Transport morski – spedycja morska towarów
Transport morski otworzył drogę sprawnej wymianie handlowej pomiędzy kontynentami i przyczynił się do stworzenia globalnego łańcucha dostaw. W 1980 roku ponad 2,6 miliarda ton ładunków zostało przetransportowanych drogą morską. Z biegiem lat wartości te systematycznie rosły, by w 2017 roku osiągnąć wartość 10,7 mld ton ładunków. Jak dziś wygląda transport morski z wykorzystaniem kontenerów?
Spis treści
Kontenery morskie
Jeśli chodzi o transport morski, to liczba ładunków przewożonych w kontenerach znacząco rośnie, stając się wiodącym trendem w transporcie morskim. Początkowo ładunki kontenerowe stanowiły one prawie 3% wszystkich przewożonych towarów, dziś jest to 20%. Jednocześnie pod względem wartości transport kontenerowy towarów drogą morską stanowi prawie 60% całkowitego handlu morskiego na świecie[1]. Kontenery pojawiły się w latach 30. XX wieku, kiedy amerykański przewoźnik Malcolm McLean zauważył, ile czasu marnuje się przy przeładunku towarów ze statków na ciężarówki. Wtedy wpadł na pomysł ujednolicenia kontenerów, tak aby można je było przewozić zarówno ciężarówkami, jak i statkami. Dzięki temu transport morski stał się bardziej efektywny.
1, Shipping Containers Market – Segmented by Size, Type, and Geography – Growth, Trends, and Forecast,
Trend konsolidacji i funkcje kontenerów morskich
Rozwój kontenerów zawdzięczamy rosnącemu trendowi konsolidacji, który pozwala znacznie obniżyć koszty transportu. Kluczową innowacją kontenerów był fakt, że były wystarczająco duże, by pomieścić kilka tysięcy stóp sześciennych towarów, ale wystarczająco małe, by bez problemu zmieścić się na ciężarówce i kontynuować podróż drogą lądową. To sprawiło, że handel morski stał się znacznie bardziej wydajny. Kontenery są na tyle ciężkie i masywne, że spełniają swoje zadanie w trudnych morskich warunkach, a jednocześnie wystarczająco lekkie, aby można je było przenosić za pomocą dźwigów, wózków widłowych czy innego powszechnie dostępnego sprzętu. Inne zalety kontenerów to: duża pojemność i funkcje konstrukcyjne, które w pewien sposób umożliwiają układanie w stosy i wieże.
Morski sposób na duże ładunki
Transport morski z wykorzystaniem kontenerów jest bardzo elastycznym rozwiązaniem. Tym sposobem mogą być przewożone różne gatunki i rodzaje towarów, od tych suchych przez towary wymagające chłodzenia, aż po materiały płynne. Obecnie kontenerowce mają pojemność do 20 000 TEU, co świadczy o skali ich rozwoju. Właśnie pojemność jest tutaj kartą przetargową. Tak duża ilość jednocześnie przewożonych ładunków stanowi znaczącą przewagę transportu morskiego nad transportem lotniczym. Transport morski z uwagi na zastosowanie kontenerów pomaga zaoszczędzić czas i pieniądze dzięki temu, że towary przewożone w kontenerze nie wymagają ponownego załadunku.
Główne porty
Nie dziwi więc fakt, że transport morski zaczyna dominować. Kontenery wysyłkowe służą do transportu towarów na całym świecie. Są ładowane i rozładowywane w głównych portach. Chiny są światowym liderem pod względem przepustowości kontenerów w portach morskich. Port w Szanghaju jest największym portem kontenerowym na świecie, a jego przepustowość wzrosła o 8,4% w 2017 roku, osiągając 40 milionów TEU. Ograniczenie transportu drogowego na rzecz transportu morskiego jest szczególnie widoczne właśnie w krajach azjatyckich. To samo dotyczy Afryki, która importuje takie towary, jak tkaniny, sprzęt telekomunikacyjny czy produkty żywieniowe, np. zboża. Kontenery morskie świetnie sprawdzają się w transporcie tego typu materiałów. Z kolei w Europie wciąż obecny jest handel morski z wykorzystaniem drobnicowców, co jest bezpośrednio związane z rodzajem ładunków przewożonych do krajów europejskich. Wynika to z faktu, że maszyny i urządzenia transportowe stanowią aż 30% towarów importowanych do Europy. Nie oznacza to jednak, że Europejczycy nie korzystają z tego rozwiązania. Niemcy mają 20,2% udziału w rynku i największą liczbę kontenerowców. Na drugim miejscu jest Dania z udziałem 10,7%. Grecja posiada 9,1% udziału. Państwo inwestuje w transport kontenerowy ze względu na wyspiarski charakter oraz fakt, że kraj znajduje się na szlaku handlowym między Europą a Afryką i Azją.
Transport morski – o czym jeszcze warto pamiętać?
Jeśli chodzi o transport morski, warto przeanalizować kilka dodatkowych kwestii. Jedną z nich jest dodatkowe ubezpieczenie. Transport morski jest jedną z najbezpieczniejszych form przesyłania towaru. Zawsze jednak występuje pewne ryzyko, takie jak uszkodzenie zamówienia czy wystąpienie klęski żywiołowej. Warto więc przygotować się na każdą ewentualność, zabezpieczając w odpowiedni sposób ładunek poprzez inwestycje w ubezpieczenie, które pokryje ewentualne szkody. Jeżeli zdecydujesz się postawić na transport morski, koniecznie zastosuj odpowiedni kontener do rodzaju przewożonego towaru. Specyfika konkretnego zamówienia może wymagać użycia kontenerów chłodniczych lub rozwiązań, jakimi są tzw. tanktainers. Dobrze, żeby handel morski dawał możliwość śledzenia towaru w czasie jak najbardziej zbliżonym do rzeczywistego. Pozwala to dostosować konkretne kroki związane z dalszym transportem zamówień i reagować na ewentualne opóźnienia w dostawie.
Rodzaje transportu wodnego?
Transport wodny i transport morski to dwa nieco inne tematy. Transport morski jest częścią transportu wodnego. Odgrywa on kluczową rolę w handlu międzynarodowym. Warto również pamiętać, że pozwala on na przewóz towarów i pasażerów między portami na całym świecie. Transport morski w Polsce odgrywa też bardzo ważną rolę w przypadku rozwoju gospodarczego w naszym kraju. Do największych portów morskich w Polsce zaliczamy:
- Port Gdańsk,
- Port Gdynia,
- Port Szczecin Świnoujście.
Jeśli chodzi o transport wodny i jego rodzaje, możemy wyróżnić również takie rodzaje, jak:
- transport śródlądowy,
- transport przybrzeżny,
- transport żeglarski,
- transport pasażerski.
Handel morski jest jednak jednym z kluczowych aspektów, jeśli chodzi o efektywne przewożenie ludzi i towarów po całym świecie. Z tego względu ma ogromne znaczenie w handlu międzynarodowym. Transport morski w Polsce to ważna część naszej gospodarki i również trzeba o tym pamiętać. Głównymi towarami przewożonymi drogą morską są zboża i nawozy. Polska również bierze udział w rynku eksportowym w kontekście zbóż. Dlatego sprawne funkcjonowanie transportu morskiego jest tak ważne dla naszego kraju.
Ciągłe udoskonalanie
Międzykontynentalna wymiana handlowa stała się codziennością, dziś rozwój nowych technologii pozwala na usprawnienie procesów logistycznych także w transporcie morskim. Przykładem jest mobilne skanowanie kontenerów. To idealne rozwiązanie do zarządzania ładunkami wysyłkowymi. Transport morski wykorzystuje technologie mobilnego rejestrowania ładunków, która zapewnia prawidłowe rejestrowanie numerów kontenerów w całym łańcuchu dostaw oraz prawidłowy transport ładunku. Ponadto oszczędza czas menedżerom portów, zmniejszając ilość ręcznego wprowadzania danych, które należy wykonywać codziennie. Zgodnie z najnowszym raportem IHS Markit Trends popyt na handel morski ze strony pięciu największych krajów eksportujących kontenery (Chiny, USA, Korea Południowa, Japonia i Tajlandia) będzie rósł w tempie około 4,8 procent rocznie do 2025 roku[2].
[2] Five trends shaping the global maritime industry
W GlobKurier.pl jesteśmy w stanie zaoferować rozwiązania dla klientów, których działania skupione są na głównych trasach handlowych bądź usługach śródlądowych. Jako profesjonalny operator logistyczny możemy zaproponować elastyczne podejście do każdego zlecenia.
Sprawdź porty morskie obsługiwane przez GlobKurier.pl: https://www.globkurier.pl/oferta/transport-morski
Tomasz Burek
Menadżer ds. Rozwoju Produktu i Zakupów w GlobKurier.pl. Posiada wieloletnie doświadczenie w branży kurierskiej. Specjalizuje się w logistyce międzynarodowej i zarządzaniu sprzedażą.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl