Transport nienormatywny — czym się cechuje?
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak przewożone są ogromne turbiny wiatrowe, masywne konstrukcje stalowe czy wielkogabarytowe maszyny przemysłowe? To zadanie realizuje transport nienormatywny, który jest kluczowy dla wielu branż. W tym artykule wyjaśnimy, czym jest transport nienormatywny, jakie zasady regulują przewóz ładunków o nietypowych rozmiarach i masie oraz jakie koszty są z nim związane. Znajdziesz tu też kilka ciekawostek transportowych w rozmiarach XXL.
Spis treści
Czym jest transport nienormatywny?
Transport nienormatywny definicja: transport nienormatywny to przewóz ładunków, których wymiary lub masa przekraczają dopuszczalne limity określone w przepisach ruchu drogowego. Obejmuje zarówno ładunki o nadmiernej długości, szerokości, wysokości, jak i masie. Przewóz taki wymaga specjalnych zezwoleń, sprzętu oraz często eskorty, aby zapewnić bezpieczeństwo na drogach. Jest on regulowany przez przepisy określające wymagania techniczne pojazdów, procedury uzyskiwania zezwoleń oraz zasady planowania trasy. Obejmuje on szeroki zakres ładunków, które nie mieszczą się w standardowych naczepach i wymagają specjalistycznego transportu.
Ładunki nienormatywne:
- maszyny i urządzenia wielkogabarytowe — turbiny wiatrowe, elementy elektrowni, kotły, konstrukcje stalowe,
- pojazdy specjalistyczne — maszyny budowlane, dźwigi, koparki,
- długie ładunki — drewno, profile metalowe, rury.
- ładunki ponadgabarytowe — domy modułowe, jachty, elementy infrastruktury.
Przykłady nienormatywnych transportów:
- W 2012 roku, po zakończeniu swojej imponującej misji kosmicznej, prom Endeavour wyruszył w ostatnią podróż — tym razem nie w kosmos, lecz ulicami Los Angeles. 19-kilometrowy przejazd do California Science Center, gdzie miał zostać wystawiony jako eksponat, był przedsięwzięciem na miarę tego niezwykłego statku kosmicznego. Endeavour, o imponujących rozmiarach – 24 metry szerokości, 17 metrów wysokości i 37 metrów długości — stanowił nie lada wyzwanie logistyczne. Relację z tego wydarzenia, można obejrzeć na kanale Los Angeles Times na platformie YouTube:
Space shuttle Endeavour’s trek across LA: Timelapse
- Największym przedmiotem, jaki kiedykolwiek został przetransportowany drogą lądową, jest jednostka odsalania wody ważąca ponad 4800 ton. Operacja miała miejsce w 2012 roku w Arabii Saudyjskiej i wymagała użycia specjalnego zestawu ciężarówek z 172 osiami. Przewóz tego ogromnego urządzenia, które było większe niż połowa boiska do futbolu, był wyjątkowym wyzwaniem logistycznym.
- Największym obiektem kiedykolwiek transportowanym przez polskie drogi była maszyna do drążenia tuneli (Tunnel Boring Machine, TBM), używana przy budowie trasy S19 pod Rzeszowem. Ten ogromny „kret” ważył w sumie 4000 ton, miał długość 112 metrów, a średnica tarczy wynosiła 15,2 metra. Transport TBM był niezwykle skomplikowany i wymagał modyfikacji infrastruktury drogowej, w tym przebudowy rond, modyfikacji kolizyjnych linii energetycznych oraz demontażu latarni ulicznych. Cały konwój składał się z kilku zestawów transportowych, z których największe miały rekordowe wymiary: 9 metrów szerokości, 74 metry długości i wagę około 260 ton (Obserwator logistyczny).
- W Krakowie w 2018 roku przeprowadzono transport dużych elementów stalowych mostu przez Wisłę, który obejmował przewóz sekcji mostu o długości ponad 50 metrów i wadze przekraczającej 100 ton. Operacja wymagała użycia specjalistycznych pojazdów oraz dokładnego planowania trasy, aby uniknąć kolizji z infrastrukturą miejską. W 2019 roku z portu w Szczecinie do elektrowni w Bełchatowie przetransportowano największy w historii Polski transformator. Operacja wymagała użycia specjalnego zestawu naczep niskopodwoziowych oraz eskorty policji.
Zasady przewozu ładunków nienormatywnych
Transport nienormatywny charakteryzuje się koniecznością szczegółowego planowania i przygotowania. Trasa przejazdu musi być dostosowana do gabarytów i masy ładunku, a pojazdy i zabezpieczenia odpowiednio dobrane. Ze względu na specyfikę, koszt transportu nienormatywnego jest zazwyczaj wyższy niż standardowego. Przewóz ładunków nienormatywnych podlega ścisłym regulacjom prawnym, wymagającym uzyskania odpowiednich zezwoleń. Ponadto transport ten wymaga doświadczenia i specjalistycznej wiedzy, aby zapewnić bezpieczeństwo i zgodność z przepisami. Ładunek musi być odpowiednio zabezpieczony, a pojazd prowadzony przez doświadczonego kierowcę z kwalifikacjami. Trasa musi uwzględniać przeszkody takie jak mosty i wiadukty, a pojazd musi być odpowiednio oznakowany. W niektórych przypadkach konieczna jest obecność pilota, który kieruje pojazdem na trasie przejazdu.
Przykład nieprawidłowego transportu ponadgabarytowego: https://www.gov.pl/web/gitd/nieprawidlowy-transport-ponadgabarytowy
Transport nienormatywny — koszty
Transport ładunków nienormatywnych wiąże się z różnymi kosztami, które obejmują opłaty za uzyskanie specjalnych zezwoleń, których kategorie zależą od parametrów pojazdu i trasy. Koszty te obejmują także opłaty administracyjne związane z procesem uzyskiwania zezwoleń oraz potencjalne dodatkowe opłaty za eskortę i zabezpieczenie ładunku. Ponadto, planowanie trasy i dostosowanie do wymogów bezpieczeństwa również generuje dodatkowe koszty logistyczne. Dostosowanie przepisów do regulacji unijnych wpłynęło na zmianę struktury tych opłat.
Więcej informacji znajdziesz na stronie GDDKiA.
Czas oczekiwania na pozwolenia
Czas oczekiwania na uzyskanie zezwoleń na przewóz ładunków nienormatywnych w Polsce może się różnić w zależności od kategorii pozwolenia. Zezwolenia kategorii I wydawane są przez starostów lub prezydentów miast i czas oczekiwania wynosi do 7 dni roboczych. Pozwolenia kategorii II-V wydawane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad mają czas oczekiwania wynoszący do 30 dni roboczych. Proces uzyskania zezwoleń może obejmować dodatkowe kroki, takie jak uzyskanie zgody od zarządców dróg oraz konsultacje dotyczące trasy przewozu.
Czy transport nienormatywny i ponadgabarytowy to samo?
Transport nienormatywny i ponadgabarytowy są często używane zamiennie, jednak mają nieco inne znaczenia. Transport nienormatywny odnosi się do przewozu ładunków, które przekraczają standardowe wymiary i masę dopuszczalną dla zwykłych środków transportu. Obejmuje to zarówno wymiary, jak i masę. Natomiast transport ponadgabarytowy koncentruje się głównie na ładunkach przekraczających standardowe wymiary jak długość, szerokość i wysokość. W praktyce jednak oba terminy często odnoszą się do tego samego rodzaju transportu specjalistycznego. Transport ponadgabarytowy jest podkategorią transportu nienormatywnego.
Transport nienormatywny z GlobKurier.pl
Przed Twoją firmą wyzwanie logistyczne wymagające specjalistycznej wiedzy i odpowiedniego sprzętu? Dzięki współpracy z GlobKurier.pl organizacja przewozu ładunków wielkogabarytowych staje się znacznie łatwiejsza. Platforma umożliwia dostęp do szerokiej gamy przewoźników, co pozwala na szybkie porównanie cen i wybór najodpowiedniejszej opcji. Oferowana jest kompleksowa obsługa, obejmująca planowanie trasy, uzyskanie niezbędnych zezwoleń oraz monitorowanie przesyłki w czasie rzeczywistym, co zapewnia bezpieczeństwo i wysoką jakość usług. Dowiedz się więcej na GlobKurier.pl.