Konwencja SOLAS – bezpieczny transport na morzu
Transport morski od starożytności odgrywa niezwykle istotną rolę w kształtowaniu światowego handlu i wymiany kulturowej. Od starożytnych żeglarzy, po dzisiejsze potężne kontenerowce, przemierzające światowe szlaki morskie z ładunkami z każdego zakątka globu, transport morski otworzył świat handlowy na niespotykany dotąd sposób. Przed przystąpieniem do podróży, przedstawiciele przewoźników oraz załogi statków muszą zmierzyć się z licznymi wyzwaniami i potencjalnymi zagrożeniami. W kontekście transportu morskiego słowo “bezpieczeństwo” odmieniane jest przez wszystkie przypadki. Wiedza na temat wyzwań i regulacji związanych z transportem morskim jest niezbędna do doskonalenia procesów logistycznych oraz zapewnienia bezpiecznych i efektywnych operacji na morzu.
Co musisz wiedzieć o konwencji SOLAS? Konwencja SOLAS (ang. Safety of Life at Sea) została przyjęta w 1974 roku w odpowiedzi na serię tragicznych wypadków morskich w latach 60. i 70. XX wieku. Od tego czasu była ona wielokrotnie aktualizowana, aby uwzględniać nowe technologie i zagrożenia. Polska jest stroną konwencji SOLAS od 1984 roku. Oznacza to, że polskie statki muszą spełniać wszystkie wymagania konwencji, aby pływać po wodach międzynarodowych. Konwencja SOLAS odgrywa ważną rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa żeglugi morskiej na całym świecie. Szacuje się, że dzięki niej uratowano setki tysięcy istnień ludzkich.
Spis treści
Konwencja SOLAS — charakterystyka
Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) przyjęła Konwencję SOLAS w celu zapewnienia bezpieczeństwa życia na morzu poprzez określenie standardów dotyczących konstrukcji, wyposażenia oraz eksploatacji statków. Jednakże SOLAS to nie tylko kwestie techniczne. Konwencja określa zasady i procedury dotyczące bezpiecznej obsługi statków, w tym nawigacji, manewrowania i komunikacji. To także regulacje mające na celu minimalizację ryzyka dla statków, załóg, ale też dla naturalnego środowiska morskiego.
- Konwencja SOLAS składa się z 12 rozdziałów i załączników.
- Za wdrażanie konwencji SOLAS na statkach odpowiedzialne są flagi państw, w których zarejestrowane są statki.
- Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) monitoruje wdrażanie konwencji SOLAS i zapewnia jej aktualizację.
Verified Gross Mass, całkowita waga zapakowanego kontenera
Najważniejszą zmianą w Konwencji SOLAS, która weszła w życie 1 lipca 2016 roku, było wprowadzenie obowiązku podawania przez załadowcę zweryfikowanej masy brutto (VGM) każdego kontenera przed jego załadunkiem na statek. VGM, czyli Verified Gross Mass, to masa brutto kontenera, obejmująca masę samego kontenera, jego zawartości oraz wszelkiego dodatkowego wyposażenia. Informacja o VGM jest niezbędna do bezpiecznego załadunku statku i zapewnienia jego stabilności podczas rejsu. Przed wprowadzeniem tej zmiany armatorzy statków często mieli problemy z uzyskaniem dokładnych informacji o VGM kontenerów. Prowadziło to do przeładowania statków, co z kolei zwiększało ryzyko wypadków. Nowe przepisy SOLAS mają na celu poprawę bezpieczeństwa żeglugi morskiej poprzez:
- zapewnienie dokładniejszych informacji o masie kontenerów,
- umożliwienie armatorom statków lepszego planowania załadunku,
- zmniejszenie ryzyka przeładowania statków.
Ważenie kontenerów według konwencji SOLAS
Zgodnie z nowymi przepisami Konwencji SOLAS, obowiązek ważenia kontenerów spoczywa na załadowcy. Po zweryfikowaniu wagi, informacja ta musi być przekazana przewoźnikowi oraz obsłudze terminala portowego przed załadunkiem na statek. Terminal portowy oraz operatorzy statków muszą uwzględnić deklarowaną wagę w planie załadunkowym. Brak odpowiedniej informacji o wadze kontenera skutkuje odmową załadunku na statek. Według Konwencji SOLAS istnieją dwie metody ważenia kontenerów, które są dopuszczalne do określenia masy brutto:
- ważenie całego kontenera po załadowaniu — ta metoda polega na umieszczeniu zamkniętego kontenera na specjalnie skalibrowanej i certyfikowanej wadze. Masa brutto kontenera, wraz z jego zawartością, jest odczytywana i rejestrowana jako jego zweryfikowana masa brutto (VGM). Jest to najbardziej bezpośrednia i precyzyjna metoda, ale wymaga dostępu do odpowiedniego sprzętu ważącego oraz przestrzegania określonych procedur ważenia.
- ważenie poszczególnych elementów i dodanie masy tary — ta metoda obejmuje ważenie wszystkich składników znajdujących się w kontenerze, takich jak ładunek, palety, materiały sztauerskie, inne opakowania i materiały zabezpieczające, a następnie dodanie masy tary kontenera (masa pustego kontenera). Wynikowa suma jest uznawana za zweryfikowaną masę brutto (VGM). Ta metoda jest bardziej skomplikowana i czasochłonna, ale może być stosowana, gdy dostęp do wagi kontenerowej jest ograniczony.
Niezależnie od wybranej metody, ważenie kontenerów według Konwencji SOLAS musi być przeprowadzone z dokładnością do 0,1 kg.
Obowiązek ważenia, wyzwania dla polskich portów
W Polsce, jak również w wielu innych krajach, obowiązek ważenia kontenerów stwarza pewne wyzwania logistyczne. Od 2016 roku, gdy Konwencja SOLAS weszła w życie, polskie porty stopniowo dostosowywały się do tego nowego wymogu. Wzrosła liczba wag kontenerowych, co znacząco zwiększyło ich dostępność. Wiele terminali portowych zostało zmodernizowanych w celu usprawnienia procesu ważenia kontenerów. Pracownicy portów i firm spedycyjnych zdobyli niezbędną wiedzę i doświadczenie w zakresie VGM. W rezultacie tych zmian skrócił się czas oczekiwania na ważenie kontenerów, a koszty transportu związane z tym procesem zostały obniżone. Mimo tych pozytywnych zmian nadal istnieją pewne wyzwania, takie jak nierównomierne rozmieszczenie wag w niektórych portach, czasochłonne i skomplikowane procedury administracyjne oraz koszty utrzymania i serwisu wag kontenerowych.
Spedycja morska z GlobKurier.pl
Szukasz doświadczonego partnera do obsługi transportów morskich? GlobKurier.pl oferuje kompleksowe usługi spedycji, dopasowane do potrzeb Twojej działalności. Nasz zespół ekspertów zapewnia fachową obsługę na każdym etapie – od planowania po dostawę. Oferujemy szeroki zakres usług, w tym transport kontenerowy, drobnicowy, transport ładunków niebezpiecznych. Zapewniamy konkurencyjne ceny i doskonałą obsługę klienta. Zobacz szczegółową ofertę: Transport morski — spedycja morska GlobKurier.pl