Transport kolejowy – komu się opłaca z niego skorzystać?
Według najnowszych analiz wielkość przewozów koleją towarową w latach 2004-2018 w Polsce wzrosła o 14%. Przedsiębiorcy wciąż chętnie wykorzystują kolej z kilku powodów. Kto i w jaki sposób może korzystać z tranzytu kolejowego? Poznaj wszystkie plusy i minusy tego rozwiązania.
Spis treści
Miliony ton i kilometrów
Na to, czy fracht kolejowy będzie korzystniejszy finansowo względem innych środków transportu, wpływa wiele czynników: długość trasy, rodzaj transportowanego ładunku i rodzaj wykorzystywanych wagonów. Według Urzędu Transportu Kolejowego tylko w I kwartale 2018 roku przedsiębiorstwa kolejowe przetransportowały 62 mln ton ładunków, pokonując trasę o długości 21 mln km. Zaobserwowano także wzrost głównych wskaźników: wydajności transportu o 18% — masy o 14% — wydajności operacyjnej o 19%. Oznacza to, że wielu przedsiębiorców inwestuje właśnie w ten rodzaj spedycji.
Dlaczego kolej?
Po pierwsze, o wyborze tranzytu kolejowego decyduje przystępna cena, szczególnie zauważalna w przypadku dalekich dostaw. Kolej ma niższe koszty paliwa w porównaniu z transportem drogowym, co jest szczególnie odczuwalne przy transporcie dużych ilości ładunków. Pojedynczy pociąg towarowy jest w stanie przewieźć znacznie większy ładunek niż pojedyncza ciężarówka. Daje to znaczną przewagę nad transportem samochodowym, do przewiezienia tej samej ilości ładunku potrzeba mniej siły roboczej i energii.
Dalekobieżne rozwiązanie
Transport kolejowy polecany jest szczególnie na długich trasach. Choć pociągom towarowym daleko do samolotowych prędkości, to realnie konkurują z transportem morskim i mogą zapewnić znacznie szybszy czas tranzytu na długich dystansach. Ważnym aspektem jest także niezależność od środowiska — szybkość dostawy i jakość transportu nie jest uzależniona od warunków pogodowych, co jest częstą przeszkodą w przypadku frachtów lotniczych. Transport kolejowy wyróżnia także kwestia bezpieczeństwa. Według statystyk celowe uszkodzenia, włamanie i kradzieże zdarzają się niezwykle rzadko. Co ważne, dzięki niskiej awarii, większej przewidywalności transport kolejowy umożliwia precyzyjne określenie czasu załadunku, rozładunku czy dostawy. Koleje mają znormalizowane rozkłady jazdy, przez co w odróżnieniu od ciężarówek nie są uzależnione od korków na drogach.
Alternatywa dla frachtu lotniczego
To często najwygodniejsze rozwiązanie. Pociągi towarowe dostosowane są do transportu dużych, problematycznych ładunków. Wagony konstruowane są w taki sposób, aby łatwo i bezpiecznie ładować i rozładowywać towar. Wagon o otwartej skrzyni sprawdza się w transporcie suchych ładunków masowych. Najczęstszym rodzajem towarów transportowanych w wagonach samowyładowczych są węgiel kamienny, cukier, nawozy. Wagon samowyładowczy został zaprojektowany w taki sposób, aby rozładowywać ładunek przez drzwi na dole lub po bokach wagonu. W zależności od przewożonego towaru zawsze można przykryć wagon samowyładowczy w celu ochrony ładunku przed warunkami atmosferycznymi. Innym rodzajem wagonu jest gondola, najczęściej wykorzystywana do transportu suchych ładunków masowych, głównie w przemyśle stalowym.
Chcesz wiedzieć więcej? Poznaj naszą ofertą transportu kolejowego: https://www.globkurier.pl/oferta/transport-kolejowy
Transport kontenerowy
Rozważając wykorzystanie frachtu kolejowego, przedsiębiorca powinien poznać zalety transportu kontenerowego. Korzystanie z transportu kolejowego w ramach strategii intermodalnej może przynieść znaczące korzyści. Intermodal to wykorzystanie dwóch lub więcej rodzajów transportu towarów. W Polsce transport intermodalny opiera się przede wszystkim o wykorzystanie kontenerów. W przypadku połączeń drogowych i kolejowych pociągi wykorzystywane są do transportu dalekiego zasięgu. Ciężarówki natomiast używane są do dostarczania ładunku z miejsca pochodzenia do terminalu, a następnie z terminalu do miejsca przeznaczenia. Pociąg towarowy może być z powodzeniem wykorzystywany na środkowym, najdłuższym odcinku trasy i przewozić towary z terminala A do terminalu B. Początkowy i końcowy odcinek może zostać obsłużony przez ciężarówki. Istnieją wagony specjalnie zaprojektowane do łatwego transportu kontenerów. W niektórych krajach możliwe jest załadowanie dwóch kontenerów jeden na drugim. Dzięki temu transport kolejowy jest jeszcze bardziej efektywny. Ze względu na ograniczenia pionowe sieci kolejowej wielu obszarów, tuneli i okablowania napowietrznego, nie jest to jednak możliwe w każdym obszarze.
Kierunek Wschód
O tym, jak ważny jest transport kolejowy w handlu międzynarodowym świadczy inicjatywa budowy „Nowego Jedwabnego Szlaku” – tras przelotowych przez Azję Środkową. W planach są nowe trasy kolejowe między Chinami a Europą, które najprawdopodobniej zmienią logistyczne schematy, konkurując z ofertą linii lotniczych i firm żeglugowych. Aktualnie podróż pociągów transportujących kontenery z północnych i środkowych Chin do Europy (z terminalu do terminalu) trwa od 15 do 18 dni. Szacuje się, że ten czas transportu w najbliższej przyszłości skróci się do około 10 dni.
Teraz Twoja kolej!
Myślisz o wykorzystaniu tranzytu kolejowego w swoim przedsiębiorstwie? W GlobKurier.pl do potrzeb klienta podchodzimy indywidualnie i jesteśmy gotowi zaoferować ekonomiczną i niezawodną formę dostawy za pomocą różnych środków transportu. Proponujemy złożone projekty intermodalne, przewozy wagonowe i kontenerowe. Sprawdź ofertę kompleksowej logistyki.
Wykorzystaj możliwości, skontaktuj się z specjalistami z GlobKurier.pl: kontakt@globkurier.pl
GlobKurier.pl
GlobKurier.pl to pełna oferta usług kurierskich. Współpracujemy z 50 firmami kurierskimi i dostarczamy przesyłki kurierskie do 192 krajów świata.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl