Szczyt paczkowy w e-commerce
Sezonowy wzrost zamówień oznacza wytężoną pracę i szaloną liczbę zleceń. Jak zatem poradzić sobie tak, aby nie stracić, a wręcz zyskać jak najwięcej?
Okres przedświąteczny jest doskonałym momentem, aby zastanowić się nad wydajnością i automatyzacją działania sklepu internetowego. Klienci liczą, że ich przesyłki dotrą na czas i zastanawiają się, jaki sklep wybrać, żeby pod choinką znalazły się wszystkie oczekiwane prezenty. Warto zatem przed świętami zadbać o odpowiednią obsługę i zaoszczędzić zarówno sobie, jak i swoim klientom niepotrzebnych nerwów. Można posiłkować się analizami zapotrzebowania konsumentów z poprzednich lat.
Spis treści
WMS – Warehouse Management System
Aby poprawnie zorganizować magazyn i wysyłkę przede wszystkim jednak najważniejsze jest, aby zadbać o prawidłowe systemy WMS (ang. Warehouse Management System), czyli o nic innego, jak o system zarządzania magazynem. Przy wykorzystaniu tego typu systemów możliwość popełnienia pomyłek jest wykluczona. Oprócz zastosowania programów magazynowych można dodać w ramach usprawnień na przykład skanery kodów kreskowych i tym samym same kody kreskowe na produktach. Jest to rozwiązanie dość oczywiste, ale po konfiguracji z systemem WMS może się okazać niezwykle przydatne.
Jak wzrost zamówień wpływa na jakość i szybkość obsługi?
W przypadku działania jednoosobowej, początkującej firmy sytuacja jest łatwa, ale w miarę upływu czasu i zwiększonej ilości zamówień z 10, 30, 50 dziennie do 100 i więcej na dzień może nie być tak łatwo. A jeśli weźmiemy pod uwagę fakt wzmożonych zleceń w szczycie paczkowym, to może się okazać, że będziemy odbierać więcej telefonów od niezadowolonych klientów niż z życzeniami świątecznymi.
Jakie rozwiązania pomogą?
Oprócz zastosowania automatyzacji stawiaj na samoobsługę. To znaczy instruuj i edukuj swoich klientów tak, aby mogli sami w szybki sposób dowiedzieć się jak najwięcej o zamawianym produkcie. Na przykład o jego aktualnej dostępności.
Jednak oczywiście stosuj takie rozwiązania przy pomocy odpowiedniego oprogramowania integrującego systemy magazynowe (tzw. dropshipping), wykorzystywanego przez takie platformy jak na przykład KQS, Magento czy IAI Shop, aby przez przypadek nie utrudnić sobie dodatkowo pracy. Prostym we wdrożeniu i pomocnym dla konsumenta rozwiązaniem jest także wprowadzenie możliwości samodzielnej edycji zamówienia krótko po jego złożeniu. Klient nie musi wtedy od razu kontaktować się z nami i może szybko oraz sprawnie dokonać potrzebnych zmian.
Zwroty nie takie straszne
Wracając do tematu samoobsługi – udostępnij klientowi możliwość wygenerowania zwrotu ze wszystkimi niezbędnymi dokumentami i śledzeniem zwrotu kosztów (tzw. cash-back). Zwroty poświąteczne to nieunikniony element szczytu paczkowego, dlatego nie zapominaj, żeby i w tej kwestii zadbać o komfort klienta. Możesz zautomatyzować te procesy na przykład przy pomocy wtyczki GlobKurier.pl dedykowanej na platformy sklepowe. Dodatkowo, aby wzbudzić w konsumencie poczucie bezpieczeństwa publikuj poradniki z informacjami, jak kupować Twoje produkty i później z nich korzystać.
Automatyczne rabaty
Zautomatyzuj również system rabatów i zniżek. Okres przed i po świąteczny powinien obfitować w specjalne oferty, ale też ważne, żeby system udzielania i naliczania rabatów działał poprawnie. W tym przypadku również zadbaj o szczegółowe poinformowanie klienta, jakie dokładnie koszty będzie musiał ponieść podczas zamawiania i dostarczenia produktu.
Zadbaj o pewnego dostawcę
Najważniejsze jednak, aby zadbać o pewnego i kompetentnego przewoźnika. Wybieraj takich, którzy są nie tylko najtańsi, ale także sprawdzeni przez Ciebie oraz Twoich klientów. Konsumenci oczekują, że udostępnisz im jak najdłuższą listę możliwych opcji wysyłki. Oprócz kurierów (DHL, UPS, FedEx, etc.) oferuj dostarczanie paczek do parcelshopów lub innych punktów odbioru takich jak Paczkomaty (InPost). Klient, który ma większy wybór przewoźników, chętniej zdecyduje się na Twoje usługi, dlatego wybierz operatora logistycznego, który pozwoli Ci na takie zastosowania.
Paczka przed świętami – gwarantowane dostarczenie
Aby paczka na pewno dotarła do adresata na święta, najlepiej by została wysłana nawet na dwa tygodnie przed tym okresem. Poinformuj zatem konsumenta o maksymalnym czasie dostarczenia. W przypadku przesyłek zagranicznych czas ten może się jeszcze bardziej wydłużyć, dlatego Twój klient musi być poinformowany o każdej ewentualności. Spraw, aby szczyt paczkowy nie przerósł możliwości Twojej firmy i usprawniaj procesy logistyczne jeszcze przed okresem wzmożonej aktywności konsumentów.