Transport morski -krok po kroku
Potrzeba wysyłki dużych ilości towarów, rosnące ceny frachtów lotniczych, import z najdalszych zakątków świata to głównie powody, dla których decydujemy się na wybór spedycji morskiej. Przygotowanie i realizacja samego transport morskiego to złożony proces, dlatego warto odpowiednio wcześniej się z nim zaznajomić. Jeśli zatem zamierzasz rozpocząć eksport, bądź import towarów właśnie w ten sposób to koniecznie zapoznaj się z poniższą treścią.
Spis treści
Od czego zacząć?
Decydując się na transport morski drugorzędna rolę odgrywa czas realizacji, dlatego w pierwszej kolejności musisz odpowiedzieć na pytanie, czy możesz sobie pozwolić na dłuższy czas oczekiwania. Kierując zapytanie o wycenę do naszego działu frachtu warto dopytać o trasit time. Pamiętaj, jednak, że czas wysyłki z portu do poru nie obejmuje czasu odprawy celnej oraz ewentualnego odbioru i doręczenia pod wskazany adres. Jeśli akceptujesz podany termin to w celu uzyskania wyceny przygotuj dodatkowe informacje tj. adres odbioru, nazwę portu dostawy (jeśli nie jesteś jej pewien wskaż nam adres doręczenia, wówczas sprawdzimy najbliższy port rozładunku), wymiar, wagę i rodzaj towaru, warunki Inocterms, oraz termin załadunku. Zapytanie możesz kierować poprzez formularz na stronie: Transport morski, bądź na adres mailowy fracht@globkurier.pl.
Składowe wyceny
Przedstawiona kwotacja składa się z kilku elementów, które w dużej mierze zależą od tego, na które z nich zdecyduje się eksporter, bądź importer. Ze składowych wymienić można wagę płatną ładunku, od której uzależniona jest stawka za fracht, koszt podjęcia towaru w Polsce, odprawę eksportową, dokumentację, AMS dla transportów do USA, ważenie, THC, czyli koszty portowe, niepiętrowalność ładunku, fracht morski oraz opcjonalnie koszty lokalne w państwie doręczenia tj. handling oraz usługę door delivery. Dodatkowo może zostać wskazany przelicznik ubezpieczenia, warunki Incoterms, a także uwagi do wyceny np. dotyczące wymogów w danym państwie, którego transport dotyczy.
Płyniemy!
Po akceptacji kosztów ustalane są szczegóły związane odprawą celną oraz podjęciem ładunku. W przypadku transportu z Polski najczęściej jeszcze przed odbiorem towaru uzupełniane są dokumenty do odprawy celnej tj. upoważnienie, oświadczenie eksportera, a następnie wysyłane do Agencji Celnej celem weryfikacji. Wcześniejsze ich sprawdzenie jest o tyle ważne, że już po odebraniu przesyłki zwykle brak jest czasu na korygowanie i wysyłanie poprawionych oryginałów. Ponadto wysyłający musi przygotować fakturę w j. polskim z tłumaczeniem na angielski oraz packing list. Odprawiona przesyłka dociera do właściwego magazynu przewoźnika, z którego wysyłana jest do portu załadunku. Tak naprawdę po dotarciu towaru zgodnie z cut off do portu możemy potwierdzić datę wypłynięcia ładunku oraz wystawić konosament.
Podobna procedura wiąże się z importem towaru, ale na początkowym etapie to agent przewoźnika w danym państwie kontaktuje się z nadawcą w celu uzgodnienia szczegółów podjęcia towaru. Reszta procedury wygląda niemal identycznie po dotarciu i odprawieniu przesyłki możemy potwierdzić booking.
Przesyłka dotarła do celu Co dalej?
W przypadku dopłynięcia towaru do portu rozładunku możliwe są dwa scenariusze. Jednym z nich, prostszym jest sytuacja, w której to importer zobowiązuje się załatwić wszystkie formalności portowe oraz odebrać towar, wówczas agent przewoźnika kontaktuje się z nim tylko w celu poinformowania go, że towar oczekuję na odbiór w porcie. Drugą opcją jest organizacja transportu przez przewoźnika, który zajmował się również frachtem. Po dopłynięciu towaru agent kontaktuję się odbiorcą w celu przygotowania dokumentów potrzebnych do odprawy importowej. Po odprawieniu przesyłki i opłaceniu należności celnopodatkowych (jeśli takowe wystąpiły) organizowany jest transport pod wskazany adres przez importera.
Skróty oraz ważne pojęcia
W transporcie morskim, jak i drogowym operujemy mnóstwem skrótów i pojęć, które charakterystyczne są tylko dla tej branży, dlatego warto poznać chociaż te podstawowe:
- AMS- automatyczny system zgłaszania danych przy eksporcie do USA
- B/L- bill of loading – konosament, morski list przewozowy,
- Booking- zgłoszenie towaru do przewozu, rezerwacja miejsca na statku,
- Cut off- tzw. ostateczny termin dotarcia ładunku do portu,
- ETA- przewidywany termin wejścia statku do portu,
- ETD- przewidywany termin wyjścia statku do portu,
- Handling- załadunek towaru na statek w taki sposób był nie został on naruszony oraz był transportowane w odpowiedniej formie,
- Inocterms- międzynarodowe warunki sprzedaży, określają podział wszystkich czynności, ryzyk i kosztów dotyczących transakcji pomiędzy sprzedającego i kupującego,
- Packing list- dokument określający specyfikację towaru,
- THC- koszty portowe / terminalowe,
- Transit time- przewidywany czas transportu.
Podsumowanie
Transport morski to nie tylko sam przewóz ładunku z portu A do portu B to również szereg czynności zarówno przed i po realizacji usługi. Odpowiednie przygotowanie towaru oraz dokumentacji pozwoli uniknąć niepotrzebnych opóźnień oraz da nam pewność, że nasza przesyła bezpiecznie dotrze do odbiorcy. Wiemy, jak ważna dla eksportera i importera jest informacja o postępach w realizacji transportu, dlatego na bieżąco monitorujemy jej status, będąc w stałym kontakcie z naszym klientem. Niezwłocznie po dopłynięciu towaru do portu odbiorca powiadamiany jest o tym fakcie. W oparciu o doświadczenie staramy się by transport odbył się bez zbędnych zakłóceń, a ładunek trafił jak najszybciej do odbiorcy. Zapraszamy!
Zamów kuriera: https://www.globkurier.pl/
Barbara Bąk
Freight Forwarder w firmie Globkurier.pl Odpowiada za przygotowanie wycen frachtów morskich, lotniczych oraz kolejowych, a także dysponuje wiedzą w zakresie odpraw celnych. Ponadto utrzymuje kontakt z kluczowymi klientami firmy.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl