Przewóz kontenerów morskich
Mobilne konstrukcje, znane w świecie transportu jako kontenery, stanowią podstawową możliwość transportu dużych ładunków na dalekie odległości. Są wyposażone w wiele rozwiązań ułatwiających i załadunek oraz rozładunek. Ponadto są także wytrzymałe, mocne i przeznaczone do wielokrotnego użytku, dlatego stanowią najlepszy wybór w przypadku dużych zamówień. Przewozy kontenerów morskich mogą być realizowane za pomocą frachtu morskiego, frachtu lotniczego oraz frachtu drogowego. Poznaj wszystkie zasady dotyczące tego rodzaju działalności.
Spis treści
Przewóz kontenerów morskich – co to za branża?
Przewóz kontenerów morskich to transport wybraną drogą dużych, metalowych skrzyń o podłużnym kształcie. Urządzenia te do transportu na dalekie odległości wybierane są zdecydowanie najczęściej z kilku powodów i zarazem także przez szereg bardzo istotnych zalet. Przede wszystkim konstrukcje są mocne, wytrzymałe, a także stabilne dzięki płaskiej podstawie, a tym samym nie stanowią zbyt dużego niebezpieczeństwa dla przewożonego towaru w stosunku do innych metod wysyłkowych. Ponadto ich rozmiary są standaryzowane, dlatego pasują do większości środków transportu.
- Fracht morski – transport morski to branża, w której narodził się pomysł wdrożenia kontenerów o standardowym rozmiarze. Porty obsługują dziennie setki tysięcy pojedynczych kontenerów, które składuje się na kontenerowcach – statkach realizujących fracht morski na wielu trasach. Ich pojemność liczy się parametrem TEU, czyli liczby kontenerów o standardowym rozmiarze możliwych do załadowania. Mniejsze jednostki mają ładowność około 3 000 TEU, podczas gdy największe nawet niespełna 20 000 TEU!
- Fracht lotniczy – przewóz kontenerów morskich o zupełnie innym rozmiarze może być także realizowany frachtem lotniczym, znacznie szybszym, lecz także zdecydowanie kosztowniejszym. Dużym udogodnieniem jest skrócenie czasu dostawy, wadą natomiast potrzeba dostosowania wymiarów kontenerowca do kadłuba jednostki latającej.
- Fracht drogowy – to z reguły ostatni etap drogi każdego kontenera. Do frachtu drogowego wykorzystuje się samochody ciężarowe siodłowe z naczepą i bez naczepy, wyposażone między innymi w specjalne zaczepy ułatwiające zakotwiczenie ładunku na czas jego przewozu. Naczepy podkontenerowe różnią się także wieloma innymi parametrami technicznymi, które mają na celu ułatwienie procesu przeładunku i przewozu po drogach publicznych.
Czym jest kontener magazynowy?
Kontenery magazynowe różnią się od morskich nie konstrukcją, lecz przeznaczeniem. Zwykłe kontenery morskie stosuje się do przewozu i transportu ładunków na dalekie odległości, podczas gdy te wycofane z aktualnej eksploatacji można z powodzeniem wykorzystać również jako element magazynowy. Można w nich przechowywać wszystko – od artykułów użytku codziennego dla pracowników, aż na magazynowaniu różnych produktów, artykułów i sprzętu do dalszej odsprzedaży kończąc. Ich kolejną zaletą jest także brak potrzeby wnioskowania o zezwolenie ich instalacji, a także wysoka ładowność, wynosząca nawet około 30 ton.
Kontener samochodowy – do czego służy i jakie są jego rodzaje?
Kontenery samochodowe, jak sama nazwa wskazuje, są przeznaczone do transportu za pomocą pojazdów samochodowych, w tym aut osobowych oraz specjalistycznych, pojazdów budowlanych czy maszyn rolniczych. Ich wymiary oraz specjalne miejsca montażowe umożliwiają blokadę na pojeździe, co ułatwia ich załadunek oraz rozładunek w miejscu docelowym. Takie rodzaje kontenerów są szeroko wykorzystywane w transporcie drogowym, głównie z uwagi na ich niewielkie rozmiary i możliwość dostosowania konkretnego wariantu do oczekiwań przedsiębiorcy.
Koszt transportu kontenera morskiego – od czego zależy?
Opłaty w transporcie morskim są uzależnione od bardzo wielu zmiennych, które mają wpływ zarówno na cenę całego transportu, jak i czas dotarcia do celu. Wpływ ma przede wszystkim liczba zleconych kontenerów oraz ich waga, a także niekiedy rodzaj towaru, dodatkowe ubezpieczenie i wiele innych zmiennych związanych z np. odprawą celną. Koszty całkowite, nawet z pozoru dość podobnych ładunków, mogą zatem diametralnie się różnić w zależności od przewoźnika, rodzaju towaru, jego ilości czy łącznej wagi. Transport lądowy jest oczywiście znacznie tańszy, lecz także mniej efektywny, gdyż na jednym pojeździe, zależnie od wielkości samego kontenera, można umieścić z reguły tylko jeden pojazd.
Zdecyduj się na transport w dobrej firmie!
Przewóz kontenerów morskich to wymagające zadanie, które warto zlecić wyłącznie wyspecjalizowanym przewoźnikom i firmom spedycyjnym, które dysponują odpowiednim zapleczem technologicznym w celu realizacji danego zlecenia. Istotny jest między innymi dostęp do specjalnych urządzeń ułatwiających proces przeładunku oraz transportu, takich jak np. zamki typu lift-lock, naczepy wyposażone w zabudowę uwzględniającą gęsią szyję, a także odpowiednio duża wiedza samego kierowcy. W przypadku największych kontenerów o długości nawet 45 stóp istotne jest zastosowanie naczepy, którą można rozszerzyć do tego rozmiaru za pomocą systemu rozsuwania. Oczywiście przewóz można także zrealizować standardowymi naczepami, jednak należy zadbać o zabezpieczenie ładunku w sposób niebudzący wątpliwości, np. specjalistycznymi pasami. Mimo iż opłaty w transporcie morskim mogą należeć do wysokich, to drogowy przewóz kontenerów morskich stanowi realną alternatywę dla przewozu standardowego. Jak zatem widać, koszty transportu kontenera morskiego wcale nie muszą zbyt mocno obciążać budżetu przedsiębiorcy, istotny jest jednak wybór odpowiedzialnej firmy spedycyjnej.