Jak najczęściej płacimy w internecie?
Rozwój metod płatności internetowych jakie są nam oferowane, wzrasta wraz z potrzebami rynku. Część osób kupujących online ceni sobie te formy za ich szybkość, wygodę i niewielkie koszty, jednak z drugiej strony nadal obawiają się o bezpieczeństwo swoich funduszy. Na przestrzeni lat formy płatności uległy znacznemu rozwojowi, a przez to również unowocześnieniom. Obecnie, za swoje zakupy możesz zapłacić zaledwie w kilka sekund używając wyłącznie kilkucyfrowego kodu. Nie każdy jest jednak przekonany do tego rodzaju rozwiązań. Jakie obawy konsumenci mają przed płaceniem w Internecie?
Spis treści
Najpopularniejsze metody płatności w Polsce
Zapewne każdy z nas pamięta czasy, kiedy robienie zakupów w Internecie wiązało się z wykonaniem tradycyjnego przelewu bankowego. Konieczne było pójście np. do placówki Poczty Polskiej i wypełnienie specjalnego druczku a następnie opłacenie zamówienia i oczekiwanie na potwierdzenie od sprzedawcy, że przelew do niego dotarł. Na szczęście, z biegiem czasu, proces płatności został znacznie usprawniony, a współcześni klienci mają do wyboru zróżnicowane formy płatności odpowiadające ich upodobaniom.
Jak można płacić w Internecie? Obecnie do najpopularniejszych form należą:
- e-przelew (dotpay, PayU),
- BLIK,
- płatność kartą,
- wirtualny portfel PayPal,
- tradycyjny przelew bankowy.
Najpopularniejsze metody płatności obejmują również płatność za pobraniem, czyli dopiero w momencie, kiedy klient fizycznie otrzymuje zakupiony towar. Jest to jeden z najczęściej wybieranych sposobów płatności za przesyłkę kurierską wśród Polaków. Klienci najczęściej decydują się na e-przelewy, które można wykonać w zaledwie kilka chwil, a cały proces jest bezpieczny, ponieważ odbywa się za pośrednictwem strony/aplikacji banku, w której klient ma swoje konto. Forma płatności, która w ostatnim czasie znacznie zyskuje na popularności to BLIK. Na jego korzyść działa przede wszystkim znaczne usprawnienie procesu płatności oraz bezpieczeństwo, gdyż konieczne jest potwierdzenie transakcji w aplikacji banku.
Lubimy przelewy online
Największa liczba klientów robiących zakupy online korzysta z opcji przelewów online. Według badania „Omni-commerce. Kupuję wygodnie”, w ciągu ostatnich trzech lat, średnio 1/3 Polaków kupujących online decydowała się właśnie na tę formę płatności. Dlaczego tak jest? Z pewnością na korzyść tego typu przelewów działają szybkość oraz intuicyjność całego procesu. Klient nie musi wpisywać numeru konta sprzedającego i uzupełniać formularza z jego danymi, a pieniądze szybko trafiają do odbiorcy. Czy jednak zawsze tak jest w przypadku tej formy płatności?
Mogłoby się wydawać, że ogromną zaletą przelewów on-line jest szybkość wpłaty, jednak tak naprawdę zależy ona od banków, a terminy mogą się miedzy nimi znacznie różnić. Dlatego nigdy nie możemy dokładnie określić, ile czasu nasze pieniądze będą potrzebowały, bo dotrzeć do sprzedającego. Należałoby zawsze założyć min. 24 godziny. Przelewy między kontami w tym samym banku potrafią czasami zająć kilka minut, a innym razem godzinę. Z jednego banku do innego przelew potrafi „iść” niekiedy aż 4 dni. W naglących przypadkach może być to problematyczne, jednak zawsze możemy wysłać potwierdzenie wysłania pieniędzy, by uspokoić sytuację.
Decydując się na przelew sprawdźmy także, jakie są jego koszty. Aktualnie prawie każdy bank oferuje przelewy za darmo, jednak zdarzają się i takie rachunki, w których za operację bezgotówkową trzeba zapłacić. Szczególnie dotyczy to płatności zagranicznych, o ile w ogóle konto umożliwia zmianę waluty.
Co jeszcze sprawia, że jest to najchętniej wybierana forma płatności przez Polaków? Przelewy internetowe to przede wszystkim bezpieczeństwo. Banki posiadają bogate zaplecze informatyczne, skutecznie szyfrują dane i o każdej nieprawidłowości informują nas mailowo lub telefonicznie. Pamiętajmy jednak o tym, że sami również musimy dbać o nasze dane – sprawdzajmy system na obecność wirusów szpiegujących i nigdy nie podawajmy nigdzie naszego hasła. Kolejnym plusem przelewów jest ich dostępność. Wiodące banki posiadają aplikacje mobilne, dzięki czemu pieniądze możemy przesłać w każdym miejscu.
Płatność za pobraniem – czy warto?
Płatności pobraniowe są szczególnie popularne wśród klientów, których nadal nie do końca przekonuje płatność online. Jeszcze do niedawna za przesyłkę kurierską bezpośrednio u kuriera można było zapłacić wyłącznie gotówką. Obecnie terminal towarzyszy większości firm przewozowych dostarczających paczki, do czego niewątpliwie przyczyniła się pandemia. Spora część firm kurierskich przyspieszyła wprowadzenie u siebie tego rozwiązania przez wzgląd na bezpieczeństwo zarówno klientów, jak i samych kurierów.
Kiedy warto skorzystać z możliwości płatności pobraniowej? Będzie to przydatna opcja w przypadku np. artykułów szklanych, które mogą dotrzeć w stanie naruszonym do odbiorcy. Jeśli nie do końca ufasz, że wybrany przez Ciebie sklep internetowy jest wiarygodny – w przypadku, kiedy przesyłka do Ciebie nie dotrze, Ty nie będziesz musiał za nią płacić.
Taka forma płatności online to również spora korzyść dla sklepów internetowych. Dlaczego? Potencjalny klient widząc, że może wybrać właśnie taką formę zapłaty, widzi, że sprzedawca nie obawia się wysyłać za pobraniem a przez co daje sygnał, że jest rzetelny i dostarcza na czas. Jeśli zatem chcesz zyskać zaufanie klienta, postaraj się o wprowadzenie tej metody płatności w swoim sklepie.
BLIK – ulubiona metoda płatności
Metodą płatności online charakterystyczną wyłącznie dla Polski jest BLIK. Według wspomnianego już wcześniej badania, właśnie tę formę wybrało w 2020 roku aż 30% kupujących w sieci. Jak wykonać płatność BLIKiem? Wystarczy zalogować się w aplikacji banku i wygenerować czterocyfrowy kod, który następnie należy wpisać w odpowiednim miejscu. Ostatni krok to potwierdzenie transakcji w aplikacji. Jak widać, jest to bardzo szybki sposób na opłacenie zamówienia, co z pewnością ma wpływ na to, że BLIK powoli jest traktowany jako najchętniej wybierana forma płatności przez Polaków.
Karta płatnicza – dlaczego jej nie ufamy?
Zagraniczni użytkownicy Internetu mają więcej zaufania do korzystania z kart, niż my. Nie mamy problemu, by zapłacić kartą za zakupy w markecie, kiedy jednak przychodzi do rozliczenia się za pośrednictwem Internetu od razu ją chowamy. Aby użyć karty w sieci wystarczy podać jej numer w specjalnym formularzu. System sprawdza, czy posiada ona właściwie dane, a następnie autoryzuje przekazanie pieniędzy z konta bankowego.
Płatność kartą internetową przez Internet niesie ze sobą jeden problem – sprzedający nie ma pewności, czy po drugiej stronie na pewno znajduje się właściciel karty, ponieważ może być ona np. kradziona. Brak zabezpieczenia PIN czy możliwość sprawdzenia poprawności danych z dowodem osobistym stanowi dla nas sporą barierę. Kolejnym minusem jest stosunkowo wysoki koszt płatności kartą. Nie jest on już tak wysoki jak kilka lat temu i nie dotyczy niektórych produktów, jednak nadal można spotkać się z opłatami rzędu ok. 2% od sumy transakcji.
Niewątpliwym plusem jest także szybkość operacji i dostępność. Transakcje odbywają się w czasie rzeczywistym, więc zajmują tyle, ile w tradycyjnym sklepie. Dodatkowo kartę mamy zawsze przy sobie, nie potrzebujemy do jej użycia ID i hasła.
Płatności internetowe przez portfel elektroniczny – dyskrecja przede wszystkim
E-portfele to miejsce w Internecie, w którym można wpłacać wybraną kwotę, by później zarządzać nią w miarę potrzeb. Najbardziej znaną platformą udostępniającą ten system jest oczywiście PayPal. Aby stworzyć takie konto potrzebny jest tylko adres e-mail i wypełnienie formularza. W ten sposób stajemy się właścicielami rachunku, do którego nie musieliśmy nawet podawać naszych danych.
Konto możemy zasilić poprzez przelew bankowy, kartę kredytową, a nawet przez SMS. Mając dostępne środki możemy dokonywać transakcji z firmami na całym świecie, jednak należy mieć na uwadze fakt, że zapłacimy dodatkowe 3% za przewalutowanie. Wysyłanie i odbieranie pieniędzy w tej samej walucie nic nie kosztuje. Z kolei jeśli będziemy chcieli wypłacić pieniądze musimy liczyć się z kosztami.
Tak jak w przypadku karty płatniczej operacje płatności internetowej odbywają się w czasie rzeczywistym. Rośnie także popularność wykorzystywania takiej formy płatności w Polsce i coraz więcej sklepów godzi się na taką metodę. Sprawą dyskusyjną jest tu bezpieczeństwo. Z jednej strony pieniądze chroni tylko hasło i mail, na który również nietrudno się włamać. Z drugiej jednak platformy zaczynają rozszerzać możliwości autoryzacji i zwiększają stopnie bezpieczeństwa. Decydując się na portfel elektroniczny sprawdzajmy, czy dana firma jest faktycznie godna zaufania i nie wysyłajmy żadnych pieniędzy, zanim tego nie potwierdzimy.
Płatności online od zawsze wzbudzały sporo emocji. Lęk przed powierzaniem swoich pieniędzy komuś, kogo nawet nie widzimy sprawił, że formy płatności ewoluowały i stawały się coraz bardziej przyjazne i przede wszystkim bezpieczne dla klienta. Dzięki temu dziś, mamy do dyspozycji cały wachlarz możliwości płacenia w sieci, które przejmują również firmy kurierskie. Potwierdzeniem tych słów jest fakt, iż coraz częściej przesyłka kurierska może być opłacana kartą lub BLIKiem, co znacznie ułatwia koordynowanie przesyłek pobraniowych.