Dobre opakowanie = skuteczna sprzedaż
Spis treści
Chcesz wiedzieć, jak najłatwiej i najszybciej przekonać do siebie Klienta? Zadbaj o bezpieczne i atrakcyjne opakowanie swoich produktów.
Oprócz bezpieczeństwa przesyłki najważniejsze jest pierwsze wrażenie. Niezależnie od tego jakie produkty sprzedajesz, ulepszaj swoje opakowania. Funkcjonalność jest bardzo ważna, ale także wygląd opakowania odgrywa spore znaczenie przy wyborze produktu. Nie od dziś wiadomo przecież, że design niezwykle silnie wpływa na podświadomość konsumentów. Potwierdzają to liczne badania naukowe i konsumenckie, pokazujące na przykład, jak zmienia się nasza percepcja, kiedy pijemy kawę z kubka w swoim ulubionym kolorze, a kiedy musimy ją wypić z kubka w odcieniu, którego nie lubimy. Jednak w dobrym opakowaniu oczywiście chodzi o znacznie więcej niż kolor.
Jakie są cechy dobrego opakowania?
Na co zwracać uwagę? Przede wszystkim na wspomniany kolor, ale także na grafikę/ilustrację czy liternictwo, a nawet na formę przestrzenną i samo tworzywo, z którego wykonane jest opakowanie. Możesz nie zdawać sobie sprawy, że zadbanie o każdy z tych czynników ma wpływ na Twoją dalszą współpracę z klientem. W przypadku sklepów internetowych opakowanie odgrywa jeszcze większą rolę w budowaniu relacji z konsumentem niż na przykład wystrój sklepu stacjonarnego. Sto procent konsumentów ma bowiem bezpośrednią styczność z opakowaniem przesyłki. Zatem jeśli klientowi od początku spodoba się opakowanie, to istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że potraktuje go jako część produktu, a nie od razu po rozpakowaniu wyrzuci do śmieci. Czasem nawet może się okazać, że klient zachowa opakowanie dłużej oraz zapamięta lepiej niż sam produkt.
Odbiorcy produktów
Barwa oraz forma opakowania może być różna w zależności od tego, kto jest docelowym odbiorcą produktu. Jeśli zatem kierujesz swoje towary na przykład do mężczyzn w średnim wieku, to zastosujesz raczej stonowane kolory, a jeżeli dla dzieci, to zrobisz wszystko, żeby zwracały na siebie uwagę bogactwem i intensywnością barw oraz wymyślną formą. Jeśli natomiast wysyłkę realizujesz w okresie świątecznym, to forma opakowania dodatkowo może się różnić od tych oferowanych przez cały rok. To właśnie okres przedświąteczny jest idealnym momentem na przetestowanie nowych opakowań, które mogą automatycznie dopasować się wyglądem w miejsce pod choinką i zapewnić Ci dodatkową promocję.
Jaki jest koszt spersonalizowanych opakowań?
Wbrew pozorom największy koszt jaki musisz ponieść, tworząc opakowania dostosowane do różnych grup odbiorców lub do różnych okazji, to koszt Twojego czasu. Poza tym finansowo wcale nie musi to oznaczać wielkich poświęceń. W zależności oczywiście od tego, czy zdecydujesz się na współpracę z firmą, czy sam zajmiesz się pomysłem na oryginalną oprawę albo zlecisz to zadanie w swoim dziale marketingu. Najważniejszy jednak jest klient i jego potrzeby, dlatego najpierw przede wszystkim trzeba sprawdzić, kim są Twoi klienci i czego potrzebują. Cena zależy także od proponowanej przez Ciebie oferty produktowej. Jeżeli sprzedajesz towary typu premium, to koszty opakowania powinny być także relatywnie wyższe.
Przykłady?
Wszyscy słyszeli o spersonalizowanych opakowaniach Coca Cola czy imiennych etykietach, które stosują największe przedsiębiorstwa. Te kampanie cieszą się ogromnym zainteresowaniem konsumentów i sprawiają, że produkty niejako zyskują na wartości. Jak przenieść sukcesy wielkich firm do swojego sklepu? Odpowiedź jest prosta: też nie zapominaj o opakowaniu. Oprócz prozaicznego pobudzenia wyobraźni konsumenta, trafione opakowanie usprawni dystrybucję produktu i sprawi, że stanie się bardziej rozpoznawalny.