Umowa AGTC i jej zastosowanie w transporcie
Czy wiesz, że transport kombinowany – łączący kolej, transport drogowy i żeglugę – działa według międzynarodowych standardów? Kluczową rolę odgrywa tutaj AGTC – Europejska Umowa o Najważniejszych Liniach Transportu Kombinowanego, która harmonizuje infrastrukturę i procedury w całej Europie. Dzięki niej towary podróżują szybciej, taniej i bardziej ekologicznie. Jak to działa w praktyce? Czytaj dalej!
Spis treści
Czym jest umowa AGTC?
Umowa AGTC (European Agreement on Important International Combined Transport Lines and Related Installations), czyli Europejska Umowa o Najważniejszych Liniach Transportu Kombinowanego i Powiązanych Obiektach, została podpisana 1 lutego 1991 roku w ramach Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (UNECE). Jej głównym celem jest harmonizacja i rozwój infrastruktury transportu kombinowanego w Europie. Umowa ta często współdziała z AGC (Agreement on Main International Railway Lines), dotyczącą kluczowych tras kolejowych w Europie.
Transport kombinowany to rozwiązanie, które pozwala na wykorzystanie różnych środków transportu – np. kolej, transport drogowy i żegluga śródlądowa – w sposób optymalizujący czas i koszty przewozu ładunków. AGTC wyznacza kluczowe trasy i terminale intermodalne oraz określa minimalne standardy infrastrukturalne, które mają usprawnić międzynarodowy transport towarów. Transport kombinowany może obniżyć koszty logistyczne nawet o 30%, ale wymaga dobrze rozwiniętej infrastruktury terminalowej i współpracy między przewoźnikami kolejowymi i drogowymi.
AGTC a transport kombinowany – zasady
Transport kombinowany to jeden z filarów nowoczesnej logistyki i spedycji międzynarodowej. Dzięki niemu możliwe jest efektywne połączenie różnych gałęzi transportu, co znacząco wpływa na redukcję kosztów i emisji CO₂. Umowa AGTC określa główne założenia dotyczące funkcjonowania transportu kombinowanego w Europie, obejmując:
- Wyznaczenie najważniejszych tras transportu kombinowanego – sieć ta obejmuje strategiczne linie kolejowe i drogi dostosowane do transportu intermodalnego.
- Standardy infrastruktury – w tym długość torów na terminalach intermodalnych, nacisk osiowy i wymagania dotyczące punktów przeładunkowych.
- Ułatwienia administracyjne – eliminacja barier w międzynarodowym transporcie kolejowym i drogowym.
- Dostępność dla przewoźników – zapewnienie możliwości korzystania z terminali i infrastruktury przez różne podmioty.
Jeden z kluczowych korytarzy TEN-T, korytarz Skandynawsko-Śródziemnomorski (Scandinavian-Mediterranean Corridor), łączy Szwecję i Norwegię z Włochami, przechodząc przez Danię, Niemcy i Austrię. Jest to jeden z najbardziej intensywnie użytkowanych szlaków intermodalnych. W niektórych krajach funkcjonuje system „Rollende Landstraße”, gdzie całe ciężarówki (z kierowcami!) przewożone są na specjalnych wagonach kolejowych. Przykładem jest trasa między Włochami a Austrią przez Przełęcz Brennerską.
Korzyści ekologiczne Transport kombinowany pozwala na zmniejszenie emisji CO₂ o 30-80% w porównaniu z transportem drogowym na długich dystansach. Kolejowy transport intermodalny zużywa około 70% mniej energii niż transport drogowy. |
AGTC – najważniejsze postanowienia
Umowa AGTC zachęca państwa do rozwoju i modernizacji transportu kombinowanego. Do kluczowych postanowień należą:
- Wyznaczenie tras transportu kombinowanego: trasy AGTC obejmują najważniejsze europejskie linie kolejowe i drogi dostosowane do transportu kombinowanego. W Polsce trasy AGTC obejmują m.in. korytarz Bałtyk-Adriatyk, który jest kluczowy dla transportu towarów między Skandynawią a południową Europą.
- Minimalne wymagania dla infrastruktury: terminale intermodalne muszą spełniać standardy umożliwiające efektywne przeładunki. Długość torów przeładunkowych powinna wynosić co najmniej 750 metrów.Minimalna nośność torów to 22,5 tony na oś.
- Integracja kolei z innymi środkami transportu: kolej ma być głównym środkiem transportu w przewozach na długie dystanse, a samochody ciężarowe powinny obsługiwać krótkie odcinki dostawcze. Współpraca z żeglugą śródlądową – np. na Renie i Dunaju – pozwala na dalsze ograniczenie ruchu ciężarówek na drogach.
- Ułatwienia proceduralne i administracyjne: redukcja formalności celnych w przewozach międzynarodowych. Wprowadzenie ujednoliconych procedur przewozowych.
Znaczenie AGTC dla transportu i logistyki
Dzięki AGTC transport kombinowany rozwija się w całej Europie, umożliwiając skrócenie czasu przewozu, redukcję kosztów oraz zwiększenie efektywności przewozów międzynarodowych. Jest to kluczowe zwłaszcza w kontekście wzrostu e-commerce i potrzeby szybkiego transportu towarów.
Przykłady zastosowania AGTC w Europie:
- Polska – inwestycje w terminale intermodalne w Małaszewiczach i Poznaniu, rozwój kolejowych połączeń z Chinami.
- Niemcy – szeroka sieć terminali intermodalnych w Hamburgu i Duisburgu.
- Włochy – rozbudowa terminali przeładunkowych w Trieście i Mediolanie, kluczowych dla transportu towarów do Europy Środkowej.
Największym terminalem intermodalnym w Europie jest Terminal Bettembourg-Dudelange w Luksemburgu, który może obsługiwać ponad 600 tys. jednostek intermodalnych rocznie. Jest to kluczowy hub dla połączeń kolejowych między północną i południową Europą.
Szwajcaria, mimo że nie jest członkiem UE, skutecznie wdrożyła strategię promowania transportu kombinowanego, wprowadzając opłaty za przejazd ciężarówek (LSVA) oraz subsydiując przewozy intermodalne, co sprawiło, że ponad 70% tranzytu przez kraj odbywa się koleją
Choć AGTC dotyczy głównie transportu lądowego, istnieją także połączenia intermodalne obejmujące przewozy morskie. Na przykład porty w Rotterdamie, Hamburgu i Antwerpii są kluczowymi hubami dla transportu intermodalnego, łącząc transport morski, kolejowy i drogowy. Transport kolejowy jest 3–4 razy bardziej energooszczędny niż transport drogowy, a transport wodny śródlądowy nawet 5 razy bardziej.
UE dąży do podwojenia transportu kolejowego do 2050 roku w ramach Zielonego Ładu. AGTC stanowi podstawę do realizacji tej strategii poprzez rozwój infrastruktury i poprawę dostępności transportu intermodalnego. |
Warto wiedzieć, że trwają testy autonomicznych ciężarówek i zrobotyzowanych terminali przeładunkowych, co może jeszcze bardziej zwiększyć efektywność transportu kombinowanego. W Hamburgu działa już w pełni zautomatyzowany terminal kontenerowy.
AGTC a cyfryzacja transportu – przyszłość logistyki intermodalnej
Rozwój transportu kombinowanego w Europie nie ogranicza się jedynie do infrastruktury fizycznej – coraz większą rolę odgrywa cyfryzacja i automatyzacja procesów logistycznych. W ramach AGTC coraz więcej państw wdraża elektroniczne systemy dokumentacji przewozowej, takie jak eCMR (elektroniczny list przewozowy) czy eFTI (Electronic Freight Transport Information), które upraszczają formalności i redukują czas odprawy towarów na granicach. Kolejnym krokiem jest integracja technologii Internetu Rzeczy (IoT) i blockchain, które pozwalają na monitorowanie ładunków w czasie rzeczywistym, zwiększając bezpieczeństwo i przewidywalność dostaw. Przykładem zaawansowanej automatyzacji jest wspomniany terminal intermodalny w Hamburgu, który wykorzystuje autonomiczne dźwigi i systemy zarządzania ruchem kolejowym, minimalizując przestoje i zwiększając efektywność przeładunków.
Szybciej, taniej, ekologiczniej
Transport kombinowany to przyszłość logistyki – ekologiczna, wydajna i coraz bardziej zaawansowana technologicznie! AGTC odgrywa kluczową rolę w rozwoju zrównoważonego transportu, umożliwiając płynne połączenie kolei, transportu drogowego i żeglugi śródlądowej. Dzięki jej założeniom firmy transportowe i logistyczne mogą liczyć na lepszą infrastrukturę, uproszczone procedury i niższe koszty operacyjne.
Jeśli szukasz szybkich i efektywnych rozwiązań transportowych, warto skorzystać z usług doświadczonych firm logistycznych. Oferujemy wachlarz usług transportowych – zarówno drogowych, jak i intermodalnych. Sprawdź pełną ofertę na naszej stronie.