NVOCC — co to?
NVOCC to skrót od ang. „Non-Vessel Operating Common Carrier”. W Polsce określany jako armator wirtualny, przewoźnik umowy czy wirtualny przewoźnik morski. Jest to termin używany w logistyce i transporcie morskim, odnoszący się do firmy, która organizuje transport towarów drogą morską, ale nie posiada własnych statków. NVOCC działa jako pośrednik, wynajmując przestrzeń ładunkową na statkach od armatorów i oferując usługi transportowe swoim klientom. Dzięki temu mogą oferować kompleksowe rozwiązania transportowe, w tym rezerwację przestrzeni na statkach, zarządzanie dokumentacją przewozową i inne usługi związane z logistyką międzynarodową.
Spis treści
NVOCC — definicja
NVOCC to firma logistyczna zajmująca się organizacją transportu morskiego bez posiadania własnych jednostek pływających. Zamiast tego wynajmuje po cenach hurtowych przestrzeń ładunkową od typowych armatorów (np. Maersk, MCS, CMA CGM, Evergreen Marine). Następnie oferuje tę przestrzeń własnym klientom w ramach usług przewozowych. NVOCC działa jako pośrednik między klientami a przewoźnikami morskim, oferując przestrzeń ładunkową na statkach oraz usługi związane z transportem towarów. Definicja ta obejmuje kilka kluczowych aspektów:
1.Pośrednictwo w transporcie morskim — NVOCC rezerwuje przestrzeń na statkach od właścicieli lub operatorów statków (tzw. vessel operators) i sprzedaje ją swoim klientom.
2.Usługi logistyczne — NVOCC oferuje szeroki zakres usług związanych z transportem, w tym przygotowywanie dokumentacji przewozowej, załadunek i rozładunek, magazynowanie oraz obsługę celną.
3.Własne konosamenty — NVOCC może wystawiać własne dokumenty przewozowe (konosamenty), które są akceptowane jako dowód przewozu i mogą być używane w procesach celnych i handlowych.
Przewoźnik umowny odgrywa ważną rolę w międzynarodowej logistyce, umożliwiając klientom dostęp do globalnych rynków transportowych bez konieczności bezpośredniego kontaktu z właścicielami statków. NVOCC operują globalnie, co pozwala im na stworzenie rozbudowanej sieci połączeń i oferowanie klientom konkurencyjnych stawek. Dzięki konsolidacji ładunków od różnych nadawców mogą negocjować lepsze warunki z przewoźnikami morskim. Co ciekawe, często wprowadzają innowacyjne rozwiązania logistyczne, takie jak systemy zarządzania łańcuchem dostaw oparte na technologii, które poprawiają efektywność i przejrzystość procesów transportowych. Pomimo braku własnych statków, NVOCC mogą konkurować z tradycyjnymi przewoźnikami morskim dzięki umiejętności efektywnego zarządzania przestrzenią ładunkową i relacjami z armatorami. Jednym z kluczowych aspektów działalności NVOCC jest konsolidacja ładunków (LCL — Less than Container Load), co pozwala na obniżenie kosztów transportu dla mniejszych nadawców, którzy nie mają wystarczającej ilości towarów, aby zapełnić cały kontener. NVOCC są dobrym rozwiązaniem dla małych i średnich przedsiębiorstw, które nie mają wystarczająco dużo ładunku, aby wynająć cały kontener, lub dla firm, które potrzebują elastycznych i konkurencyjnych cenowo usług przewozowych.
Różnica pomiędzy spedytorem a NVOCC
Najważniejsza różnica z punktu widzenia klienta między spedytorem a NVOCC polega na poziomie odpowiedzialności i rodzaju świadczonych usług. Spedytor działa jako pośrednik, organizując transport towarów i oferując szeroki zakres usług logistycznych, ale nie ponosi pełnej odpowiedzialności za sam przewóz towaru. Z kolei NVOCC działa jak przewoźnik morski, konsolidując ładunki i organizując ich transport drogą morską, ponosząc przy tym pełną odpowiedzialność za przewóz towarów od momentu odbioru do dostawy.
Kryterium | Spedytor | NVOCC (Non Vessel Operating Common Carrier) |
Rola i odpowiedzialność | Działa jako pośrednik w imieniu zlecającego, nie ponosi odpowiedzialności za przewóz towaru | Ponosi pełną odpowiedzialność za przewóz towaru, działa jak tradycyjny przewoźnik morski |
Dokumenty | Korzysta z konosamentów MBL wystawianych przez przewoźnika morskiego | Wystawia własne konosamenty HBL |
Organizacja transportu | Wyszukiwanie przewoźników, negocjowanie stawek, zawieranie umów przewozu | Konsoliduje ładunki od różnych nadawców, zamawia transport u armatorów morskich |
Monitorowanie przesyłki | Śledzenie statusu przesyłki, informowanie zlecającego o problemach | Nadzorowanie całego procesu transportu, w tym monitorowanie przesyłek |
Załatwianie formalności | Przygotowywanie dokumentów transportowych, ubezpieczenie przesyłki | Zarządzanie dokumentacją przewozową, w tym wystawianie konosamentów |
Dodatkowe usługi | Magazynowanie towaru, odprawy celne, doradztwo logistyczne | Magazynowanie, odprawy celne, doradztwo logistyczne |
Koszty | Może być wyższy, zależny od pośredników i dodatkowych usług | Często oferuje niższe ceny dzięki konsolidacji ładunków i negocjacjom stawek |
Zakres usług | Szeroki zakres usług logistycznych obejmujący różne środki transportu (drogowy, lotniczy, kolejowy, morski) | Specjalizacja w transporcie morskim, ale oferuje również szeroki zakres usług logistycznych |
Opcje transportowe | Różne środki transportu: morski, lotniczy, drogowy, kolejowy | Głównie transport morski, ale oferuje kompleksowe usługi związane z logistyką morską |
Jednostką certyfikującą NVOCC (Non-Vessel Operating Common Carrier) w większości krajów jest agencja rządowa odpowiedzialna za regulację transportu i żeglugi morskiej. W Stanach Zjednoczonych, na przykład, NVOCC muszą uzyskać licencję od Federal Maritime Commission (FMC). W Polsce nie ma specyficznej licencji NVOCC, tak jak to jest w Stanach Zjednoczonych. Jednak firmy zajmujące się przewozami morskimi i spedycją muszą spełniać określone wymogi i uzyskać odpowiednie zezwolenia, aby działać legalnie. W praktyce, polskie firmy działające jako NVOCC muszą posiadać licencje i certyfikaty, które umożliwiają im zawieranie umów przewozowych i wystawianie listów przewozowych (B/L).
Dokumentacja transportowa NVOCC
Jak wskazuje powyższa tabela, NVOCC działa na własny rachunek i wystawia własne konosamenty (House Bill of Lading, HBL), w przeciwieństwie do spedytora, który korzysta z konosamentów wystawianych przez przewoźnika morskiego. Dokumentacja transportowa w kontekście NVOCC obejmuje zatem wszystkie dokumenty niezbędne do zawarcia umowy przewozu, monitorowania przesyłki i rozliczenia transportu.
- House Bill of Lading (HBL) – HBL jest jednym z najważniejszych dokumentów wystawianych przez NVOCC. Jest to dokument przewozowy, który potwierdza przyjęcie towaru do przewozu przez NVOCC oraz zobowiązuje się do dostarczenia go do określonego odbiorcy. NVOCC wystawia ten dokument, potwierdzający odbiór towaru i zobowiązanie do jego dostarczenia.
- Commercial Invoice — faktura handlowa, zawierająca szczegóły dotyczące sprzedaży towarów.
- Packing List: – lista pakowania, szczegółowo opisująca zawartość przesyłki.
- Certificate of Origin — certyfikat pochodzenia, potwierdzający kraj pochodzenia towarów.
- Insurance Certificate — certyfikat ubezpieczenia, potwierdzający, że towary są ubezpieczone.
Należy pamiętać, że NVOCC nie może wystawić Master Bill of Lading (MBL), bo nie jest właścicielem statku. Konosament morski może być wystawiany tylko przez tradycyjnego przewoźnika morskiego, który posiada własne statki i jest odpowiedzialny za transport towaru. MBL jest wystawiany przez rzeczywistego przewoźnika morskiego (armatora), który posiada statek. NVOCC nie mogą wystawiać tego dokumentu, ponieważ nie są właścicielami ani operatorami statków.
Masz do wysłania ładunek?
GlobKurier.pl może pomóc Twojej firmie w efektywnym i ekonomicznym przewozie towarów na duże odległości. Oferujemy kompleksowe usługi transportu morskiego, w tym transport pełnokontenerowy (FCL) i drobnicowy (LCL), z dostawą „door-to-door” lub do wybranego portu. Zapewniamy odprawy celne, zarządzanie dokumentacją oraz transport intermodalny, gwarantując bezpieczny i sprawny przewóz towarów. Dzięki współpracy z renomowanymi partnerami oferujemy globalny zasięg i wsparcie techniczne.