Kontener składany – wszystko, co musisz wiedzieć!
Zarówno puste, jak i pełne towarów standardowe kontenery zatykają porty, stacje kolejowe i magazyny. Dlatego też branża logistyczna ustawia się w jednej linii, po nowe rozwiązania, które ograniczą koszty i zwiększą przepustowość łańcucha dostaw. Tu pojawia się świetna wiadomość: pojemniki harmonijkowe mogą być złożone nawet do 1/5 rozmiaru zwykłego kontenera. Zwolennicy tego rozwiązania już zacierają ręce. Jakie są minusy i realia użytkowania składanych kontenerów?
Spis treści
Opóźnienia i „puste przeloty”
Drewry (przodujący międzynarodowy dostawca usług badawczych i konsultingowych dla branży morskiej i żeglugowej) szacuje, że prawie 27% z 862 milionów kontenerów (TEU), które przepłynęły w 2022 roku przez światowe porty, było pustych. Boston Consulting Group oszacowała koszt transportu ich do miejsc załadunku na około 20 miliardów dolarów. Liczne jednostki spędzą dni, a nawet tygodnie, zajmując miejsce w już zatłoczonych obszarach przetrzymywania i magazynach. W ten sposób narastają opóźnienia w łańcuchach dostaw. Należy zauważyć, że w latach 2010-2017 liczba pustych ładunków w Long Beach (port w Kalifornii) wzrosła o 40,6%, podczas gdy załadowane TEU wzrosły o 13,7%. Dlatego w procesie dedukcji jasne okazało się, że sposobem na obniżenie kosztów transportu, a także miejsca na puste kontenery, jest ich składanie.
Projekty koncepcyjne kontenerów magazynowych
O nowych rozwiązaniach mówi się od dawna. Przykładem jest rozwijany ponad 10 lat temu projekt Cargoshell. Kontener wykonany z materiałów kompozytowych okazał się znacznie lżejszy od swojego metalowego pierwowzoru. Co ważne, emisja CO2 okazała się znacznie niższa, niż przy produkcji zbiorników stalowych. Dodatkowo plastikowe ściany pozwalały na łatwiejsze śledzenie ładunków, bo nie blokowały sygnałów GPS. Dzięki plastikowym ściankom łatwiej utrzymano czystość i higienę, a także odpowiednią temperaturę. Same plusy, prawda? Powyższe korzyści nie były jednak w stanie usunąć podstawowego problemu: tradycyjny kontener okazał się 3 razy tańszy. Czy tym razem będzie inaczej?
Kontener magazynowy składany – czym jest?
Koncepcja kontenerów składanych w różnych rozmiarach powstała w odpowiedzi na przeładowanie pokładu podczas transportów morskich. Prototyp kontenera morskiego pozwala zmniejszać jego rozmiary o 75%, w przypadku braku załadowania. W praktyce, 4 złożone kontenery składane mogą zajmować tyle, co jeden tradycyjny kontener.
Kontenery składane – dla kogo?
Składane kontenery magazynowe to idealna propozycja dla osób, którym zależy na mobilnej i ergonomicznej przestrzeni magazynowej. Kontener magazynowy składany tworzony jest z blachy ocynkowanej, dzięki czemu jest łatwy w montażu.
Holenderski kontener 4FOLD
Wdrożenie składanych kontenerów wymagało pewnej zmiany myślenia i złamania przyzwyczajeń. Użytkownicy: przedsiębiorcy oraz przewoźnicy towarowi i transportowi tak przyzwyczaili się do sztywnych kontenerów wysyłkowych, że składane pojemniki pojawiły się dopiero około 2008 roku. Aktualnie produkcją i popularyzacją idei składanych kontenerów zajmuje się obecnie holenderska firma HCI. Obecnie firma wzywa organizacje, linie żeglugowe i przewoźników do korzystania z zalet składanych kontenerów. W 2021 roku HCI zdobyło nagrodę Global Innovation Award w uznaniu zrównoważonego rozwoju, ustanowioną przez DP World. Nagroda jak najbardziej zasłużona. Oprócz stworzenia większej przestrzeni transportowej 4FOLD ma widoczne korzyści dla środowiska poprzez mniejszą emisję z transportu i sprzętu do transportu materiałów (MHE). HCI twierdzi, że emisje CO2 są obniżone o 37% dzięki zastosowaniu ich składanych pojemników. Składanie i rozkładanie takich pojemników zajmuje tylko dziesięć minut, a cztery złożone pojemniki są łączone lub łączone w jedną całość. Te połączone pojedyncze jednostki są następnie obsługiwane jak pojedynczy kontener przy użyciu normalnego MHE. Oprócz certyfikatów ISO i CSC flagowy kontener 4FOLD jest certyfikowany przez kilka innych renomowanych rejestrów, takich jak Lloyds Register (LR), American Bureau of Shipping (ABS) czy Korean Register (KR).
Konkurencja proponuje alternatywę
Staxxon to kolejna firma, która wychodzi ze składanymi pojemnikami. W tym roku amerykańska firma działająca w New Jersey rozpoczęła testy swoich składanych kontenerów we współpracy ze statkami towarowymi, przewoźnikami drogowymi i firmami zajmującymi się przewozami kolejowymi. Oczekuje się, że wersja składanych pojemników Staxxon zostanie wprowadzona na światowy rynek już w tym roku (2023). Firma twierdzi, że wykonane przez nią składane pojemniki można z łatwością składać i rozkładać ręcznie lub przy pomocy zwykłego MHE.
Wady składanych kontenerów
Zakłada się, że składane pojemniki będą kosztować więcej niż te tradycyjne. Niektórzy eksperci ds. transportu twierdzą, że jest on również podatny na uszkodzenia łatwiej niż jego sztywne odpowiedniki, a zatem jego żywotność będzie znacznie krótsza. Biorąc pod uwagę miliony konwencjonalnych kontenerów wysyłkowych, które są obecnie w obiegu, zastąpienie ich opcją składaną będzie trudnym zadaniem. A co potem zrobić z pojemnikami, które trzeba wymienić? Obecnie popandemiczny wzrost kosztów frachtu i niedostępność kontenerów nieco słabnie. Kilka tysięcy pustych kontenerów, które leżały w portach europejskich i amerykańskich, zaczęło się przemieszczać, a globalna nierównowaga w rozmieszczeniu kontenerów ma się poprawiać. To w rezultacie pociągnie za sobą spadek globalnych kosztów frachtu. Zwiększone koszty początkowe składanych kontenerów i pytania dotyczące ich trwałości z pewnością wywołają wahanie u decydentów. Ta koncepcja bez wątpienia budzi nadzieję na zmiany w branży transportowej. Wiąże się jednak z wyższymi kosztami początkowymi i ryzykiem związanym z przejściem na nowy model biznesowy.
Masz do wysłania ładunek?
Zmniejszenie, szacowanego na 20 miliardów dolarów, rynku globalnego repozycjonowania pustych pojemników poprzez wykorzystanie jednostek składanych to sytuacja korzystna dla obu stron, przewoźnika i klienta końcowego. Koncepcja ta znacznie przyczyniłaby się do zwiększenia wydajności transportu w branży żeglugowej. Wraz z ewolucją i rozwojem zautomatyzowanych terminali portowych, mogły przezwyciężyć kryzys kontenerowy. Globalne tendencje i trendy z pewnością wpłyną na Twój biznes, jednak w obecnej sytuacji radzimy zacząć od podstaw i obniżyć koszt jednostkowego transportu. Interesuje Cię wysyłka towarów frachtem morskim? Mamy dla Ciebie rozwiązanie. Postaw na wysyłkę kontenerową z GlobKurier.pl. Wiesz, że zarejestrowani użytkownicy wysyłają taniej? Kliknij i przeczytaj o możliwym rabacie: usługi kontenerowe globkurier.pl Wierzymy, że zostaniesz z nami na dłuższy rejs!
Zamów kuriera: https://www.globkurier.pl