ICS system kontroli importu w transporcie
Światowy handel nie zwalnia tempa – czy Twoja firma nadąża za zmianami? System ICS2 to kolejny krok w stronę digitalizacji i usprawnienia odpraw celnych w Unii Europejskiej. Jak wpłynie na Twój biznes? Jakie nowe obowiązki niesie dla importerów, przewoźników i spedytorów? Sprawdź, jak się przygotować i uniknąć opóźnień w transporcie. Przeczytaj nasz artykuł i bądź na bieżąco!
Spis treści
System kontroli importu — czym jest?
System Kontroli Importu (ICS) to narzędzie Unii Europejskiej, które pomaga służbom celnym sprawdzać towary jeszcze zanim dotrą one na teren UE. Przed wysyłką towaru do Europy przewoźnik musi złożyć specjalny dokument (przywozową deklarację skróconą – PDS), który zawiera informacje o ładunku. Dzięki temu urzędnicy celni mogą wcześniej ocenić ryzyko i zapobiec przewozowi niebezpiecznych lub nielegalnych towarów. ICS działa elektronicznie i ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa transportu międzynarodowego. (Oficjalne źródło rządowe → Taxation and Customs Union).
ICS system kontroli importu — zastosowanie
W odpowiedzi na rosnące wyzwania związane z globalnym handlem oraz potrzebę zwiększenia efektywności kontroli celnych Unia Europejska wprowadza nową wersję systemu – Import Control System 2 (ICS2). ICS2 to zaawansowany system informacji o ładunkach, który ma na celu skuteczniejsze zarządzanie ryzykiem oraz usprawnienie przepływu towarów w legalnym handlu. System ten będzie obowiązywał wszystkich przedsiębiorców zaangażowanych w import towarów na teren UE.
ICS 2 (nowa wersja):
Każdy towar wwożony na teren Unii Europejskiej – niezależnie od środka transportu (lotniczego, morskiego, drogowego, kolejowego) – musi zostać zgłoszony w systemie ICS2. Dotyczy to również przesyłek kurierskich i pocztowych. Dotyczy także wszystkich towarów wwożonych do UE, także tych przewożonych tranzytem.
ICS2 zwiększa bezpieczeństwo, ale wymaga lepszego przygotowania firm
System pozwala unijnym organom celnym skuteczniej wykrywać zagrożenia (np. przemyt, towary podwójnego zastosowania), ale dla firm oznacza to konieczność dokładniejszego raportowania i dostosowania procesów logistycznych. ICS2 to również większa presja na firmy transportowe. Firmy przewozowe i kurierskie muszą dostosować swoje systemy IT, aby mogły automatycznie przesyłać dane do ICS2. Wymaga to inwestycji w nowe oprogramowanie i szkolenia personelu, aby uniknąć błędów i opóźnień.
Ważne! ICS2 obejmuje nie tylko duże transporty, ale także paczki kurierskie. W odróżnieniu od poprzedniego ICS nowy system kontroluje nie tylko duże kontenery i przesyłki masowe, ale również każdą przesyłkę kurierską i pocztową. Oznacza to, że nawet paczka z AliExpress czy Amazon, jeśli pochodzi spoza UE, podlega analizie w ICS2. |
Wdrożenie ICS2 zostało podzielone na kilka etapów:
- 15 marca 2021 r. – rozpoczęcie funkcjonowania ICS2 dla Poczty Polskiej oraz przesyłek ekspresowych i pocztowych w transporcie lotniczym.
- 1 marca 2023 r. – wdrożenie ICS2 w transporcie lotniczym dla przewoźników i spedytorów.
- 3 czerwca 2024 r. – 4 grudnia 2024 r. – implementacja systemu dla przewoźników morskich i żeglugi śródlądowej.
- 1 kwietnia 2025 r. – 1 września 2025 r. – wdrożenie ICS2 dla przewoźników drogowych i kolejowych.
Kto składa PDS i kiedy?
Obowiązek leży zazwyczaj po stronie przewoźnika, ale może być przekazany spedytorowi lub innemu podmiotowi zajmującemu się transportem. PDS musi być złożona z wyprzedzeniem, zgodnie z przepisami dotyczącymi danego rodzaju transportu:
- 15 marca 2021 r. – rozpoczęcie funkcjonowania ICS2 dla Poczty Polskiej oraz przesyłek ekspresowych i pocztowych w transporcie lotniczym.
- 1 marca 2023 r. – wdrożenie ICS2 w transporcie lotniczym dla przewoźników i spedytorów.
- 3 czerwca 2024 r. – 4 grudnia 2024 r. – implementacja systemu dla przewoźników morskich i żeglugi śródlądowej.
- 1 kwietnia 2025 r. – 1 września 2025 r. – wdrożenie ICS2 dla przewoźników drogowych i kolejowych.
Kto składa PDS i kiedy?
Obowiązek leży zazwyczaj po stronie przewoźnika, ale może być przekazany spedytorowi lub innemu podmiotowi zajmującemu się transportem. PDS musi być złożona z wyprzedzeniem, zgodnie z przepisami dotyczącymi danego rodzaju transportu:
- Transport morski (kontenerowy) – minimum 24 godziny przed załadunkiem w porcie nadania.
- Transport morski (poza kontenerowy) – co najmniej 4 godziny przed przybyciem do pierwszego portu UE.
- Transport lotniczy – co najmniej 4 godziny przed lądowaniem w UE (loty długodystansowe) lub przed startem (loty krótkodystansowe).
- Transport kolejowy i drogowy – co najmniej 2 godziny przed przybyciem na granicę UE.
Dla kogo system kontroli importu?
Głównym celem wprowadzenia ICS2 jest zwiększenie ochrony obywateli UE oraz bezpieczeństwa rynku wewnętrznego poprzez umożliwienie organom celnym identyfikacji przesyłek wysokiego ryzyka i interwencji w najodpowiedniejszym punkcie łańcucha dostaw. Dodatkowo system ma na celu ułatwienie odprawy celnej dla legalnego handlu oraz poprawę jakości zarządzania ryzykiem celnym. Nowy system pozwala skuteczniej zapobiegać oszustwom podatkowym, nielegalnym substancjom i przemycanym towarom, np. podróbkom czy kontrabandzie. Przez zwiększoną kontrolę UE stara się ograniczyć straty wynikające z unikanych opłat celnych i VAT.
O czym muszą pamiętać przedsiębiorcy?
Warto podkreślić, że brak poprawnego złożenia przywozowej deklaracji skróconej może skutkować zatrzymaniem towarów na granicy UE, a w skrajnych przypadkach – całkowitym zakazem wprowadzenia towarów na rynek europejski. Odpowiedzialność za złożenie deklaracji spoczywa na przewoźniku, jednak importerzy powinni ściśle współpracować z partnerami logistycznymi, aby zapewnić zgodność z nowymi wymogami. Jak sobie radzić? Aby sprostać nowym wymaganiom związanym z ICS2, warto skorzystać z usług doświadczonych partnerów logistycznych. GlobKurier.pl oferuje kompleksowe rozwiązania w zakresie międzynarodowego transportu towarów, zapewniając wsparcie na każdym etapie procesu logistycznego. Dzięki szerokiej ofercie przewoźników i konkurencyjnym cenom jesteśmy idealnym partnerem dla firm dążących do efektywnego i bezpiecznego importu towarów.
Pamiętaj! ICS 2 oznacza więcej obowiązków dla importerów, nadawców i przewoźników – każdy musi znać swoje zadania w systemie.Wymagane są bardziej szczegółowe informacje o towarach – niedokładne dane mogą opóźnić odprawę celną.Warto współpracować z agentami celnymi i spedytorami, aby dostosować się do nowego systemu.Brak zgłoszenia w ICS 2 może skutkować zatrzymaniem towaru na granicy UE, a nawet karami finansowymi. |
Czy Twoja firma jest gotowa?
Nie czekaj do ostatniej chwili! Zapoznaj się już dziś z nowymi wymogami systemu ICS2 i przygotuj swoją firmę na nadchodzące zmiany. Współpraca z doświadczonymi partnerami logistycznymi pomoże Ci płynnie przejść przez proces adaptacji.