Czy sklepy internetowe wyprą stacjonarne?
Mamy 2021 rok, a pandemia nadal trwa… W wielu krajach sklepy stacjonarne wciąż zamykają się na klientów. Niektóre marki zrezygnowały z fizycznych placówek, koncentrując się na działalności online i otwierając własne sklepy internetowe. Wiele brandów wprowadza innowacje, proponując eksperymentalną sprzedaż detaliczną, łączącą technologię cyfrową i fizyczne lokalizacje. Najwięksi gracze pracują nad usprawnieniem obsługi w sklepach stacjonarnych, stawiając na synergię kanałów.
Spis treści
Stacjonarne zakupy? Skanuj i płać
Przykładem łączenia technologii i fizycznych zakupów w sklepach stacjonarnych jest działalność Marks&Spencer. Nowa funkcja aplikacji mobilnej M&S umożliwia klientom płacenie i opuszczanie sklepów bez konieczności zbliżania się do kasy. Marka wypracowała system, w którym klienci mogą szybko kupić artykuły w sklepach i zapłacić z poziomu aplikacji. Taką funkcjonalność gwarantuje aplikacja Mobile Pay Go, którą klienci mogą zainstalować na swoich smartfonach. Dzięki temu trzymają w rękach mobilny skaner i mogą zeskanować kod kreskowy za pomocą aparatu w telefonie. Podczas pandemii M&S odnotowało znaczący ruch w kierunku zakupów bezkontaktowych.
źródło: https://www.marksandspencer.com/c/mobile-pay-go
Od marca 2020 roku na pokładzie pojawiło się ponad 10 000 nowych, stałych użytkowników Mobile Pay Go, co napędziło dalszy rozwój technologii. Sklepy połączone cyfrowo z lokalnymi punktami są teraz ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. M&S rozumie ten trend i latem 2020 r. potroił sieć sklepów Mobile Pay Go ze 100 do 310.
Wprowadzenie zmian jest konieczne, aby minimalizować straty finansowe i zachować miejsca pracy. Dla przykładu: w Ameryce Północnej branża odzieżowa i kosmetyczna generuje około 600 miliardów dolarów rocznych przychodów i zatrudnia ponad cztery miliony ludzi. Firmy muszą działać szybko, aby utrzymać cashflow i ograniczyć skutki lockdownu. Zarządcy skupiają się na tym, aby wypracować nowe modele biznesowe. W wielu przypadkach odpowiedzią jest e-commerce i przerzucenie ruchu na platformy internetowe.
Koronawirus a sklepy stacjonarne
Wiele fizycznych punktów sprzedaży detalicznej na całym świecie wciąż jest zamkniętych z powodu wprowadzonych obostrzeń i decyzji rządów. Jeśli sklepy stacjonarne działają, to ich funkcjonowanie ogranicza konieczność utrzymania dystansu społecznego. Pandemia w naturalny sposób zmusiła kupujących do zakupów online. Firmy zajmujące się handlem elektronicznym odnotowały w minionym roku rekordową sprzedaż podczas sezonowych wyprzedaży. Przykładem jest Alibaba i JD.com z wynikiem 115 miliardów dolarów podczas zapoczątkowanego w Chinach zakupowego święta – Dnia Singla (11 listopada). Tego dnia Lazada w południowo-wschodniej Azji, której właścicielem jest Alibaba, odnotowała sprzedaż na poziomie ponad 100 milionów dolarów w pierwszej godzinie zakupów, między północą, a 1 w nocy. Wydatki online w Black Friday 2020 wzrosły o prawie 22%, osiągając nowy rekord w wysokości 9 miliardów dolarów, podczas gdy sprzedaż online w CyberMonday osiągnęła 10,8 miliarda dolarów. Większość analityków i przewiduje, że rosnący trend zakupów online utrzyma się nawet po zakończeniu pandemii.
Sklepy internetowe rosną w siłę
Jeden z niedawnych raportów McKinsey & Company wykazał, że 37% respondentów zamierza kupować online więcej niż w 2020 roku. We Francji tylko 10% ankietowanych stwierdziło, że planuje spędzać czas w sklepach fizycznych. Takie nastroje potwierdza miniony sezon świąteczny. Zamiast tłumnie gromadzić się przed drzwiami galerii handlowych, kupujący w rekordowych ilościach skorzystali z opcji “zamów i odbierz”. Zaplanowali też zakupy świąteczne wcześnie, aby uniknąć opóźnień z powodu zakłóceń w łańcuchach dostaw.
Pandemia katalizatorem zmian w handlu. Dlaczego sklepy internetowe?
Należy przyznać, że trendy spadku w popularności zakupów stacjonarnych objawiał się już wcześniej. Amerykańskie domy towarowe, niegdyś wszechpotężne mekki handlowe, odnotowały spadki przed pandemią. Barneys New York już w 2019 ogłosił upadłość. Aktualnie Macy’s zamyka sklepy i redukuje personel korporacyjny. Rozwój technologii, łatwość zakupów z poziomu mobile i prężnie działająca logistyka przyciągała stopniowo coraz większą grupę. Dlaczego sklepy stacjonarne straciły popularność? Co przekonuje do zakupu przez Internet?
- Oszczędność czasu (dojazd do galerii, szukanie miejsca parkingowego, stanie w kolejkach do przymierzalni czy kas)
- Funkcjonalne aplikacje dopracowane pod względem UX. Dzięki temu klient może robić zakupy z każdego miejsca i o każdej porze, np. podczas przerw w pracy
- Łatwiejsze wyszukiwanie towarów online
- Część konsumentów unika kontaktów z obsługą, problemem jest nieprofesjonalne zachowanie i nachalne nagabywanie personelu
- Łatwa polityka zwrotów – wiele sklepów wprowadziło opcję darmowych zwrotów i wydłużyło terminy.
Sklepy stacjonarne vs sklepy internetowe
Kurier dla sklepu internetowego stał się bardzo ważnym elementem. To właśnie dzięki sprawnym dostawom udało się napędzić nową siłą e-commerce. Na szybkich i darmowych zwrotach swoją przewagę konkurencyjną zbudowało np. Zalando. Tym śladem poszły inne duże marki odzieżowe takie jak H&M czy Zara. Sklepy dołączają gotowe etykiety do wysyłanych paczek, co maksymalnie ułatwia zwrot towaru.
Potrzebujesz partnera logistycznego dla swojego sklepu?
Z drugiej strony, nie warto zapominać, że zakupom stacjonarnym często towarzyszą spotkania towarzyskie. Centra handlowe posiadają punkty gastronomiczne, restauracje czy kawiarnie. Nierzadko znajdują się one też przy węzłach komunikacyjnych, dworcach, gdzie ludzie spędzają czas, np. pomiędzy przesiadkami. Są tam także miejsca dla zabawy z dziećmi. Wiele osób spotykają się w centrach handlowych w celach rozrywkowych. Fani takiej aktywności będą chcieli odwiedzać galerie nawet w reżimie sanitarnym. Obecnie coraz więcej klientów zwierza w stronę minimalizmu i zrównoważonych zakupów, i kwestii ekologii. Coraz bardziej świadomi konsumenci rozumieją, że stacjonarne zakupy mogą być bardziej przemyślane. Online kupujemy kompulsywnie, często pod wpływem idealnie sprofilowanych komunikatów reklamowych. W sklepach możemy dokładnie obejrzeć daną rzecz i na miejscu zdecydować o zakupie. Tak łatwo dokonujemy zakupów online, że wydajemy za dużo, dlatego część konsumentów preferuje zakupy stacjonarne.
Nowy pomysł na sklepy stacjonarne
Jakie innowacje wprowadzają marki, aby klienci byli bezpieczni i podekscytowani powrotem do sklepów? Marki mogą wykorzystywać tradycyjne sklepy, aby zademonstrować swoje wartości. Przykładem jest flagowy sklep Timberland przy Carnaby Street. Przestrzeń o powierzchni 240 m2 ożywia strategię społecznej odpowiedzialności. W sklepie znajdują się żywe drzewa i aranżacje, które nawiązują do wykorzystania przez markę materiałów pochodzących z recyklingu.
Źródło: fashionunited.uk
Jeszcze przed pandemią marki eksperymentowały z tworzeniem oryginalnych przestrzeni w celu przyciągnięcia YouTuberów i influencerów. Teraz sklepy stają się przestrzenią dla promowania marki, tworzenia własnych mediów społecznościowych oraz treści marketingowych. Z drugiej strony, sklepy stacjonarne pełnią inną ważną funkcję. Przekształcają się w centra logistyczne i punkty odbioru zamówień, ponieważ kultura „zamów i odbierz ” staje się normą.
Z początkiem 2020 roku pandemia wywołała prawdziwy szok. Część konsumentów została wręcz zmuszona do przetestowania kanału online. Satish Meena, starszy analityk ds. Prognoz w Forrester spodziewa się, że liczba kupujących w sklepach internetowych wzrośnie, jednocześnie zaznacza, że sprzedawcy detaliczni nie są do końca przygotowani na zmianę. Istnieje szkoła myślenia, która mówi, że trudne czasy przynoszą wybuchy kreatywności. Dla niektórych COVID-19 może okazać się wyzwaniem nie do pokonania, innych skłoni do innowacji. Ludzie mają ogromną umiejętność adaptacji, co obejmuje też zdolność robienia zakupów na różne sposoby.
GlobKurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl