Jak zwrócić towar kupiony w sklepie internetowym?
Zakupy w piżamie? Kilka lat temu kategoria zakupów w tej formie to raczej skrajne ekstremum. Dziś większość millenialsów ma za sobą doświadczenie kupowania przed snem, z poziomu kanapy. Aktualnie nie jesteśmy ograniczeni ani czasem, ani przestrzenią. Możemy kupować o każdej porze i w każdym miejscu. Zamówienie obsłuży nawet sklep fizycznie zlokalizowany po drugiej stronie globu. Cały świat kupuje online! Masowe są także zwroty towarów zakupionych w sklepach internetowych… Jak zwrócić towar?
Kupujemy chętnie i często, równie często zwracamy produkty. Sprzedaż na odległość rządzi się swoimi prawami, transakcje tego typu są regulowane ustawą i przepisami prawa konsumenckiego. Każdy kupujący ma prawo odesłać produkt w ciągu 14 dni bez podania przyczyny. Jak w praktyce wygląda zwrot towaru, który został zakupiony online? Zapraszamy do lektury!
Spis treści
Szybki zakup, szybki zwrot
Zakupy online będą po prostu nazywane zakupami. Mówimy „kupiłem nową koszulę”, a nie „zamówiłem przez Internet nową koszulę”. Wirtualny świat wykorzystywany jest do zaprezentowania i wystawienia produktów na sprzedaż. Taki stan rzeczy stał się normą, jest to jednak niedoskonały sposób na prezentację produktu. Robiąc zakupy w centrum handlowym nie zapłacilibyśmy za buty bez wcześniejszego dotknięcia ich. W przypadku zakupu online, brak możliwości dotknięcia, wyczucia lub przymierzenia zakupu przed podjęciem decyzji, oznacza jedno — zakup w ciemno. Nie kupiłbyś butów w lokalnym sklepie obuwniczym na ulicy bez wcześniejszego ich przymierzenia, prawda?
Kto zapłaci za zwrot do sklepu internetowego?
Sprzedawcy rozumieją ten problem i poza prawem, które zobowiązuje ich do obsłużenia zwrotu, ustalają wewnętrzne regulaminy, które są bardziej przychylne konsumentom. Wiele platform e-commercowych wprowadza darmowe zwroty, nawet do 3 miesięcy. Klient płaci za towar i nie jest dodatkowo rozliczany za obsługę firmy kurierskiej. Ten koszt ponosi sklep internetowy. Klient już w paczce znajduje wydrukowaną etykietę zwrotu, wystarczy, że zostanie ona doklejona na paczkę, a chęć zwrotu zgłoszona online. Paczka jest gotowa, aby wyruszyć w drogę powrotną.
Darmowe zwroty? Czy to opłaca się firmom?
Zwrot zamówień jest normą w nowym biznesie detalicznym. Pierwszą i najbardziej oczywistą obawą, która pojawia się przy zakupie towarów przez internet jest brak możliwości odesłania towaru i odzyskania źle zainwestowanych pieniędzy. Ludzie z natury stronią od ryzyka i starają się go unikać, gdy tylko jest to możliwe. A zakupy w sklepie internetowym zawsze oznaczają ryzyko. Zobowiązanie się do kupowania przedmiotów w oparciu o ograniczone informacje i oddanie swojej wiary w ręce anonimowych kurierów, bez łatwego sposobu na wycofania się, odstrasza od zakupów online. Kupowanie bez możliwości wcześniejszego fizycznego obejrzenia lub wypróbowania produktu oznacza ograniczoną ilość informacji. Bez względu na to, ile szczegółów podanych jest w opisach, część sensoryczna jest przecież nie do przekazania (przynajmniej na ten moment). Bezproblemowa polityka zwrotów pomaga zminimalizować ewentualne ryzyko, wykazuje bowiem na zaufanie sprzedawców do ich produktów i usług.
Jak zwrócić towar? Co mówi prawo konsumenta?
Należy jednak pamiętać, że darmowy zwrot wynika z postawy konkretnego sprzedawcy wobec klienta, a nie obowiązującego prawa. W świetle Ustawy o Prawach Konsumenta z 30 maja 2014 roku sprzedawca ma obowiązek zwrócić pełną kwotę za towar, ale nie musi pokrywać kosztów wysyłki. Odsyłający musi opłacić usługę kurierską, aby dostarczyć towar do magazynu czy sklepu. Polskie prawo zostało sformułowane na podstawie dyrektywy unijnej i obowiązuje w ramach całej Unii Europejskiej.
Jakiego zwrotu sklep internetowy nie przyjmie?
Reguła 14 dni nie ma jednak zastosowania do wszystkich towarów. Dziś online kupujemy także zakupy spożywcze i tu trzeba mieć na uwadze, że zwrotom nie podlegają towary z krótkim terminem do spożycia. Produkty szybko psujące się np. nabiał czy wędliny nie powinny być odsyłane. Podobnie w przypadku produktów przygotowanych na specjalne zamówienie. Personalizowane gadżety, meble zaprojektowane pod niestandardowy wymiar, marynarka szyta na miarę – tutaj sprzedawca nie ma obowiązku zwrotu. W przypadku zwrotu towaru, który nie może być sprzedany innemu klientowi, sklep może odmówić wypłaty należności. Oczywiście, nie tylko szyte na miarę czy spersonalizowane rzeczy nie powinny być zwracane. Przedmioty, które noszą wyraźne ślady użytkowania, nie mają metek czy oryginalnych opakowań, również mogą wzbudzić podejrzenie sprzedawcy. Zawsze zdarzają się bowiem skrajne przypadki i osoby próbujące nadużywać systemów i obowiązującej polityki zwrotów. Jeśli w pełni zdecydowany na zwrot i odesłanie paczki? Przeczytaj, jak to zrobić
Zamów kuriera bez wychodzenia z domu
Kupujesz i zwracasz online! Nie musisz zanosić paczki do punktu. Wystarczy, że zalogujesz się na naszą platformę GlobKurier.pl i znajdziesz najtańszego kuriera, który odbierze paczkę ze wskazanego adresu. Wypełnij dostępne pola, podaj adres magazynu czy sklepu, nie zapomnij o wymiarach i gabarytach paczki. Porównywarka automatycznie wyszuka dla Ciebie dostępne opcje. Wybierz preferowaną usługę, opłać ją i czekaj na wizytę kuriera i odbiór przesyłki.. GlobKurier.pl współpracuje z czołowymi firmami, takimi jak; DHL, DPD, InPost, UPS, GLS z pewnością znajdziesz usługę dopasowaną do Twoich aktualnych potrzeb. Za pośrednictwem platformy wyślesz paczki w obrębie kraju, ale też za granicę. Możesz zamówić kuriera w mniej niż minutę i wysłać paczkę do Niemiec, Anglii, USA czy Chin. Obsługujemy paczki o różnych gabarytach, jesteśmy w stanie zrealizować również niestandardowe wysyłki.
Ekologiczne i tanie zwroty online
Alternatywą dla zamawiania kuriera pod domowy adres jest wysyłka paczek zwrotnych za pośrednictwem Paczkomatu czy innych Punktów Odbioru zlokalizowanych np. w sklepach osiedlowych. Dzięki temu minimalizujesz ślad węglowy. Opracowany przez InPost kalkulator śladu węglowego wskazuję, że nadawanie i odbieranie paczek wyłącznie z wykorzystaniem skrzynek paczkomatowych zmniejszyłoby emisję CO2 o 75%. Odsyłając produkt warto pamiętać o wykorzystaniu starych materiałów zabezpieczających i recyklingu. Cześć dostawców umożliwia nadanie paczki zwrotnej bez drukowania etykiet, wystarczy jedynie indywidualnie wygenerowany kod, który przesyłany jest na numer telefonu. Sprawdź, jakie to proste!
Interesuje Cię zwrot do konkretnego sklepu, przeczytaj nasze instrukcje ↓
- Zwrot do sklepu Renee – jak zwrócić zakupy?
- Deichmann zwroty – jak oddać kupione produkty?
- Jak zwrócić towar do sklepu internetowego 4F?
- W jaki sposób dokonać zwrotu do x-kom?
- Zwrot produktów do Wólczanki
- Shein — zwrot towaru. Jak to zrobić?
- Zwrot zakupów do CC — jak to zrobić?
GlobKurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl