Zwroty towarów po świętach — prawa konsumenta
Z cyklu zwroty towarów po świętach. Nietrafione zakupy/prezent? Konieczność odesłania produktu? Nie martw się! Prawa konsumenckie chronią kupujących, bez względu na to, czy zakup dokonywany jest stacjonarnie, czy przez internet. Oznacza to, że masz prawa wynikające z przepisów, które sklep musi respektować. W dzisiejszych czasach przychylna polityka zwrotów staje się normą, co samo w sobie napędza e-commercowe mechanizmy. Czy znasz zasady zwrotów produktów zakupionych online? Sprawdź, jakie są Twoje prawa.
Zakupy niezależnie od kanału, w którym się dokonują, podlegają regulacjom prawnym. Prawo do zwrotów towarów zakupionych przez Internet reguluje Ustawa o prawach konsumenta z 30 maja 2014 roku. Ta ustawa powstała na bazie unijnej Dyrektywy UE 2011/83. Oznacza to, że omawiane prawa dotyczą polskich, jak i zagranicznych sprzedawców.
Spis treści
Zwrot uszkodzonego towaru
Same zasady zwrotu towaru uzależnione są od tego, czy kupujemy w sklepie stacjonarnym, czy w sklepie online. Jeśli kupujemy w sklepie stacjonarnym, musimy mieć na uwadze, że zmiana zdania co do zakupu, nie gwarantuje zwrotu. W takiej sytuacji sprzedawca nie ma obowiązku zwrócić należności. Oczywiście, mówimy o sytuacji, gdy towar nie ma żadnych wad, a decyzja o zwrocie nie jest podyktowana żadnymi uszkodzeniami. Jeśli okażę się, że towar nabyty w sklepie stacjonarnym ma wady, może zostać zwrócony na zasadach rękojmi.
Inne zasady obowiązują w ramach e-commerce. Jeśli zakupiłeś towar na odległość, możesz go zwrócić bez pododawania przyczyny, a sprzedawca ma obowiązek uregulować względem Ciebie należność.
Co ważne, klienci mają dokładnie takie same prawa do zwrotu pieniędzy, gdy kupują produkty na wyprzedaży, jak w przypadku zakupu ich po pełnej cenie. |
Wadliwy towar kupiony stacjonarnie
Wszystko kupione jako nowe w sklepie nie powinno być wadliwe. Jeśli kupiłeś wadliwy towar lub produkt, który okazał się uszkodzony w krótkim czasie po zakupie (i nie nadaje się do swojego celu czy użytkowania), możesz oczekiwać zwrotu pieniędzy. Zwrot może odbyć się dwojako, w zależności jak realizowana była opłata za zakup. Jeśli zapłaciłeś gotówką, otrzymasz zwrot gotówkowy. Jeśli opłata była realizowana z wykorzystaniem karty płatniczej, środki zostaną przelane na Twoje konto. Zmieniłeś zdanie? Jesteś odpowiedzialny za wadę towaru? Znalazłeś lepszą ofertę? Kupując stacjonarnie, masz szansę obejrzeć dokładnie produkt i podjąć świadomą decyzję. Tym samym ponosisz konsekwencję zmiany decyzji, wedle prawa sprzedawca nie jest zobligowany do przyjęcia zwrotu i zwrócenia zafakturowanych pieniędzy.
Prawo a wewnętrzny regulamin sklepu
E-commercowy boom trwa w najlepsze. Realia są takie, że wyprzedaże Black Friday i świąteczny sezon zakupowy, skutkują wieloma nieprzemyślanymi decyzjami zakupowymi. Część dostarczonych towarów z pewnością zostanie zwrócona. Klienci korzystają z możliwości, jakie daje im polskie prawo, a także z przychylnych regulaminów sklepów internetowych. Pamiętajmy, że wiele sklepów internetowych wewnętrznie reguluje zasady zwrotów. Zazwyczaj okres na zwrot jest wydłużony. Klient może zwrócić produkt w miesiąc, 3 miesiące czy nawet pół roku od dostarczenia produktu. Niektórzy sprzedawcy detaliczni umożliwiają zwrot towarów w dłuższym czasie, pod pewnymi warunkami — ale wynika to z ich polityki sprzedaży, a nie z obowiązków prawnych. Jeśli sklep nie podaje takich informacji na stronie, możesz odesłać towar w ciągu 2 tygodni.
14 dni na zwrot bez podania przyczyny
Jeśli zmienisz zdanie, produkt nie spełni Twoich oczekiwań bądź znajdziesz niższą cenę u konkurencji — w przypadku zakupu online — możesz zwrócić towar. Nawet jeśli produkt jest w pełni sprawny, nie ma uszkodzeń, zarysowań, jest dokładnie taki, jak na stronie www. Nie musisz opisywać swoich powodów i tłumaczyć się sprzedawcy. Wystarczy, że odeślesz produkt w terminie. Pamiętaj, że 14 dni liczone są od daty dostawy, a nie daty zakupu. W trakcie 14 kalendarzowych dni od momentu, w którym odbierzesz paczkę, masz prawo dokonać zwrotu.
Czy mam prawo do zwrotu, jeśli zmieniłem zdanie?Tak, w ramach 14-dniowego zwrotu nie musisz podawać przyczyny. Oddajesz towar na mocy jednostronnego oświadczenia woli, sprzedawca nie rozpatruje go i nie zatwierdza, zobligowany jest do zwrócenia środków. |
Kto ponosi koszty zwrotu?
Wedle prawa sprzedawca nie musi ponosić kosztów obsługi zwrotu. Niektóre platformy realizują darmowe zwroty, ale są to jedynie wewnątrz firmowe ustalenia i prokonsumencka postawa. Prawo nie nakłada na sprzedawców takiego obowiązku. Część firm dołącza do paczki gotową etykietę zwrotu, nie jest to jednak standardem. W niektórych przypadkach koszt wysyłki zwrotnej ciąży na kupującym.
Jak dokonać zwrotu towarów do sklepu przez GlobKurier.pl
Pamiętaj, nawet jeśli dostawa produktu była darmowa, możesz ponieść koszty odesłania przedmiotu — przed zakupem dokładnie sprawdź warunki, przeczytaj regulamin zwrotów, który powinien znajdować się na stronie www sklepu. |
Przy zwrocie towaru bardzo ważny jest element pakowania. Obowiązkiem nadawcy jest odpowiednie zapakowanie paczki. Warto użyć tych samych materiałów, w których przesyłka została wysłana, jednak jeśli w trakcie rozpakowywania, karton został uszkodzony, nie ryzykuj. Jeśli towar wróci uszkodzony, sprzedawca będzie miał prawo nie uznać zwrotu.
Pamiętaj, że nadając przesyłkę zwrotną, ponosisz także koszt opakowania i zabezpieczenia towaru. Przeczytaj jak zapakować zwracany towar.
Obowiązek informacyjny
Czy wiesz, że prawo do 14-dniowego zwrotu bez podania przyczyny obowiązuje także w przypadku zamówień telefonicznych? Jeśli zamówisz jakikolwiek produkt w ramach sprzedaży przez telefon, możesz go odesłać na takich samych zasadach, jak produkt zakupiony online. Dodatkowo obowiązkiem sprzedawcy jest poinformowanie nabywcy o tym, że ten może zwrócić towar w ciągu 14 dni. Jeśli sprzedawca zaniecha tego obowiązku, czas na zwrot wydłuża się automatycznie do 12 miesięcy.
GlobKurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl