokazują, że zwracasz uwagę na potrzeby i optymalizujesz obsługę klienta. Co więcej, oszczędzasz czas i energię. W logistyce najczęstszym problemem jest to, że kurier nie zastaje klienta w domu. W takim przypadku paczka musi zostać zwrócona do magazynu, co niesie ze sobą ryzyko uszkodzenia przesyłki, ale także dodatkowy koszt związany z procesem obsługi zwrotu.
Oczywiście, wprowadzanie dodatkowych form dostawy nie wyeliminuje kwestii zwrotów w 100%. Ten problem może wystąpić także w dostawie do punktu odbioru, jeśli klient nie odbierze paczki. Mimo to ryzyko zostanie zminimalizowane, ponieważ to klient zarządza odbiorem zgodnie ze swoim czasem i dostępnością. O udanej dostawie decyduje on, a nie kurier. Pozostawiając klientowi pewien margines na odebranie paczki, możesz poprawić jakość obsługi klienta przy najniższych kosztach. Jedyną wadą punktów odbioru jest to, że jeśli dostawa lub zwrot nie przebiegają pomyślnie, klient będzie miał tendencję do obwiniania Twojej firmy, a nie punktu odbioru. Dlatego konieczne jest wybór dobrych partnerów, którzy będą oferować usługi o wysokiej jakości.
Metody dostawy – czy wprowadzić wszystkie na raz?
Czy wszystko da się wdrożyć od razu? Przed wprowadzeniem dodatkowej formy dostawy do swojego sklepu musisz odpowiedzieć na kilka kluczowych pytań, przede wszystkim:
- jaki jest rozmiar i waga produktu: – jak duża jest różnica w rozmiarze i wadze od najmniejszych i najlżejszych przedmiotów do największych i najcięższych?
- jakie jest miejsce wysyłki, czy obsługiwane będą paczki krajowe, czy międzynarodowe?
- czy potrzebujesz dodatkowych opcje wysyłki ubezpieczenia, opcji same day delivery czy może opcję płatności za pobraniem?
Wiele zależy od Twojej firmy i tego, co sprzedajesz. Jeśli dystrybuujesz delikatne lub drogie przedmioty, możesz mieć zupełnie inne oczekiwania niż osoba sprzedająca tekstylia. Jeśli natomiast wysyłasz odzież, kwestie ochrony przesyłek z racji na ich charakterystykę mogą okazać się mniej istotne. Tani kurier nie musi oznaczać niskiej jakości, ale pamiętaj, że często za dodatkowe opcje w dostawie będziesz musiał dopłacić.
Karolina Kadłubek
Key Account Manager w firmie Globkurier.pl. Odpowiada za kontakt firmy z kluczowymi klientami. Koordynuje współpracę z przewoźnikami. Zarządza i wspiera swoim wieloletnim doświadczeniem Biuro Obsługi Klienta.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl