Społeczna odpowiedzialność biznesu
„Wesprzyj nas! Lepiej wesprzyj nas! Albo nas!” Często dostajecie maile i telefony z prośbą o wsparcie organizacji pozarządowej? Czy warto zdecydować się na współpracę? Warto.
Wspieranie organizacji pozarządowych to obopólna korzyść. I właśnie ta obustronna satysfakcja jest podstawą długoterminowej współpracy.
Mamy tu w GlobKurier.pl doświadczenia we wspieraniu instytucji non-profit i wiemy, że to rzeczywiście daje dużą satysfakcję i wpływa pozytywnie na naszą motywację. Poniżej kilka przykładów.
Spis treści
Jak i po co wspierać organizacje pożytku publicznego? Komu pomagamy?
Od początku prowadzenia naszej firmy, jasne dla nas było, że chcemy zaangażować się społecznie. Wyznaczając sobie cele nie tylko chcemy rozwijać biznes i zwiększać dochody, ale również pomagać. Te dwie rzeczy są ze sobą nierozerwalnie połączone. Im więcej zarabiamy, tym bardziej możemy zaangażować się w działalność społeczną. To przecież normalne, każdy z nas tak ma. Jeżeli nie martwimy się o pracę, to chętniej poświęcamy swój czas potrzebującym lub wspieramy finansowo instytucje, które się tym zajmują.
Postawiliśmy na współpracę z Fundacją Rozwoju Kardiochirurgii im. Profesora Zbigniewa Religi. To właśnie dla tej organizacji przekazujemy 1% wartości każdej wykonanej przez nas usługi lub sprzedanego produktu. Tym samym wspieramy rozwój badań nad leczeniem chorób serca, z których wyników może kiedyś skorzystać każdy z nas.
Ale to nie wszystko. Nawiązaliśmy również współpracę z Polską Akademią Dzieci. Akademia to wyjątkowy projekt darmowego uniwersytetu, gdzie wykłady prowadzone są przez młodych wykładowców w wieku 6-12 lat. My, natomiast, pomagamy finansować przesyłki Akademii.
Co więcej, działamy również lokalnie wspierając Dom Dziecka „Tęcza” w Katowicach.
Stawiamy zatem na młode pokolenie i rozwój badań. Bo to właśnie od nich zależy, jak będzie wyglądała przyszłość nas wszystkich.
Społeczna odpowiedzialność biznesu – od czego zacząć?
Jak wybrać organizację pożytku publicznego? Jakie wsparcie zaoferować?
Najczęściej to właśnie organizacje pożytku publicznego zgłaszają się do firm, prosząc o wsparcie w realizacji projektów. Zapewne nie raz otrzymaliście maila lub telefon z taką prośbą. I to właśnie wśród tych organizacji możecie wybrać jedną lub kilka, którym udzielicie pomocy.
Można też pójść w drugą stronę. Sam możesz poszukać organizacji, które chcesz wesprzeć oraz wystąpić do nich z propozycją współpracy. Na pewno będą zachwyceni, że ktoś zechce wesprzeć ich działania.
Najlepiej jest wybrać taką organizację, która spełnia cele ważne z waszego punktu widzenia. Jeżeli prowadzisz firmę, która stawia na ekologię, warto nawiązać współpracę z organizacjami zajmującymi się ochroną środowiska bądź rozwojem badań w tej dziedzinie. Dobrym przykładem literatury na temat społecznej odpowiedzialności biznesu są na przykład raporty CSR (kliknij tutaj).
Lokalnie czy globalnie?
Oba rozwiązania są dobre, ponieważ przyczyniają się do rozwiązywania społecznych problemów. Wspierając lokalne instytucje, możemy na bieżąco obserwować postępy działań i częściej uczestniczyć w projektach. Ponad to, dzięki takiemu wsparciu, firma zyskuje lepszą rozpoznawalność wśród społeczność lokalnej. Co może przyczynić się do zdobycia nowej grupy klientów.
Warto w tym momencie zwrócić uwagę na jeszcze jedną ważną rzecz. Decydując się na wspieranie instytucji pożytku publicznego w większym, lub mniejszym stopniu będziemy kontaktować się w tą instytucją. Komunikacja jest podstawą dobrej współpracy. W przypadku dużych instytucji można mieć mniejszą możliwość negocjowania warunków wspierania danego projektu. Natomiast angażując się w życie lokalnej społeczności, można wybrać współpracę z osobą, którą znacie i macie pewność, że będzie się wam dobrze współpracowało.
Jeżeli chcesz wspierać szersze cele, którymi zajmują się większe instytucje, wówczas zostaje tylko jedno rozwiązanie – nawiązać z nimi współpracę. Przy czym pamiętaj, że możesz udzielać się społecznie w różnych dziedzinach i na różnych szczeblach.
Korzyści
Z takich form wsparcia korzystają nie tylko organizacje pozarządowe (NGO). Przy wspieraniu lokalnych organizacji, firmy uzyskują łatwiejszy dostęp do społeczności lokalnej, a biznes uzyskuje większe zaufanie społeczne.
Firma uzyskuje również dostęp do problemów społecznych oraz sposobów ich rozwiązania. Co można wykorzystać w planowaniu rozwoju firmy i dopasowywaniu usług do potrzeb lokalnego rynku.
Wspieranie organizacji pożytku publicznego to silny przekaz zewnętrzny – budujemy reputację i wizerunek firmy. Zwiększa się zaufanie społeczne do biznesu. Ponadto fakt ten oddziałuje również na pracowników. Jasno pokazujemy, jakie są wartości firmy. Nie jest to tylko praca, dla samej pracy, ale również dla wyższego dobra. Często sami pracownicy angażują się oraz utożsamiają z celem organizacji pozarządowej i działają w niej charytatywnie.
Ponadto organizacje pozarządowe realizują i zarządzają projektami społecznymi. Dzięki współpracy, firma może zobaczyć, jak takie działania wyglądają i czerpać z ich doświadczenia. Co może z kolei inspirować do zastosowania innych rozwiązań w firmie. Spojrzenie z innej perspektywy, zawsze jest pomocne.
Najważniejszy jednak jest współudział w realizacji projektu, wartość dodana dla społeczeństwa. To niesamowita satysfakcja i duma, gdy wiesz, że to właśnie dzięki Twojemu wsparciu udało się przeprowadzić przełomowe badania, uratować ginący gatunek, zafundować zdolnemu dziecku stypendium lub odnowić osiedlową świetlicę.
Dzięki wspieraniu instytucji pozarządowych wiemy, że nasza praca przyczynia się do realizacji wielu wspaniałych projektów. To najlepsza motywacja do dalszego rozwoju.