Spóźniona paczka – co zrobić, gdy przesyłka nie dotrze na czas?
Oczekiwania na paczkę przypomina wypatrywanie świętego Mikołaja. Nic dziwnego, że kiedy kurier zawodzi, nasza frustracja rośnie. Wyjaśniamy, co zrobić, gdy paczka się spóźniona. Sprawdź, jakie są Twoje prawa i czy możesz uzyskać odszkodowanie.
Spis treści
Większa skala, większe problemy
Dziś kupowanie towarów online jest łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej, paczki masowo dostarczane są wprost do naszych drzwi. Rynek e-commerce rozwija się i napędza, jednak przy ciągle rosnącym volumenie przesyłek, ryzyko zagubienia, opóźnienia lub uszkodzenia paczek proporcjonalnie wzrasta. Jeśli właśnie teraz borykasz się ze stresującą sytuacją opóźnionej przesyłki, pamiętaj, że jako konsument jesteś chroniony przez prawo i możesz zainicjować procedurę reklamacyjną. Jak to zrobić?
Po pierwsze, opcja śledzenia
Opóźnienia w dostawie mogą być powodowane przez wiele czynników. Jeśli masz taką możliwość, warto przed podjęciem jakichkolwiek kroków skorzystać z narzędzia śledzenia i sprawdzić status paczki. To podstawowa wiedza, która ułatwi dalszy sposób postępowania. W raporcie MetaPack poświęconym dostawom w e-commerce prawie 90% ankietowanych klientów deklaruje, że śledzą status dostawy swoich zamówień. Jeśli otrzymałeś bezpośredni link do strony śledzenia na platformie przewoźnika, skorzystaj z tej opcji! Jeśli monitoring nie jest dostępny, oczekiwany czas dostawy został przekroczony, bądź nie rozumiesz zawartych w panelu informacji — musisz podjąć kolejne kroki.
Zrealizowałeś zakupy online i paczka się spóźnia?
Pierwszym krokiem zawsze powinien być kontakt ze sklepem internetowym, ponieważ to on jest zleceniodawcą. W tym przypadku umowa zawarta jest pomiędzy sklepem a kurierem. O ile nie zapłaciłeś bezpośrednio za dostawę u firmy kurierskiej, to właśnie sklep jest ci winien wyjaśnienia. Oczywiście, w przypadku gdy usługa nie jest zrealizowana poprawnie, prawo do reklamacji przysługuje każdemu klientowi, ale aby złożyć reklamację bezpośrednio u przewoźnika potrzebne są dodatkowe działania. Jeśli podmiotem reklamującym jest inna osoba niż klient zlecający usługę: do reklamacji, musi zostać dołączone pełnomocnictwo podpisane przez zleceniodawcę. Pamiętaj, że Ciebie, jako odbiorcę obowiązuje umowa zawarta ze sprzedawcą, od którego kupiłeś przedmiot, a nie z firmą kurierską, która ten przedmiot dostarcza. Termin dostawy, jaki sprzedawca komunikuje na swojej platformie, jest dla niego wiążący i to jemu powinieneś zgłosić swoje wątpliwości.
Usługa realizowana przez brokera
Jeśli samodzielnie podejmujesz procedurę reklamacyjną, w przypadku korzystania z usług brokera kurierskiego, reklamacja może zostać złożona przez serwis. W przypadku GlobKurier.pl dokumenty powinny zostać dostarczone w terminie do 7 dni od momentu doręczenia paczki. Warto zaznaczyć, że w dalszym etapie reklamacja zostanie przekazana do przewoźnika odpowiedzialnego za realizację usługi i rozpatrywana bezpośrednio przez przedstawicieli firmy kurierskiej. Na złożoną reklamację przewoźnik powinien odpowiedzieć w ciągu 30 dni. GlobKurier.pl współpracuje z kilkudziesięcioma przewoźnikami, w tym z czołowymi markami takimi jak: UPS, InPost, GLS, DHL, DPD oraz mniejszymi firmami logistycznymi. Część warunków realizacji reklamacji dyktowana jest przez ogólnie obowiązujące prawo, część wynika z wewnętrznych regulaminów przewoźników.
Opóźnienie przesyłki, a odszkodowanie
Art. 83 ust. 1 ustawy Prawa przewozowego definiuj, iż odszkodowanie za opóźnienie w transporcie, ograniczone jest do wysokości kwoty podwójnego przewoźnego (pod warunkiem udokumentowania, iż powstała szkoda inna niż w przesyłce).
Te ograniczenia w wysokości odszkodowania dotyczą przesyłek, które są realizowane na terenie naszego kraju. Tak jak podkreślaliśmy wcześniej, zgodnie z prawem umowa na zakup towaru online jest zawarta ze sprzedawcą, a ustawa o prawach konsumenta powoduje, że to właśnie sprzedawca towaru jest odpowiedzialny za dobry stan i bezpieczną dostawę zamówienia. Tym samym odszkodowanie od firmy kurierskiej w przypadku źle zrealizowanej usługi otrzyma zleceniodawca. Szczegóły tego, jak wypłacane jest odszkodowanie, definiuje regulamin firm kurierskich i umowa, jaką sklep internetowy podpisuje z przewoźnikiem.
Kiedy reklamacja nie zostanie rozpatrzona pozytywnie?
W procesie reklamacyjnym opóźnienie przesyłki musi zostać odpowiednio zdefiniowane. Każdy sprzedawca (pomijając indywidualne ustalenia) musi wysłać zamówiony towar w ciągu 30 dni. Przy czym fakt, że odbiorca nie otrzymał jeszcze przesyłki, nie oznacza, że klasyfikuje się ona do kategorii opóźnionych. Być może kurier bezowocnie próbował dostarczyć przesyłkę i skrzynce znajduje się informacja o próbach doręczenia. W przypadku przesyłek międzynarodowych wstrzymać dostawę mogą również problemy z odprawą celną.
Reklamacja nie ma podstaw także w przypadku, gdy:
- przesyłka została błędnie zaadresowana,
- odbiorca zmienił miejsce zamieszka, dane kontaktowe są nieaktualne,
- odbiorca odmówił przyjęcia przesyłki (w tym realizacji opłaty za pobranie),
- faktyczna waga przesyłki przekracza tą deklarowaną podczas zamówienia,
- opóźnienie wynika ze złych warunków atmosferycznych: śnieżyca, powódź, pożar,
- tzw. siły wyższe: katastrofa drogowa, strajk,
- przesyłka zawiera towary niebezpieczne bądź wyłączone z transportu.
Co powinna zawierać poprawnie złożona reklamacja?
W reklamacji konieczne jest umieszczenie imienia i nazwiska osoby składającej, potrzebny będzie też adres do korespondencji i kwota roszczenia. Aby reklamacja była wiążąca, musi zostać przygotowane uzasadnienie i podpis osoby uprawnionej. Jeśli dokumentacja zostanie w pełni skompletowana, z pewnością przyśpieszy to cały proces. Do pisma należy dołączyć oryginał listu przewozowego. Jeśli składasz reklamację z perspektywy klienta biznesowego, istotna będzie też faktura i kosztorys, który zobrazuje straty wynikające z opóźnienia dostawy towaru. Jeśli towar jest uszkodzony powinieneś sporządzić protokół szkody podczas doręczenia przesyłki. Jeśli kurier odmawia lub twierdzi, iż nie ma przy sobie niezbędnego formularza, powinieneś odmówić przyjęcia przesyłki. Jeśli uszkodzenia zostaną zauważone po odjeździe kuriera, to jest możliwość zlecenia sporządzenia protokołu szkody u przewoźnika w terminie do 7 dni od daty doręczenia przesyłki. Możesz w ramach przysługujących praw anulować umowę i otrzymać zwrot pieniędzy, niezależnie od tego, czy produkt został zakupiony online, czy w sklepie.
Płacisz dodatkowo za usługę?
Wielu z nas decyduje zapłacić więcej i wskazać konkretne dni dostawy, aby ułatwić sobie życie i nie przegapić dostawy ważnej paczki. Jeśli korzystasz z opcji doręczenia terminowego i usługa nie zostanie zrealizowana w terminie, możesz domagać się zwrotu. Ekspresowe dostawy z reguły kosztują więcej, regulaminy do tego typu usług sporządzane są inaczej. Jeśli zapłaciłeś za jakąś formę szybkiej dostawy i nie otrzymałeś przesyłki na czas, powinieneś reklamować usługę.
Uszkodzenia? Działaj szybko!
Paczka dotarła uszkodzona? Nawet jeśli zakupiony online towar jest uszkodzony z winy kuriera, który np. próbował wycisnąć go przez skrzynkę na listy — powinieneś skontaktować się ze sprzedawcą. Według ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o prawie przewozowym nadawca ma obowiązek odpowiedniego przygotowania i zabezpieczenia przesyłki do transportu. Kwestia odpowiedzialności za nieprawidłowe zapakowanie nie może być przeniesiona na przewoźnika. Nie zmienia to faktu, że jeśli przedmiot dotrze uszkodzony, masz pełne prawo poprosić o zwrot pieniędzy lub wymianę. Jak najszybciej skontaktuj się ze sklepem i zrób zdjęcie jako dowód na uszkodzenie produktu.
Piotr Schuetz
Specjalista ds. Reklamcji w GlobKurier.pl. Na co dzień pracuję przy obsłudze bieżących reklamacji oraz pomaga w rozwiązania problemów klientów indywidualnych i biznesowych.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl
Paczka nadana z Polski 09.12….dzisiaj jest 21.12 i cisza !!! Ze śledzenia paczki wynika iż przesyłka od dnia 17.12 godz 7.38 przebywa w Lillestrom. Człowiek zamawia kuriera z myślą iż przesyłka szybko dotrze. Niedawno nadawałam przesyłkę do Anglii DHL-em…podróż trwała 5 dni – w tym tylko 3 dni robocze. Czas trwania podróży do Norwegii to jakaś pomyłka.
Nie polecam firmy Ambro Express! Są niepoważni. Zamówiłem 08.12.21 części od sprzedawcy na allegro, sprzedawca wysłał zapotrzebowanie do firmy twu Ambro Srexpress i otrzymał list przewozowy z dnia 09.12. Po paru dniach spojrzałem na allegro, gdzie jest moja paczka…nie odebrana. Sprzedawca kilkukrotnie pisał i dzwonił do Srambro, ale tylko go oszukiwali, że w środę, że w poniedziałek będzie kurier, że przepraszają, bo przenoszą oddział. Dziś napisałem dwa maile, do biura i do panelu klienta. Ciekawi mnie ich kolejne kłamstwo. Szukałem tego towaru 4-5 tygodni. Nie chcę rezygnować. Sprzedawca też giguś i maślak trochę, bo twierdzi, że to jedyna taka firma, które bierze ponadnormatywny towar… bzdury, jakbym nie zamawiał to nnych duuuzych rzeczy, może i bym uwierzył. Firma Ambro Express to wstyd i żenada
Zamowilem paczke 12-12 a 17 wyslano i do dzis cisza oplacona ekstra miala dojsc do 22 bo to jest prezent i cisza ,,,,,,,,,,,coz robic
17sierpnia 2022 wysłałam paczkę do córki z Niemiec do Polski nie doszła co zrobić
Tez mam z nimi problem brak slow nie polecam tej firmy AMBRO EKSPRESS PZRESYLKA Z BYDGOSZCZ-MIEDZYZDROJE EKSPRESSOWO HAHAHAHA 9DNI ROBOCZYCH TO JEST SMIESZNE JESZCZE RAZ NIE POLECAM
uważam, że firma Globkurier oszukuje ludzi. Oszustwo polega na tym, że będąc na Waszej stronie podajecie terminy dostarczenia, które z góry sa nierealne – czego dowiedziałam sie od pracowników tej firmy. Nazywam to oszustwem równiez dlatego, że firma wie, że nie dostarczy i zupelnie się tym nie przejmuje zrzucajac odpowiedzialność na kurierów. Od tygodnia status przesyłki….że jest w Strykowie i tylko z rozmowy telefonicznej wynika (na co nie ma żadnych dowodów), że przesyłka jest w drodze do Portugalii. Mimo zapewnień o kontakcie i powrocie z informacją – cisza. Wszędzie gdzie mogę wystawiam KATASTROFALNĄ opinię GLOBKURIEROWI i myślę o napisaniu do Rzecznika Praw Konsumenta.
PS – Paczka nie dotarła i wciąż nie wiem kiedy dotrze do nadawcy
Masz Kobieto rację. GlobKurier to dziadowska firma pośrednicza. Dwa dni temu opłaciłem
Kuriera ( pomijam fakt, że to był FedEx – kolejne patałachy) i cisza. Nawet się dziad nie zjawił po przesyłkę. GlobKurier tylko mówi – sprawdzimy, monitujemy, dowiemy się i oddzwonimy. Nic więcej.
Okazało się, że nawet nie mają żadnego kontaktu z Kurierami. Przyjadą albo nie przyjadą. Moja opłacona przesyłka nadal leży w domu i czeka ….