5 największych portów morskich w Europie
Fracht morski jest jednym z najpopularniejszych form transportu wybieranych przez eksporterów i importerów. Głównym powodem jest możliwość przewozu dużej ilości towaru, ale i ładunków o sporej wadze gabarytowej, gdzie czas odgrywa drugorzędną rolę na rzecz obniżenia kosztów samego przewozu. Dlatego tak ważne jest posiadanie portu morskiego dla każdego z państw z dostępem do oceanów i mórz.
Spis treści
Port morski Rotterdam
Na dzień dzisiejszy największym portem morskim jest holenderski port mieszczący się w Rotterdamie. Jest on zlokalizowany w delcie rzek Renu i Mozy, nad morzem Północnym. Dzięki maksymalnej głębokości portu, czyli 24 metrach do portu mają możliwość wpłynięcie największe kontenerowce na świecie. Sama jego powierzchnia wynosi 105 km2. Ten najruchliwszy port w Europie w 2021 roku przekroczył historyczną granicę15 milinów TEU, czyli jednostce miary odpowiadającej 20-stopowemu kontenerowi. Jest to uniwersalny port handlowy przyjmujący różne typy ładunków, to jednak dominuje w nim sektory branży chemicznej i rafineryjnej oraz energetyki. Jego początki sięgają XVII wieku i wiążą się z odkryciem drogi morskiej do Indii. W 1872 roku w Rotterdamie przełomowym wydarzeniem był wykop nowego toru wodnego, dzięki któremu port został połączony z otwartym morzem co za skutkowało, jego dynamicznym rozwojem. Od lat 60. XX stulecia, aż do 1986 roku był określany, jako najruchliwszy port na świecie. Aktualnie według danych statystycznych 40% towarów przybywających do Europy jest rozładowywanych właśnie w Rotterdamie..
Port Antwerpia
Drugim portem pod kątem ilości przeładowanych ładunków jest belgijski port Antwerpia. Co roku przyjmuje on około 150 tys. statków handlowych oraz 60 tys. śródlądowych. Sam port obejmuje powierzchnię 13 tys. ha. Port ten uważany za jeden z najbardziej rozwijających się w tej części Europy, co poskutkowało podpisaniem 22 kwietnia 2022 r. umowy wspólników zjednoczonej spółki portowej Antwerpii i Zeebrugee, na mocy której dokonano fuzji obu portów. Od tej pory działają one pod jedną nazwą: Port Antwerpia-Brugia. Tym samym tworzą największy port kontenerowy w Europie zapewniając 74 tys. bezpośrednich i 90 tys. pośrednich miejsc pracy. Swoją strategię oba portu koncentrują tak, jak do tej porty na kontenerach, ładunkach drobnicowych oraz ruchu RoRo i chemikaliach. Ponadto zgodnie z założeniami zunifikowany port chce rozwijać i pracować nad projektem Antwerp@C, który ma na celu wychwytywania, magazynowania i ponownego wykorzystania CO2. Wspólnie mają obsługiwać ok. 278 mln ton ładunków rocznie, z czego 157 mln ton stanowić będą kontenery. Port Antwerpia-Brugia ma odpowiadać także za ponad 15 proc. całkowitego przeładunku gazu w Europie.
Port w Hamburgu
Jest to trzeci największy port Europy położony nad rzeką Łabą najchętniej wybierany przez polskie firmy do obsługi przesyłek kontenerowych i drobnicowych. Wynikać to może z dobrych połączeń drogowych między Polską, a Niemcami i krótkim czasem dostawy. Ponadto to jeden z najstarszych portów morskich, a za jego oficjalną datę powstania przyjmuje się 7 maja 1189 roku. Port w Hamburgu zakończył 2021 rok z wynikiem 128,7 mln ton przeładunków morskich, zaś przeładunek samych kontenerów wyniósł 8,7 mln TEU. Port przechodzi również liczne prace renowacyjne i jedną z nich było jego pogłębienie w 2021 r., dzięki czemu może on obsługiwać statki o zanurzeniu do 13,5 metra. W czasie największych przypływów ta wartość może wzrosnąć do nawet 15,4 metra. Co oznacza, że mogą po nim żeglować statki klasy Megamax.
Port Bremerhaven
To kolejny niemiecki port na mapie Europy, znajdujący się na brzegiem rzeki Weser. Oznacza się najdłuższym nadrzecznym nadbrzeżem spójnym na całym świecie. Port w Bremerhaven działa od 1968 roku i stanowi wiodące centrum przeładunkowe dla ruchu intermodalnego w niemieckim imporcie i eksporcie. Jest ważnym ośrodkiem samochodowym, w którym znajduje się spory terminal samochodowy, ale i popularnym celem rejsów wycieczkowych ze względu na bogatą historię tego miejsca. Przeładunki w porcie Bremen-Bremerhaven w 2021 r. to 4,87 mln TEU.
Port Algeciras
Ostatnim już omawianym portem jest hiszpański port leżący w Cieśnienie Gibraltarskiej. Obejmuje obszar 68 ha, a głębokość jego dna znajduje się w przedziale od 14 go 16 m. Plasuje się na pierwszym miejscu portów Morza Śródziemnego, jeśli chodzi o roczny tonaż ładunków. Jednym z istotnych założeń portu w ostatnim czasie było wdrożenia i utrzymania ekologicznych praktyk w działalności portu poprzez zapobieganie niebezpiecznemu oddziaływaniu na środowisko i ograniczanie wyczerpywania się zasobów naturalnych. Sam port w 2021 roku przeładował 5,12 TEU.
Jak zorganizować transport morski?
Na rynku znajdziemy mnóstwo armatorów przez, których będziemy mogli eksportować lub importować ładunki drogą morską. Niejednokrotnie, jednak kwestia znalezienia Agencji Celnej do odprawy przesyłki leży po naszej stronie, zaś działanie na własną rękę wiąże się z posiadaniem obszernej wiedzy oraz dużą samodzielnością. Jeśli, więc planujesz taki transport warto znaleźć firmę, która pomoże Ci w realizacji od początku do samego końca, a zatem dobrze trafiłeś. W celu uzyskania wyceny przygotuj dodatkowe informacje tj. adres odbioru, nazwę portu dostawy(jeśli nie jesteś jej pewien wskaż nam adres doręczenia, wówczas sprawdzimy najbliższy port rozładunku), wymiar, wagę i rodzaj towaru, warunkiIncoterms, oraz termin załadunku. Zapytanie możesz kierować poprzez formularz na stronie: Transport morski, bądź na adres mailowy fracht@globkurier.pl.
Największe porty morskie w Europie – podsumowanie informacji
Europa pomimo niewielkich powierzchni kontynentu może poszczycić się bardzo dobrze prosperującymi portami morskimi o strategicznym znaczeniu na świecie. Co roku przepływają przez nie największe kontenerowce na świecie, a ilość przeładowywanych towarów liczona jest w milionach ton. Port Rotterdam, jako uniwersalny port handlowy przeładowuje wszystkie rodzaje towarów, jednak w wyładunku największy udział ma ropa naftowa. Zaś port Antwerpia po dokonaniu fuzji z portem z Brugii stawią świetne uzupełnienie. Pierwszy stanowi istotny węzeł komunikacyjny dla transportu chemikaliów, drugi natomiast służy do transportu samochodów i skroplonego gazu ziemnego. Port w Hamburgu jest nam najbliższy, dlatego przedsiębiorcy z Polski najczęściej poza rodzimym portem w Gdańsku i Gdyni decydują się właśnie na niego. Zaś port Bremerhaven posiada duży terminal samochodowy. Największy hiszpański port Algeciras wiedzie prym nad Morzem Śródziemnym, jeśli chodzi o ilość przeładowanego towaru. Sam fracht morski jest chętnie wybierany ze względu jego niskie koszty, ale i elastyczność pod kątem przewożenia ładunków w dużych ilościach oraz gabarytowych z najdalszych zakątków świata.
Zamów kuriera: https://www.globkurier.pl/
Barbara Bąk
Freight Forwarder w firmie Globkurier.pl Odpowiada za przygotowanie wycen frachtów morskich, lotniczych oraz kolejowych, a także dysponuje wiedzą w zakresie odpraw celnych. Ponadto utrzymuje kontakt z kluczowymi klientami firmy.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl