Jakich towarów nie zwrócisz do sklepu?
Chcesz zwrócić prezenty lub inne zakupione towary? Bez względu na to, czy zakup dokonany był online, czy stacjonarnie prawo gwarantuje taką możliwość. Obecnie wewnętrzna polityka w wielu sklepach jest często prokonsumencka, ale to nie oznacza, że zwrócić można wszystko. Przed ryzykownym zakupem warto poświęcić trochę więcej czasu na wcześniejsze zapoznanie się z zasadami zwrotów sprzedawcy. Co najistotniejszego wiedzieć o zwrotach, aby nie tracić czasu i nerwów? Jakich towarów nie zwrócisz do sklepu? Czytaj dalej!
Spis treści
Towary, które nie mogą być zwracane
Warto pamiętać o kilku prostych, obowiązujących regułach. Zwrotom nie podlegają treści cyfrowe, pliki pobrane ze strony czy produkty zapisane na nośnikach płytach CD, czy DVD. Nagrania audiowizualne, nagrania dźwiękowe, programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanych opakowaniach mogą być zwrócone tylko w przypadku, gdy opakowanie nie jest naruszone. Wraz z rozpakowaniem folii, oryginalnie zapakowany produkt traci prawo do zwrotu. Podobnie w przypadku prasy, zakupionych materiałów również nie można zwrócić. Wyjątkiem jest prenumerata, gdy klient związany jest z wydawcą umową, przysługuje mu prawo do zwrotu.
Krótki termin spożycia i aspekty higieniczne
Zwrócone nie mogą zostać także rzeczy, które szybko się psują. Chodzi tu np. o owoce, warzywa, pieczywo czy mięso. W przypadku krótkich terminów do spożycia towary nie podlegają prawu zwrotu. Niektóre towary nie mogą być zwracane ze względów higienicznych. Kosmetyki po otwarciu czy np. soczewki kontaktowe nie mogą być ponownie użyte przez nikogo innego, dlatego nie należy ich zwracać. Niektóre ze sklepów stacjonarnych już w trakcie zakupu informują klienta, że bielizna także nie podlega zwrotom.
Jakich towarów nie zwrócisz do sklepu?-zamówienie indywidualne
Osobną kategorią produktów niepodlegających zwrotom są produkty realizowane na specjalne zamówienie. Jeśli zgłosiłeś chęć zakupu produktu z grawerem, foto książkę z Twoimi autorskimi zdjęciami, kubka z logo, czy kanapkę w niestandardowym wymiarze — żaden z tych produktów nie będzie podlegał prawu do zwrotu. Indywidualne zamówienie oznacza, że sklep zobowiązuje się do uruchomienia procesu produkcyjnego wedle wskazań klienta. Taki towar nie trafia do regularnej sprzedaży detalicznej, przez co nie może zostać zwrócony.
Zakup prezentu z możliwością zwrotu
Jeśli kupujesz przedmiot jako prezent, poproś sprzedawcę o paragon podarunkowy i pamiętaj o przekazaniu go osobie obdarowywanej wraz z prezentem. Podczas wręczania prezentów należy dołączyć wszystkie oryginalne metki i materiały opakowaniowe. Niektóre sklepy przyjmują zwroty tylko wtedy, gdy przedmiot ma całe oryginalne opakowanie, więc uwzględnij ten fakt w trakcie pakowania.
Zwrot niewadliwego towaru
Zasady zwrotów różnią się znacznie w zależności od sklepu. Niektóre pozwalają konsumentom na zwrot produktów do jednego roku od zakupu, podczas gdy inne pozwalają tylko na 14 dni. Prawie wszyscy sprzedawcy detaliczni nakładają limit czasowy na zwrot, więc jeśli wiesz, że zamierzasz zwrócić produkt, nie zwlekaj. W przypadkach zakupy stacjonarnej zmiana zdania co do zakupu nie jest automatycznym powodem do zwrotu należności.
To bardzo ważne, musisz wiedzieć, że jeśli zrealizowałeś zakupy w sklepie stacjonarnym, sprzedawca ma prawo odmówić przyjęcia niewadliwego towaru. W części sklepów stacjonarnych zwroty w ogóle nie są dozwolone. Jeśli sprzedawca ma politykę zakazu zwrotu, prawo nie wymaga, aby sklep przyjmował zwroty przedmiotów, chyba że przedmioty nie są zgodne z reprezentacją lub są wadliwe. Wiele firm dostosowuje się do obecnych trendów i pozwala jednak konsumentom na zwrot towaru. Warto dopytać o to sprzedawcę, jeśli ten zaznaczy, że nie obsługuje zwrotów, nie możesz zwrócić towaru. Inne zasady obowiązują w sprzedaży na odległość. Jeśli zamówiłeś towar online, możesz zwrócić go w trakcie 14 dni bez podawania przyczyny.
Zwrot towaru bez paragonu
Zwracasz towar stacjonarnie? Wiele sklepów wymaga paragonu, nawet jeśli artykuł jest marką sklepu. Sklepy, które przyjmują zwrócone towary bez paragonu, mogą zwrócić tylko kwotę, za jaką przedmiot został sprzedany po najniższej cenie, lub mogą zaoferować voucher zamiast gotówki. Chcesz zwrócić towar, a nie możesz znaleźć paragonu? Gdy dokonałeś zakupu za pomocą karty, nie jest to problem. Korzystając z Twojej karty kredytowej, sprzedawca może znaleźć oryginalne informacje o paragonie. Dokumentując transakcję potwierdzasz dokonanie zakupu w sklepie i na tej podstawie możesz dokonać zwrotu.
Przezorny zawsze ubezpieczony
Najprostszym sposobem na uniknięcie nieprzyjemnych zwrotów — niezależnie od tego, gdzie robisz zakupy — jest zapoznanie się z zasadami sprzedawcy dotyczącymi zwrotów przed dokonaniem zakupu. Poszukaj wywieszonej polityki zwrotów wywieszonej przy kasie lub w dziale obsługi klienta, bądź po prostu zapytaj sprzedawcę. Jeśli sprzedawca odmówił zwrotu, poproś o rozmowę z kierownikiem sklepu. Kiedy otrzymałeś towary, które są wadliwe lub niezgodne z reprezentacją, ale sprzedawca nadal odmawia zwrotu towaru lub jeśli odkryjesz, że sprzedawca nie przestrzega swojej polityki zwrotów, masz podstawy prawne do reklamacji. Gdy zapłaciłeś kartą kredytową, możesz skontaktować się z wystawcą karty kredytowej, zakwestionować opłaty i zażądać obciążenia zwrotnego.
Internetowe śledztwo
Gdy kupujesz online, zwróć uwagę na politykę zwrotów i regulamin sklepu. Tam powinny znajdować się wszelkie informacje opisujące proces. Jeżeli informacje nie są zamieszczone na stronie sklepu, należy zachować szczególną ostrożność przy dokonywaniu zakupów. Jeśli zdecydujesz się kontynuować zakupy na danej platformie, powinieneś najpierw skontaktować się ze sprzedawcą i poprosić o informacje zwrotne na piśmie. W obu przypadkach należy wydrukować i zachować informacje dotyczące zwrotu (wraz ze wszystkimi paragonami, listami przewozowymi i inną dokumentacją).
Oszustwo na 11 miliardów dolarów
W debacie o zwrotach warto podkreślić pewne oczywistości. Konsument nie może zwrócić towarów ze śladami użytkowania, zniszczonych czy uszkodzonych. Niektórzy sprzedawcy detaliczni próbują zapobiegać oszustwom związanym ze zwrotem używanych lub skradzionych towarów, wprowadzając surowe zasady dotyczące zwrotów. Według National Retail Federation, z towarów o wartości 219 miliardów dolarów, które konsumenci zwracają rocznie, ponad 11 miliardów to oszustwo. Nic dziwnego, że sprzedawcy, którzy zwracają pieniądze, mogą wymagać okazania od Ciebie dokumentacji zakupu.
Zwrot towarów po świętach? Przeczytaj o swoich prawach.
GlobKurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl